ماریوپول سرانجام سقوط کرد

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۰۲:۰۳:۳۹
کد خبر: ۱۸۹۲۳۸
ماریوپول سرانجام سقوط کرد

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که سرانجام کنترل شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین را در اختیار گرفته است تا سرانجام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسکو از ابتدای جنگ به ثمر بنشیند.

پس از هفته‌ها مقاومت سربازان اوکراینی، کارخانه فولاد آزوفستال در بندر ماریوپل اوکراین به تصرف کامل نیروهای روسیه درآمد. این خبر را سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد و گفت، همه نیروهای اوکراینی تسلیم شده‌اند. به گفته ایگور کوناشنکوف از ۱۶ مه، ۲۴۳۹ شبه‌نظامی اوکراینی از این محل به اسارت نیروهای روسیه درآمده‌اند. کارخانه آزوفستال آخرین محل شهر استراتژیک و مهم ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین بود که هنوز به ‌طور کامل به دست نیروهای روسیه نیفتاده بود.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار داشت، وزیر دفاع شخصا این خبر را به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده است. به گفته او به این ‌ترتیب عملیات سربازان روسیه در این منطقه پایان گرفته است. نیروهای روسیه بلافاصله پس از حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، محاصره ماریوپل را آغاز کردند. آخرین نقطه مقاومت نیروهای اوکراینی در ماریوپل، کارخانه فولاد آزوفستال بود که در زیرزمین آن سنگر گرفته و از آنجا از شهر دفاع می‌کردند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که روز جمعه آخرین گروه شامل ۵۳۱ جنگجوی اوکراینی به اسارت نیروهای روسیه درآمدند. فرمانده هنگ آزوف در یک خودروی زرهی ویژه از این منطقه به خارج منتقل شده است.

از نظر تقسیمات کشوری، ماریوپل در استان دونتسک واقع است و دومین شهر بزرگ این استان به ‌شمار می‌آید. ماریوپل پیش از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ که به ویرانی کامل آن انجامید، ۴۳۲ هزار نفر جمعیت داشت و دهمین شهر بزرگ اوکراین محسوب می‌شد. ماریوپل پیش از ویران شدن به دست نیروهای روسی در سال ۲۰۲۲، یک مرکز صنعتی بزرگ و همچنین یک مرکز دانشگاهی بود.

با وجود تسخیر کامل ماریوپول جنگ در سایر نقاط اوکراین همچنان ادامه دارد. رییس‌جمهور اوکراین که در هفته‌های گذشته به شکل همزمان از کشورهای غربی خواستار کمک نظامی شده و در عین حال از لزوم تبعیت از دموکراسی سخن گفته است، در جدیدترین اظهارنظر خود بار دیگر بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دموکراسی تاکید کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی کشورش خاطرنشان کرد، پایان درگیری‌ها از طریق راه‌های دیپلماتیک خواهد بود. جنگ خونین خواهد بود و در میانه آن، درگیری‌ها و نبردها صورت می‌گیرد، اما قطعا از طریق راه‌های دیپلماتیک پایان خواهد یافت. وی ادامه داد: مسائلی وجود دارد که ما جز با نشستن بر سر میز مذاکره نمی‌توانیم آن را محقق ‌سازیم. ما می‌خواهیم که همه‌ چیز به اوضاع قبلی برگردد اما روسیه این را نمی‌خواهد. در کنار نبرد در اوکراین بحث‌ها بر سر پیوستن کشورهایی مانند فنلاند و سوئد نیز به ناتو ادامه دارد. روسیه که پیش از این ‌بارها اعلام کرده که با چنین حرکتی مخالف است و احتمال نشان دادن واکنش به این تصمیم را نیز رد نکرده است. در عین حال روس‌ها از توان نظامی خود برای حضور در جبهه‌های مختلف نیز سخن گفته‌اند. رییس آژانس هوایی روسیه گفت، موشک مافوق صوت هسته‌ای «سارمات» می‌تواند «نیمی از یک قاره» را نابود کند. او گفت: چنین موشکی (سارمات) می‌تواند نیمی از خاک یک قاره بزرگ را - که ممکن است ما به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست نداشته باشیم - نابود کند. روگوزین تصریح کرد که موشک «توقف‌ناپذیر» سارمات در پاییز سال جاری به خدمت گرفته خواهد شد. وی افزود: همچنین در حال ساخت موشک‌های «اسکندر» و موشک مافوق صوت «کینژال» هستیم. این تهدید روگوزین به حمله هسته‌ای، تازه‌ترین مورد از لفاظی‌های این‌چنینی مقامات روسی است. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند که روسیه با آنچه که آنها «تهدیدهای هسته‌ای» می‌نامند، قصد دارد عملکرد ضعیف ارتش کشورش در جنگ با اوکراین را مخفی کند. همچنین «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با اشاره به تنش‌های ادامه‌دار در منطقه و لزوم تقویت منطقه نظامی غربی این کشور به دلیل عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو گفت: ۱۲ یگان نظامی و متعلقات آن قرار است تا پایان سال جاری میلادی در  منطقه نظامی غربی روسیه ایجاد شوند. به گفته وزیر دفاع روسیه، این اقدامات مقابله‌ای با تامین تسلیحات مدرن و تجهیزات نظامی برای سربازان همراه خواهد بود. در سال جاری میلادی، ارتش روسیه بیش از 2 هزار قطعه از چنین تجهیزات نظامی دریافت می‌کند. شویگو همچنین به این نکته اشاره کرد که بازرسی‌های انجام شده بر اساس نتایج دوره آموزشی زمستانی نشان‌دهنده افزایش کیفی سطح آموزش واحدهای منطقه نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بوده است. وی گفت: افزایش عملیات آموزشی - ضربتی ناوهای یگان بالتیک روسیه ۴۲ درصد افزایش داشته. بیش از ۳۰۰ رزمایش ضربتی با استفاده از تسلیحات مختلف انجام شد. همچنین میزان مانور جنگنده‌ها در منطقه نیز تا چهار درصد رشد داشته است.

 

 

ارسال نظر