بورس در پی اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۲:۲۴:۴۹
کد خبر: ۱۹۲۲۴۴
بورس 
در پی اخبار

سارا فلاح

این هفته هم بازار سردرگم و بی‌تصمیم بود. شاخص کل نزدیک به یک درصد افت داشت و اثری از افزایش حجم معاملات خرد سهام دیده نشد. ارزش معاملات سهام و حق تقدم به میانگین‌های ۵ روزه و ۲۲ روزه خودش نزدیک شده است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز بازار تصمیم برای ورود به فاز جدید ندارد. مطابق هفته‌های گذشته گوش بازار به اخبار برجام است. با نزدیک شدن به اعلام تصمیمات هر دو طرف مذاکره شایعات بیشتری به وجود می‌آید که طبیعتا اثر هیجانی و زودگذری در بازار دارند و تنها کسانی که قصد نوسان‌گیری چند روزه دارند به این شایعات وزن می‌دهند و سایر معامله‌گرها با افق‌های سرمایه‌گذاری دیگر باید از این نویزها چشم‌پوشی کنند.

بازگشایی نماد پرسپولیس در این هفته بود. ارزش مارکت دو نماد یعنی استقلال و پرسپولیس و قیمتی که دارند کمی بالا است و برای سرمایه‌گذاری باید فعلا کمی صبر کرد تا متعادل‌تر شوند. جنس تحلیل این دو نماد فرق دارد، صنعت جدیدی است و مثل هر صنعتی که برای خودش روش جداگانه دارد. مثلا روش تحلیل تولیدی‌ها با پالایشگاهی با بانکی فرق دارد. این دو نماد هم روش تحلیلشان متفاوت است. خبر مهم دیگر در خصوص دامنه نوسان ۷ درصدی است. این موضوع بازار را به سمت تحلیل‌پذیرتر شدن و دور شدن از هیجان می‌برد. بیشتر شاهد این خواهیم بود که یک نماد بدون صف افت قیمت داشته باشد و نماد دیگر بدون صف خرید رشد کند. درنتیجه نقش تحلیل پررنگ‌تر می‌شود. اما از طرفی هم بازار ما به‌شدت از بازار کارا یا efficient market دور است. هرچند هیچ بازار در جهان کارای کامل نیست ولی بازار ما هم از کارایی خیلی دور است. اطلاعات به درستی در دسترس همه قرار نمی‌گیرد و رانت وجود دارد. این موضوع با افزایش دامنه نوسان اثرات مخرب بیشتری دارد یا به زبان دیگر حق بیشتری از سهامداران بدون رانت ضایع می‌شود که امیدوار هستیم با افزایش دامنه نوسان نظارت دولت بر ناشرین و فعالین خاص بازار بیشتر شود. البته ما مخالف بسته شدن نماد به ظن دستکاری هستیم و این اتفاق به کرات در بازار وجود داشته است. اگر ظن دستکاری در نمادی وجود دارد باید با متخلف به‌طور جد برخورد شدد نه اینکه تمام سهامدارهای آن نماد اعم از کوچک و بزرگ و حقیقی و حقوقی از معامله کردن دارایی شون محروم شوند. باید بپذیریم بورس ما یک بازار نوپاست و زمان لازم است تا به بلوغ برسد. چین یک‌بار دیگر به بهانه کووید 19 در بعضی از شهرها لاک‌دان اعلام کرد که باعث می‌شود تولید پایین بیاید. ظاهرا قصد دارد در این ۴ ماه پایانی سال میلادی تولید فولاد را کم تا مقداری از افت قیمتی را جبران کند. چون شاخص دلار افزایش بی‌سابقه‌ای را داشته که باعث افت و رکود در کامودیتی‌ها شده است.

 این سیاست چین می‌تواند تا حدی این افت را جبران کند. از روز چهارشنبه عرضه گاز از سریف نورد استریم یک به اروپا کامل بسته شد. روسیه ادعا کرده که این مساله تنها چند روز و به دلیل تعمیرات است. چرا که تحریم قطعات ندارد و تعمیرات کمی طول می‌کشد ولی کارشناسان اروپایی این ادعا را رد کردند و می‌گویند گه اصلا خرابی وجود ندارد و این بهانه است که روسیه گاز را به‌طور کامل روی اروپا ببندد. کمبود گاز در اروپا در بخش کشاورزی آسیب جدی می‌زند و قیمت اوره را می‌تواند افزایش بدهد. در نتیجه انتظار رشد قیمت اوره را داریم. اخبار مذاکرات و سفر وزیر امور خارجه به روسیه مهم و تاثیرگذار است. اگر خبر مهم و موثقی نیاید پیش‌بینی می‌کنیم که بازار در فاز بی‌تصمیمی خواهد بود. ارزش معاملات نزولی و کم قدرت می‌شود‌.

 

ارسال نظر