دستکاری در روند معاملات بورس

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۰۴:۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۸۷۸
دستکاری 
در روند معاملات بورس

محمد غفوری

مدتی است که بازار سرمایه درگیر اصلاح زمانی شده و تقریبا از اواخر فروردین ماه شاهد ترند قوی در بازار نیستیم اما با توجه به انتظارات تورمی که از اوایل سال جاری ایجاد شده خیلی از بازارهای موازی مثل دلار،طلا، خودرو و... در حال رشد هستند. همانطور که شاهد هستیم اتفاقات، دستکاریی‌ها و شانتاژهای خبری باعث شده از آنجایی رشد بازار سرمایه در گذشته با توجه به انتظارات تورمی بوده نه رشد اقتصادی این رشد سرکوب شود و سرمایه‌گذاران فعلا علاقه‌ای نسبت به این بازار نشان ندهند.  در این چند وقت شاهد تصمیمات خلق‌الساعه بسیاری بودیم که باعث سرکوب بازار شده اولین خبر تصمیم عوارض مالیاتی شرکت‌های فولادی بود که اثر منفی روی بازار گذاشت و باعث شد ترمز ترند که از اوایل اسفند 1400 شروع شده بود کشیده شود. در پی این تصمیم خیلی از شرکت‌ها شفاف‌سازی و اعلام کردند که بر روی سود‌سازی این شرکت‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دومین خبری که در این مدت وایرال شد خبر قیمت واگذاری سهام دو شرکت خودروساز بود که ابتدا این خبر باعث رشد در این گروه شده بود و با خبر فیکه‌ای که مبنی بر قیمت واگذاری بلوکی به قیمت تابلو خواهد بود باعث شد بیشتر رشدی که کرده بودند را پس بگیرند. خب سومین خبری که در این چند روزه باعث ایجاد فازی منفی در بازار شده خبر افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بود که تکذیب شد و آخرین خبر هم لغو عرضه خودرو در بورس کالا بود و خیلی از خبرهای ضد و نقیض برجامی و.... تمامی این اخباری که در این دوماه اخیر باعث ایجاد سردرگمی در بازار شده کاملا غیرعادی است.

از عوامل مهمی که متولیان بازار در این وضعیت بازار باید نظر داشته باشند بحث زمان عرضه اولیه‌ها با توجه به نقدینگی که در شرایط فعلی کم است واقعا بازار کشش عرضه شرکت‌ها را ندارد و باید به این موضوع توجه کنند.  دومین پارامتری که باید در نظر گرفت اختلاف 25تا 30 درصدی قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد است که آنجایی شرکت‌های بورسی باید درآمد‌های ارزی خود را با دلار نیمایی عرضه کنند این اختلاف باید تا حدودی اصلاح شود تا سود به جای جیب دلال به جیب سهامداران شرکت‌ها برود. بیشتر این ریسک‌ها عواملی هستند که داخل خود بازار ایجاد شده و باعث شده سرمایه‌گذاران باز هم بی‌اعتماد شوند و باید اصلاح شوند. به نظرم تمامی این تصمیمات در شرایط فعلی با توجه به افت شدیدی که بازار سرمایه طی دوسال اخیر داشته نمی‌تواند عادی باشد با توجه به پارامترهای کلان اقتصادی از جمله رشد نقدینگی، تورم،رشد قیمت‌های جهانی،نرخ ارز و... بازار سرمایه در بین بازار‌های موازی ارزان‌ترین بازار محسوب می‌شود و تاثیر این اخبار منفی و سرکوب قیمتی نمی‌تواند بلندمدت باشد بازار سرمایه به   دلیل اینکه از نقد شوندگی و آزادی بیشتری برخوردار است تاثیرات اخبار برای این بازار خیلی زیاد است و همیشه باید این موضوع را در نظر داشته باشیم.

در آخر مهم‌ترین پارامترهایی که در چند ماه آتی باید در نظر داشت ریسک فروش اوراق دولت باتوجه به کسری بودجه، افزایش نرخ سود بین بانکی و تثبیت قیمت‌های جهانی و دلار در این محدوده‌هاست. 

با توجه به شرایط فعلی سرمایه‌گذاران نباید در این روزها با توجه به اخباری که از قطعنامه شورای حکام، برجام و... مخابره می‌شود هیجانی عمل کنند چرا که تاثیرات این خبرها کاملا کوتاه‌مدت خواهد بود و بازار سرمایه عقب‌ماندگی خود را نسبت به بازار‌های موازی جبران خواهد کرد ودر آینده نزدیک به مسیر صعودی خودش باز خواهد گشت. اگر دولت کاری به کار بازار نداشته باشد و با تصمیمات شبانه موجب بی‌اعتمادی در بازار نشود سال جاری را سال خوبی برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنم.

ارسال نظر