داغ «متروپل» در راه‌آهن تازه شد

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۳:۵۰:۲۰
کد خبر: ۱۸۹۷۳۸
داغ «متروپل» 
در راه‌آهن تازه شد

گروه راه و شهرسازی|

کمتر از دو هفته پس از فاجعه «متروپل» و کشته شدن ده‌ها نفر از شهروندان آبادانی، دیروز صبح، خروج از ریل و واژگونی قطار مشهد- یزد نیز به جان باختن 18 نفر و آسیب دیدن 86 نفر از شهروندان منجر شد. این در حالی است که زمان زیادی از ایام نوروز نگذشته است، ایامی که در جاده‌های کشور یک هزار و 101 نفر جان خود را از دست دادند. به گزارش «تعادل»، دیروز نیز همچون سایر حوادث مشابه، مقام‌های مسوول در محل حادثه حاضر شدند و به خانواده قربانیان خروج قطار از ریل تسلیت گفتند و تلاش کردند، علت یا مقصر حادثه را در اسرع وقت به افکار عمومی معرفی کنند. این‌بار نه از «زد و بند، فساد و تراکم فروشی» خبری بود و نه از جاده‌های غیراستاندارد، نه از خودروهای موسوم به «ارابه‌های مرگ»، اما پای «خطای انسانی» به میان آمد، خطای «راننده بیل مکانیکی». 

    راه‌آهن در سانحه قطار طبس مقصر است

بر اساس این گزارش، صبح دیروز قطار مشهد به مقصد یزد در منطقه عباس آباد (حوالی طبس) دچار سانحه شد و پنج واگن از خط خارج شد. این حادثه تا لحظه نوشتن این گزارش، 18 کشته و 86 مجروح داشته است. اگر چه از همان ابتدای بروز حادثه، با توجه به وجود یک بیل مکانیکی واژگون شده در کنار خطوط راه‌آهن، مسوولان اعلام کردند که سانحه به دلیل تخطی راننده بیل مکانیکی از عدم فاصله‌گذاری ایمن با حریم قطار رخ داده است، اما سبحان نظری، دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: شرکت راه‌آهن در سانحه قطار طبس مقصر است. نظری در گفت‌وگو با مهر درباره سانحه ریلی طبس گفت: بارها از سوی انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی مشکلات راه‌آهن را گوشزد کرده بودیم.

    نبود نظم در اداره راه‌آهن

وی با بیان اینکه آمار سوانح در ماه‌های اخیر رو به رشد بوده، افزود: هشدارهای لازم را به مسوولان راه‌آهن داده بودیم، حتی جداول و آمار آن را هم منتشر کرده بودیم و پیش بینی می‌کردیم با توجه به اینکه ساختار راه‌آهن در ماه‌های اخیر نامنظم شده و تیم مدیریتی، تخصص مرتبط با حمل و نقل ریلی را ندارند، سوانحی در بخش ریلی اتفاق بیفتد که متأسفانه امروز تعدادی از هموطنانمان در سانحه طبس جان باختند.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: سانحه‌ای که رخ داده، به دلیل برخورد با یکی ماشین آلات نگهداری خط بوده که ناشی از بی‌دقتی است؛ بی‌دقتی هم ناشی از نبود نظم در اداره راه‌آهن است؛ چون راه‌آهن دستگاهی است که متغیرهای ارتقای ایمنی در اختیار خود این دستگاه است و لذا بسیاری از عوامل مسبب حادثه را هم باید درون خود شرکت راه‌آهن جست‌وجو کرد.

وی یادآور شد: اگر زمانی عابر به قطار برخورد کرد، می‌شود گفت که بی‌دقتی عابر بوده است اما در حادثه اخیر، علت حادثه، توقف ماشین آلاتی بوده که متعلق به خود راه‌آهن است که یا با عنوان پیمانکار یا هر عنوان دیگری در حال بهسازی خط بوده و قطار با آن برخورد کرده است؛ بنابراین قصور را باید از درون مجموعه راه‌آهن دانست؛ چون ارتباطات درونی سازمانی راه‌آهن مناسب نیست و تیم مدیریتی راه‌آهن در ماه‌های اخیر، غیر متخصص و بدون تجربه هستند.

    روایت رستم قاسمی از علت سانحه

در این حال، دیروز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه در گزارش‌های اولیه کمیته سوانح آمده خطای انسانی راننده بیل مکانیکی است که موجب حادثه و خروج از ریل قطار مشهد- یزد شده است.

قاسمی ظهر در بازدید از محل حادثه قطار مشهد- یزد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این حادثه دلخراش را به همه مردم ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تیم سوانح وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن هم‌اکنون در محل حادثه مستقر هستند، بیان کرد: علت سانحه بررسی دقیق خواهد شد و بعد گزارش آن به مردم اعلام می‌شود. قاسمی ادامه داد: آنچه از شواهد پیداست در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی برای بهسازی شرکت‌های طرف قرار داد شب‌ها در منطقه کار کرده‌اند. گویا این مسیر در ساعت ۴.۳۰ عملیات اجرایی تمام و کارگاه تعطیل می‌شود. بعد از تعطیلی کارگاه دو قطار باری از مسیر عبور کرده‌اند و قطار سوم که قطار مسافربری مشهد- به یزد بوده دچار سانحه می‌شود. بیل مکانیکی علت اصلی حادثه بوده که اول به لوکوموتیو و بعد به واگن‌های قطار برخورد می‌کند. قاسمی افزود: در گزارش اولیه سوانح اعلام شده چون لکوموتیو سانحه می‌بیند و شیشه‌های جلو با برخورد با بیل با مشکل مواجه می‌شود ترمز می‌کند و از ریل خارج می‌شود. آنچه به‌طور کلی مشخص است خطای انسانی است که بیشتر هم از سمت راننده بیل بوده اما چرا و چگونه و به چه علت؛ بررسی دقیق آن در حال انجام است.

 

ارسال نظر