حاشیه امن بورس کجاست

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۰۲:۳۲:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۰۹۵
حاشیه امن بورس 
کجاست

بهمن فلاح

تصمیم سیاست‌گذار در مورد قطعی‌های برق صنایع، فصل مجامع، تقسیم سود شرکت‌ها و گزارش مطلوب برخی گروه‌ها از جمله پالایشی‌ها، گروه‌های دارویی، اوره‌سازان و بانک‌ها را نیز تا حدودی به حاشیه برد. این موضوع برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بسزایی برخوردار است اما مداخله منفی سیاست‌گذار اقتصادی در بازار سرمایه و تصمیماتی از این قبیل ورود منابع مالی به بورس را منتفی و سرنوشت بازار را با تحولات منفی مواجه می‌کند. در صورت پایداری روند فعلی و افت تقاضا طی روزهای آتی ممکن است شاهد جدی‌تر شدن عرضه‌ها و در نهایت افت شاخص به محدوده‌های پایین‌تر باشیم.

در بخشنامه‌ای که ابتدای سال ‌برای صنایع مختلف ارسال‌شده سقف مصرفی برق همراه با جریمه‌های سنگین بعد از آن به‌وضوح اشاره‌شده است. این امر در اردیبهشت‌ماه اثر منفی خود بر بازار را گذاشت، در واقع بازارسرمایه قبل از آغاز قطعی‌های گسترده برق این موضوع را پیشخور کرد. بر همین اساس در کنار سایر عوامل این مساله نیز جریان معاملات بورسی را وارد فاز منفی کرد.

شرکت‌های فولادی علاوه ‌بر اجرای سقف‌های تعیین‌شده مصرف ملزم به تعطیلی یک تا دوهفته‌ای تولید نیز شدند. در برخی استان‌ها هم برخی کارخانه‌ها تحت‌فشار استانداری‌ها ملزم به تعطیلی یک‌ماهه شدند. تعطیلی کارخانه‌های فولاد در حالی بود که در فروردین‌ماه برخی صنایع به‌سبب برخی سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت نتوانستند اقدام به صادرات کنند. بسته‌شدن درهای صادراتی فولادسازان تحت این تدابیر همراه با قرارگرفتن قیمت‌های جهانی در مسیر نزولی، دپوی محصولات فولادی را به‌دنبال داشت. از سوی دیگر عدم‌یافتن بازار مناسب فروش در داخل به‌ دنبال سیاست‌گذاری‌های بدون‌پشتوانه برخی وزارتخانه‌ها، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره شرکت‌های مربوطه به خصوصی فولادسازان وارد کرد. در این گروه‌ها همچنان تقاضا بالاست به‌طوری که پاسخگوی نیاز داخلی نیستند. البته نباید از این موضوع گذشت که همه صنایع در مواجهه با قوانین دست و پاگیر از چرخه تعادلی به مرور خارج خواهند شد و آسیب می‌بینند، اما نه به‌شدت ضربه‌ای که به فولادی‌ها وارد شد. گرچه به دلیل مسبوق‌به‌سابقه بودن قطعی‌های برق و آلودگی هوا در سال‌گذشته شرکت‌های فولادی این وضعیت را تا حدود زیادی پیشخور کرده بودند و با این نوع از دخالت‌ها آشنایی داشتند اما با این حال سهامداران گروه‌های فولادی بیش از اندازه به این قضیه واکنش نشان دادند.  

برآوردها نشان می‌دهد گزارش عملکرد تیرماه شرکت‌ها در مقایسه با گزارش‌های نسبتا مطلوب فصل بهار تفاوت‌هایی داشته باشد. گزارش تیرماه صنایع حداکثر تا دو هفته آینده بر روی سامانه کدال قرار خواهد گرفت. درمیان گزارش‌های تیرماه آمار تولید از اهمیت بسیاری برخوردار است. آمار فروش از محل دپوی فروش ‌ماه‌های قبل موضوع مهمی است که چشم‌انداز مشخصی از وضعیت صنایع را روشن می‌کند. بررسی آمار تولیدات صنایع فولادی و سیمانی نشان خواهد داد که فضای معاملاتی پیش‌روی سهامداران تا چه میزان مبهم و غبارآلود است.

 

ارسال نظر