بلاتکلیفی در بازار بورس

۱۴۰۱/۰۳/۲۵ - ۰۰:۵۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۹۹۲۶
بلاتکلیفی 
در بازار بورس

حسین مریدسادات

هفته گذشته هفته جذابی برای اهالی بازار سرمایه نبود به این دلیل که کاهش چشمگیری در حجم معاملات و ارزش معاملات بازار را داشتیم که به نسبت نرمال هفته‌های گذشته و ماه گذشته متأسفانه عدد قابل قبولی را روی تابلوی معاملات مشاهده نکردیم و بازار با یک روند اصلاحی فرسایشی کماکان روبرو بود و به نوعی در یکی دو روز آخر بازار شاهد دستکاری بازار در شاخص کل بودیم به نسبت شاید عدد شاخص کل هم وزن یک عدد جذاب‌تر برای نگاه کردن وضعیت کلیت بازار برای اهالی بازار سرمایه هست. بازار در نهایت با یک هفته پر عرضه و پر ابهام کار به اتمام رساند و باید نگاه کنیم ببینیم در هفته پیش ‌رو چه ابهاماتی برای بازار هست و چه مولفه‌هایی می‌تواند به بازار کمک بکند.

اولین نکته‌ای که برای پیش‌بینی بازار در هفته پیش رو باید لیست و نگاه کرد ابهامات پیشروی بازار است. ما متاسفانه علاوه بر ابهامات گذشته بازار قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام را متاسفانه در پیش رو داریم که می‌تواند تاثیر منفی کوتاه‌مدتی برای بازار داشته باشد. از طرفی کماکان بازار درگیر فروش اوراق هست که به نوعی می‌تواند پول نقد بازار  را  به سمت خودش بکشاند از طرف دیگه کاهش ارزش معاملات و کاهش حجم معاملات و ابهامات دیگری مثل کنسل شدن عرضه خودرو در بورس کالا همگی باعث می‌شوند که متاسفانه اخبار خوبی برای بازار سرمایه نباشد. از طرفی روز شنبه منتظر نرخ بهره بین بانکی هستیم که اعلام کنند ببینند آیا در هفته گذشته کاهش پیدا کرد آیا روند صعودی را به خودش خواهد گرفت یا نه یا کماکان دولت به‌رغم اینکه گفته شد به بازار کمک خواهد کرد در عمل جور دیگری برخورد خواهد کرد. به نسبت باید نگاه کرد و دید شرایط بازار در روز ابتدای هفته چگونه خواهد بود اما از نظر شاخص کل و شاخص کل هم وزن محدوده یک میلیون و 480 هزار واحد برای شاخص کل و محدوده ۴۱۶ هزار واحد برای شاخص کل هم وزن جایی است که اهالی بازار سرمایه پول‌های پارک شده منتظر دیدن در واقع رفتار بازار هستند به نسبت شرایط کنونی بازار و با توجه به اعداد و ارقامی که در سریال صف‌های خرید و فروش بازار نگاه می‌کنیم بازار بیشتر اصلاح زمانی را در پیش گرفت تا اصلاح قیمتی مگر بخواهد بازار محدوده‌های عرضه شده در ناحیه در واقع شاخص کل و شاخص کل هم وزن را از دست بدهد. نکته  مثبتی که در بازار می‌بینیم بسیاری از نماد‌ها کماکان در روند صعودی خودشان قرار دارند یا اگر روند صعودی خودشان را هم بشکنند، وارد فاز اصلاح یا اصلاح زمانی یا روند خنثی شدند که این می‌تواند با ایجاد یک محرک در بازار، بازار را به سمت اهداف بالاتر هدایت کند و در نهایت برای هفته پیش‌ رو بازار متعادل را پیش‌بینی می‌کنم و ‌امیدوار هستم با  بالا رفتن ارزش معاملات به سمت اهداف 6 هزار و ۷ هزار میلیارد و افزایش حجم معاملات و حجم خوردن نماد‌ها در کف روند صعودی یا کف‌های استاتیک بازار بتواند به سمت اهداف بالاتر قدم بردارد. به هر ترتیب بازار در یک سری از اعداد و ارقام هم نظر هستند و چه اتفاقات برجام، چه ریسک‌های پیشرو باشد یا نباشد خریداران و یک سری از اعداد و نماد‌ها خرید خودشان را انجام می‌دهند. قیمت ۲۰۰ تومان خودرو، ۱۸۰ تومان و پله بعدی ۱۶۰ تومان، جا‌هایی که حمایت‌های معتبری برای یک نماد مثل خودرو است یا فولاد ۹۵۰ تومان را بازار خیلی خوب می‌خرد و‌ امیدوار هستم که اگر قرار است که بازار اصلاح قیمتی را هم در پیش بگیرد این اعداد و ارقام کماکان برای فعالان بازار سرمایه جذاب باشد در نهایت هفته پیش‌رو هفته متعادل، به احتمال زیاد در روز‌های اول پر عرضه خواهیم دید و چشم خواهیم بست به حجم خوردن منفی‌های نماد‌ها.

ببینیم آیا منفی‌های نماد‌ها را بازار می‌خرد یا نه و ان‌شاءالله با کاهش نرخ بهره بین بانکی، قطع شدن فروش اوراق در بازار و انتشار اخبار مثبت برای بازار، بازار بتواند اهداف بالاتری را دنبال کند. یادمان نرود این بازار به نسبت سایر بازار‌های موازی بعضا حتی تا ۶۰ - ۷۰ درصد ارزان‌تر به نظر می‌رسد و ‌امیدوار هستند و کمتر شدن دستکاری در بازار و قطع دست رانت‌خواران و ویژه خواران بازار بتواند اهداف بالاتری را هم دنبال کند. ‌امیدوارم که بهترین‌ها برای اهالی سرمایه در هفته پیش رو اتفاق بیفتد.

 

 

ارسال نظر