آوار مرگ بر سر افغانستان

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۱:۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۹۰۱۷۲
آوار مرگ بر سر افغانستان

بامداد چهارشنبه، ساعت یک و 24 دقیقه صبح زلزله‌ای به بزرگی 1/6 ریشتر در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داد. مرکز اروپایی لرزه‌نگاری مدیترانه در توییتی اعلام کرد که بیش از 119 میلیون نفر در پاکستان و هند این زلزله را احساس کردند، اما آن چیزی که بیش از همه دردناک است، تعداد بالای قربانیان این بلای طبیعی است. تاکنون بر اساس اعلام طالبان بیش از 1000 نفر در این حادثه کشته شده‌اند. این در حالی است که تعداد زخمی‌ها بالای 1500 نفر تخمین زده می‌شود. منطقه‌ای که در آن زلزله رخ داده است، خانه‌های مستحکمی نداشته، اکثر افراد در خانه‌ها خواب بوده‌اند. مجالی برای فرار باقی نمانده چون با اولین لرزش‌ها خانه بر سر ساکنانش آوار شده است. حالا مردم افغانستان باید در کنار روزهای سخت فقر و بیکاری غم سنگین از دست دادن عزیزان‌شان را نیز تحمل کنند. وضعیت نابسامان است و اکثر کشورها برای کمک رسانی به افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند. در مناطقی که کانون زلزله بوده‌اند، هیچ امکانات درمانی وجود ندارد، زخمی‌ها از طریق بالگردهای وزارت دفاع طالبان به مراکز درمانی اعزام می‌شوند. برخی از مناطق قابل دسترسی نیستند و این مساله امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده است. 

 افزایش تلفات زلزله افغانستان 

رییس «اطلاعات و فرهنگ» دولت موقت طالبان در ولایات پکتیکای افغانستان اعلام کرد که در پی زمین‌لرزه شب گذشته تنها در شهرستان‌های گیان و برملی این ولایت بیش از 1000 نفر جان باخته و بیش از 1500 نفر زخمی شده‌اند .محمدامین حذیفه، رییس اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان در ولایت پکتیکا اعلام کرد که بر اثر زمین‌لرزه شب ‌گذشته تنها در شهرستان‌های گیان و برملی این ولایت بیش از 1000 نفر جان باخته و بیش از 1500 نفر دیگر زخمی شده‌اند.حذیفه گفت: هلی‌کوپترهای وزارت دفاع و تیم‌های امداد و نجات برای انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها به منطقه اعزام شده‌اند. از نهادهای خیریه می‌خواهم تا به زلزله‌زدگان کمک کنند. او با اشاره به اینکه احتمال افزایش تلفات وجود دارد، تاکید کرد: فعالیت تیم‌های امداد و نجات دولتی و غیردولتی تاکنون در منطقه ادامه دارد. بنا به گفته مقامات مسوول افغانستان قدرت زمین‌لرزه در ولایت پکتیکا بیش از سایر مناطق بوده ولی گزارش‌ها از واردن آمدن خسارت جدی به ولایت خوست و برخی از ولایت‌های همجوار نیز حکایت دارد. 

 تصویب 100 میلیون و یک میلیارد افغانی برای امداد رسانی

محمدحسن آخوندزاده، نخست‌وزیر طالبان در نشست فوری 100 میلیون افغانی را به منظور رسیدگی و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ولایت‌های پکتیکا و خوست تصویب کرد. همچنین مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب دیده از نهادهای بین‌المللی خواست تا به بستگان قربانیان این رویداد طبیعی کمک کنند. ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر کابینه طالبان، نیز با صدور دستور تخصیص یک میلیارد افغانی برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان، خواستار انتقال مواد غذایی، البسه و ادویه به محلات زلزله‌زده با استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی شد.بر همین اساس، وزارت دفاع ملی طالبان از اعزام ۷ بالگرد حامل تیم‌های امدادی برای انتقال زخمی‌ها به بیمارستان و رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله شب گذشته در جنوب افغانستان خبر داد.

 ارسال کمک‌های بشر دوستانه از ایران و سایر کشورها

ایران نیز همزمان با ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه به افغانستان، آمادگی هلال احمر این کشور را برای مشارکت در عملیات امدادی در مناطق زلزله‌زده افغانستان اعلام کرد.وزارت خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هلال احمر این کشور که پیش از وقوع زلزله در سراسر افغانستان فعال بوده، کمک‌های بشردوستانه خود را برای زلزله‌زدگان مناطق جنوبی افغانستان نیز ارسال کرده است.شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز تاکید کرد که کشورش در شرایط سخت در کنار برادران افغان بوده و تمام کمک‌های ممکن را برای مردم افغانستان ارسال خواهد کرد.

 احتمال افزایش تلفات

اخبار کمک رسانی به زلزله‌زدگان افغانستان در حالی مخابره می‌شود که به گفته مقامات محلی اگر دولت مرکزی در ارایه کمک‌های اضطراری تعلل کند، میزان تلفات خیلی بیشتر از رقمی خواهد شد که اعلام کرده‌اند. از سال 2002 تاکنون این مرگبارترین زلزله‌ای است که در افعانستان روی داده است. در اثر این زمین‌لرزه هزاران خانه حتی چندین روستا به‌طور کامل تخریب شده و بیشترین تلفات در ولسوالی برمل پکتیکا از میان «زنان و کودکان» بوده است. ساکنان مناطق تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری مرکز زلزله نیز تکان‌های آن را احساس کرده‌اند.

 اخباری که هر لحظه تغییر می‌کند

این که می‌گویند آمار کشته‌شدگان به بیش از یک هزار نفر رسیده و آمار زخمی‌ها به بیش از یک هزار و 500 نفر مربوط به مناطقی است که به آنها دسترسی دارند، این در حالی است که برخی روستاهای مناطق زلزله‌زده به‌طور کامل تخریب شده‌اند و هنوز هیچ آماری از میزان تلفات آن در دسترس نیست، از سوی دیگر کمک رسانی به برخی از مناطق صعب‌العبور باعث شده تا خبر دقیقی در خصوص میزان تلفات و زخمی‌ها در دست نباشد. این اتفاق برای کشوری رخ داده که مردمش سال‌های سال است با سختی‌ها و مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و حالا گرفتار این مصیبت شده‌اند. کسی چه می‌داند شاید خیلی از آنها که در روستاها زیر آوار مانده‌اند هیچ‌وقت پیدا نشوند. عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی از افغانستان تکان‌دهنده است. بار دیگر آوار مصیبتی بر سرمردم صبور افغانستان خراب شده که تاب آوردنش اصلا کار راحتی نیست. حالا علاوه بر جان‌باختگان و زخمی‌ها هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. در شرایط سختی که مردم افغانستان از نظر معیشتی با آن روبه‌رو هستند، لازم است تا تمامی کشورهای دنیا فارغ از هر نژاد دست یاری و کمک به سوی آنها دراز کنند.

 

ارسال نظر