گمانه‌زنی‌های ضدونقیض رسانه‌های غربی از وضعیت فروش نفت ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۶۴۵

بلومبرگ| احتمالا امریکا اجازه ورود نفت ایران به بازار‌های جهانی را بدون احیای برجام خواهد داد؛ خبرنگار وال‌استریت ژورنال: این خبر کاملا بی‌اساس است. این دو تیتری است که دو رسانه مختلف باعث ابهام در خبررسانی در حوزه تحریم‌ها شدند. به گزارش انتخاب از نوشته خبرگزاری بلومبرگ بزرگ‌ترین تاجر مستقل نفت خام، گروه ویتول، می‌گوید که امریکا ممکن است به ایران اجازه دهد حتی بدون احیای توافق هسته‌ای برجام، نفت بیشتری را وارد بازار‌های جهانی کند. بزرگ‌ترین تاجر مستقل نفت خام، گروه ویتول، می‌گوید که امریکا ممکن است به ایران اجازه دهد حتی بدون احیای توافق هسته‌ای برجام، نفت بیشتری را وارد بازارهای جهانی کند. ایالات متحده خرید نفت ایران را تحریم کرده است.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ که به‌طور عمده اخبار اقتصادی را پوشش می‌دهد، تاجران نفت به‌طور فزاینده‌ای نسبت به احتمال دستیابی مذاکره‌کنندگان ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی برای احیای برجام بدبین هستند.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز شنبه احتمال دستیابی به توافق با ایران و بازگشت به برجام را «در حال کاهش» توصیف کرد اما گفت می‌توان با تلاش دوچندان، مذاکرات را به نتیجه رساند.

برجام در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه این کشور از جمله تحریم علیه بخش انرژی ایران را کاهش می‌دهد. قیمت‌های نفت در حالی به‌شدت افزایش یافته است که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود. به نوشته بلومبرگ، جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا، می‌تواند تصمیم بگیرد که منافع کاهش قیمت نفت از اجرای دقیق تحریم‌ها علیه ایران، از جمله توقیف تعداد بیشتری از نفتکش‌های ایرانی، بیشتر است.

به گفته مایک مولر، رییس بخش آسیا در گروه ویتول، دولت فدرال امریکا ممکن است اجازه دهد «آن نفت (نفت ایران)، کمی بیشتر جریان پیدا کند.»

او در پادکستی که مرکز مشاور «گلف اینتلیجنس» مستقر در دوبی روز یکشنبه منتشر کرد، گفت اگر انتخابات میان‌دوره‌‌ای امریکا تحت مساله قیمت‌های بنزین درامریکا قرار بگیرد، می‌توانید انتظار داشته باشید که شاید نسبت به خروج بشکه‌های نفت تحریم‌شده چشم‌پوشی شود.

ایران صادرات نفت خود را در سال جاری میلادی افزایش داده است. بیشتر نفت تحریم‌شده ایران به چین رفته است.

به گفته تحلیلگران انرژی، یک توافق هسته‌ای جدید با ایران می‌تواند منجر به ورود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت دیگر در روز به بازارهای جهانی شود که برای کاهش قیمت‌‌ها کفایت می‌کند. همچنین گزارش شده است که جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در انبار دارد که می‌تواند در پی یک توافق جدید هسته‌ای، آن را به سرعت بفروشد.

قیمت نفت خام در سال جاری میلادی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است. در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالف هرگونه لغو تحریم‌های ایران هستند، بایدن برای کاهش قیمت بنزین که به‌طور متوسط به بیش از ۴.۸ دلار در هر گالن در امریکا رسیده است، تحت فشار زیادی قرار دارد.

کارشناسان در مورد جهت‌گیری آتی قیمت نفت به اجماع نرسیده‌اند و پیش‌بینی‌شان در مورد محدوده قیمت نفت بسیار گسترده است. به گفته مایک مولر، برخی فکر می‌کنند بازار به سمت ۱۳۵ تا ۱۴۰ دلار در هر بشکه پیش می‌رود و افرادی هستند که فکر می‌کنند قیمت‌ها دوباره به زیر ۱۰۰ دلار می‌رود.

در واکنش به این خبر لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع مطلع، آن را تکذیب کرد و نوشت: یک منبع آگاه گفت گزارش‌ها مبنی بر اینکه امریکا به ایران اجازه می‌دهد بدون بازگشت به برجام نفت بفروشد، «کاملاً بی‌اساس» است. واشنگتن تحریم‌ها را «تا زمانی که در مورد برجام توافقی وجود نداشته باشد» اجرا خواهد کرد.

 

ارسال نظر