اعتراف بولتون به دست داشتن در «طراحی کودتا در کشورهای دیگر»

۱۴۰۱/۰۴/۲۳ - ۰۰:۴۰:۴۹
کد خبر: ۱۹۰۷۴۶
اعتراف بولتون به دست داشتن در «طراحی کودتا در کشورهای دیگر»

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده امریکا در دوره دونالد ترامپ، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «سی‌.ان.ان» هنگام بحث درباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره در 6 ژانویه 2020، گفت: من خودم در طراحی کودتا در کشورهای خارجی نقش داشته‌ام.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به تلاش برای کودتاهای زیادی در کشورهای جهان کمک کرده است. خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، «جان بولتون» سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد و مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته (سه شنبه) گفت که به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است. قانونگذاران این هیات استماع کنگره روز سه‌شنبه، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور سابق ایالات متحده را به تحریک خشونت در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کردند.

با این حال، بولتون در گفت‌وگو با «جیک تاپر» مجری شبکه سی‌ان‌ان گفت که ترامپ به اندازه کافی صلاحیت ندارد که «کودتای با دقت برنامه‌ریزی‌شده» را انجام بدهد.

بولتون در ادامه اضافه کرد: «به عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا کمک کرده است - نه در اینجا همان طور که می‌دانید در مکان‌های دیگر- این اقدام (کودتا) کار زیادی می‌طلبد و این کاری نیست که او (ترامپ) انجام داده باشد.» تاپر در ادامه از بولتون درباره جزییات کودتاها سوال پرسید و بولتون قبل از آنکه به ونزوئلا اشاره کند، گفت: «من وارد جزییات نمی‌شوم؛ معلوم شد که موفقیت‌آمیز نبود. نه اینکه ما اقدامات زیادی در این راستا انجام دادیم بلکه شاهد آنچه برای یک اپوزیسیون برای تلاش برای سرنگونی یک رییس‌جمهور غیرقانونی انتخاب شده انجام شد، بودیم و آنها شکست خوردند.» طبق گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۹، بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید علنا از درخواست «خوان گوایدو» رییس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای حمایت از تلاش ارتش برای برکناری نیکلاس مادورو حمایت کرد و استدلال کرد که انتخاب مجدد مادورو غیرقانونی است اما در نهایت مادورو در قدرت باقی ماند.

مجری سی‌ان‌ان گفت: «احساس می‌کنم چیزهای دیگری وجود دارد که شما به من نمی‌گویید (فراتر از ونزوئلا)،» که باعث شد بولتون پاسخ بدهد: «مطمئنم وجود دارد.» بولتون در صحبت‌هایش گفت که سرنگونی یک دولت خارجی و غصب قدرت «کار زیادی» می‌برد. با این حال این مقام سابق دولت ترامپ گفت که توصیف تلاش‌های این رییس‌جمهوری سابق برای باطل کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و ماندن در قدرت با عناوینی مثل «کودتای به دقت برنامه‌ریزی شده»، «اشتباه» است.  جان بولتون به مجری سی‌ان‌ان گفت: این روشی نیست که دونالد ترامپ کارها را پیش ببرد. کارش زیاده‌گویی از یک ایده نیمه کاره، به یک ایده نیمه کاره دیگر است. طرحی رد می‌شود و طرح دیگری می‌آید. این کاری است که او انجام می‌داد. همان طور که گفتم، هیچ کدام از آنها قابل دفاع نیستند اما شما باید ماهیت مشکل دونالد ترامپ را درک کنید. جیک تپر در مخالفت با صحبت‌های این سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل گفت که «لزوما یک نفر برای طراحی کودتا نباید با استعداد و زیرک» باشد و این موجب شد تا این معمار جنگ عراق درباره تلاش‌های پیشین خود برای به راه انداختن کودتاها خودستایی کند. این مشاور سابق ترامپ در ادامه صحبت‌هایش درباره ترامپ گفت: «در نهایت او آشوبگران را به سمت کنگره رها کرد و در این شکی نیست. اما نه برای ساقط کردن قانون اساسی، بلکه برای خرید زمان بیشتر برای اینکه مسوولیت را به گردن ایالات بیندازد تا کار را دوباره انجام بدهند و این مساله را به شکل دیگری حل کنند. اگر شما این را باور نکنید، بیش از حد واکنش نشان خواهید داد.» طبق این گزارش، بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی در طول سال‌ها از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر، از نقش این کشور در سرنگونی «محمد مصدق» نخست‌وزیر ملی‌گرای وقت ایران در سال ۱۹۵۳ و جنگ ویتنام گرفته تا تهاجم این قرن به عراق و افغانستان، انتقاد کرده‌اند اما برای مقامات امریکایی بسیار غیرعادی است که آشکارا نقش خود را در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی تصدیق کنند. «دیکنز اولو» روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی از کنیا در توییتر نوشت: «جان بولتون که در بالاترین سمت‌های دولت امریکا از جمله سفیر سازمان ملل خدمت کرده است، به‌طور اتفاقی به خود می‌بالد که به برنامه‌ریزی کودتا در کشورهای دیگر کمک کرده است.» اذعان جنجالی جان بولتون جمهوری‌خواه به نقش‌آفرینی در زمینه ایجاد کودتاها در دیگر کشورها خبرساز شده و واکنش یک سناتور هم حزبی او را به دنبال داشته است.

رند پال نماینده ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای امریکا و عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی این نهاد قانونگذاری کنگره، در توییتی کوتاه مواضع جنگ طلبانه جان بولتون را به باد انتقاد گرفت. این سناتور جمهوری‌خواه در توییت خود به اذعان جنجالی بولتون به ایفای نقش در زمینه کودتاها در جهان نوشت: «ممانعت از وزیر خارجه شدن جان بولتون، یکی از غرورآمیزترین لحظات (زندگی) من است.» سناتور رند پال در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ روابط نزدیکی با رییس‌جمهور امریکا داشت و بارها علیه مواضع جنگ‌طلبانه افرادی از قبیل جان بولتون موضع‌گیری کرده بود. بولتون در دولت جورج بوش پسر به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل فعالیت داشت و در دولت دونالد ترامپ، مدتی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول به کار بود.

 

ارسال نظر