صادرات نفت با رعایت منافع ملی انجام می‌شود

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۲:۴۷:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۵۹۴

بسمه تعالی

جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه «تعادل»

با سلام 

نظر به انتشار گزارشی با عنوان «صادرات یا مفت فروشی نفتی؟» مورخ 11/3/1401 در روزنامه تعادل و طرح پاره‌ای مطالب خلاف واقع، توضیحاتی جهت اطلاع و تنویر افکار مخاطبان آن جریده ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است مقرر فرمایید وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضیحات ارسالی در روزنامه «تعادل» انتشار یابد.

   علی فروزنده

   مدیرکل

صادرات نفت با رعایت منافع ملی انجام می‌شود

نظر به انتشار گزارشی با عنوان «صادرات یا مفت‌فروشی نفت» مورخ 11/3/1401 در روزنامه «تعادل» و طرح پاره‌ای مطالب خلاف واقع، توضیحاتی جهت اطلاع نویسنده گزارش و آگاهی مخاطبان روزنامه ارایه می‌شود: 

1- کاهش یا افزایش حجم صادرات نفت کشور در بازه‌های زمانی گوناگون با توجه به شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضای فصلی برای انواع خاص نفت خام مورد نیاز پالایشگران متغیر است.

2- با توجه به شرایط بازار، استفاده از تکنیک‌های معاملاتی برای حفظ سهم بازار با رعایت صرفه و صلاح و منافع کشور انجام شده و درنظر گرفتن تسهیلاتی در این زمینه در چارچوب ضوابط و مجوزهای لازم و حسب روال مرسوم، امکان‌پذیر است. بدیهی است بدون اطمینان از حصول منافع کشور هیچگاه فروش نفت انجام نخواهد شد.

3- در شرایط جنگ‌تمام عیار اقتصادی نظام استکبار علیه ایران عزیز و به ویژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرایط خاص و با تلاش جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون یک روز تعطیلی انجام گرفته که ثمرات و برکات این تلاش در ماه‌های اخیر سبب تقویت بنیه اقتصادی دولت در عمل به تکالیف خود شده است و امروز به حمدالله از این حیث کشور نگرانی نداشته و در آرامش قرار دارد. بدیهی است با توجه به امکان سوءاستفاده دشمنان نمی‌توانیم هیچ یک از این تلاش‌های صورت گرفته و در حال انجام را به صورت عمومی بیان کنیم.

4- میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت خام با توجه به سیاست‌های کشورهای صادرکننده و واردکننده، میزان رشد اقتصادی و سایر عوامل متغییر فصلی، یک نسبت مشخص داشته و الزاما با کنار گذاشتن یک عرضه‌کننده از یک بازار خاص، این نسبت دچار تغییر فاحش نخواهد شد و صرفا جغرافیای بازار ممکن است تغییر کند. جمهوری اسلامی ایران به مدد سال‌ها تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی، ضمن حضور در بازارهای سنتی و تامین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد. کما اینکه در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه 1400 را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است. چنانکه دولت برای اولین ‌بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.

5- وزارت نفت به عنوان قلب تپنده نظام اقتصادی کشور در دشوارترین تحریم‌های ظالمانه، با صلابت به انجام ماموریت خود پرداخته و همین موضوع نقطه قوت و باعث تقویت موضع دیپلماسی ایران عزیز در مذاکرات بین‌المللی برجام بوده است. صنعت نفت به عنوان یک صنعت بین‌المللی هرچند از رفع زنجیره تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار و هر نوع گشایشی استقبال می‌کند ولی در عین حال دیپلماسی انرژی و پیشبرد برنامه‌های صنعت نفت را نیز فارغ از نتیجه مذاکرات با جدیت در دستور کار خود دارد. 

 

ارسال نظر