شلیک بر پیشانی بانوی قدس

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۰۲:۲۵:۰۹
کد خبر: ۱۸۸۹۱۳
شلیک بر پیشانی 
بانوی قدس

سیدعماد حسینی|شیرین ابوعاقله، بانوی فلسطینی که با وجود داشتن تابعیت امریکایی خود را فرزند قدس می‌دانست، در سرزمینی که آن را دوست داشت و تقریبا اکثر رخدادهای آن را از سال 1997 پوشش داده بود، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

برای کسانی که مساله فلسطین را پیگیری می‌کنند، او سالیان درازی یک چهره رسانه‌ای معتبر محسوب می‌شد. هنوز بسیاری گزارش‌های زنده‌اش را از صحنه‌های درگیری به ویژه گزارشی که در سال 2002 از داخل دفتر الجزیره در رام‌الله و در حالی که نظامیان اسراییلی در آپارتمان‌های طبقات زیرین دفتر را یکی پس از دیگری منفجر می‌کردند، به یاد دارند.

مرگ بانوی خبرنگاری که به معنای کامل کلمه خبرنگار جنگی بود، همه اصحاب رسانه حتی باتجربه‌‌ترین روزنامه‌نگاران را غافلگیر کرد تا همگی به جز مطالب احساسی نتوانند چیز دیگری در مورد این رخداد بنویسند. این اولین‌باری نبود که شیرین به اردوگاه جنین می‌رفت و به‌طور حتم علاوه بر اشرافی که به این منطقه از فلسطین داشت از انتخاب فاصله و شعاع‌های امن در زمان درگیری هم کاملا آگاه بود.

اینکه تک تیرانداز ارتش اسراییل به شکل تفننی یا بر اساس برنامه‌ای از پیش طراحی شده و با اهداف خاصی این جنایت را مرتکب شده، اختلاف نظرهایی وجود دارد که مرور زمان (و نه تحقیقات ارتش اسراییل) آن را مشخص خواهد کرد. اما آنچه سخنگوی ارتش اسراییل هم نمی‌تواند آن را انکار کرده یا حداقل به شکل تلویحی به آن اعتراف می‌کند دخالت مستقیم ارتش اسراییل در این جنایت است. اسراییل ید طولایی در قلع و قمع خبرنگاران دارد و با نگاهی به کارنامه این رژیم می‌توان به لیست بلندی از روزنامه‌نگارانی رسید که توسط صهیونیست‌ها کشته، زخمی یا به اسارت رفته‌اند، رسید. ترور شیرین ابوعاقله 51 ساله در اردوگاه جنین تمام اخبار جهان حتی اخبار جنگ اوکراین را هم برای ساعت‌های متمادی تحت‌الشعاع خود قرار داد و به تنها خبر اصلی رسانه‌های فلسطینی، رژیم اسراییل و تقریبا کل منطقه خاورمیانه تبدیل شد. چه کسی می‌داند شاید این خبر برای مدتی کمی از بار فشارهای سیاسی و رسانه‌ای وارد شده بر نفتالی بنت را که طی چند روز اخیر به نقطه اوج خود رسیده و تا استیضاح کابینه و انحلال کنست هم کشیده شده بود، بکاهد؟ گرچه در نقطه مقابل آن هم برخی از صاحب‌نظران شدت گرفتن خیزش جدید فلسطینیان را حاصل این فرآیند عنوان می‌کنند. همکار ابوعاقله همزمان با اعلام خبر ترورش گفت، صبح برای ما ایمیل زد، درگیری در جنین عازم آنجا هستم و خبرهای آن را برای شما ارسال می‌کنم، اما هیچ کس نمی‌دانست که خبر اصلی این تهاجم خود او خواهد بود.

 

ارسال نظر