وضعیت بورس خوب است؟

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۷۳۵
وضعیت بورس 
خوب است؟

ثآراسادات میران

بازار سرمایه پس از حدود دو سال و اندی ریزش شدید و طاقت‌فرسا رشد خود را از اواخر سال گذشته با خرید حقوقی‌ها و کف‌سازی سهام اصلی و شاخص‌ساز بازار شروع کرد.

در چند ماه گذشته اکثر سهام بازار رشد آهسته و پیوسته‌ای داشتند که این رشد دور از هیجان و حاشیه بود و این رفتار غیر هیجانی در ثبات و رشد بازار در آینده موثر است.

در هفته‌ها و روزهای گذشته به‌واسطه رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها که تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و تورم جهانی از جمله قیمت محصولاتی مانند نفت جهانی، مس، سنگ‌آهن، اوره، متانول، آلومینیوم و... اتفاق افتاد، در کنار تورم داخلی و رشد قیمت دلار نیمایی وضعیت سودسازی و گزارش‌های دوازده ماهه اکثر شرکت‌های بورسی از نظر سود‌سازی مطلوب و رو به رشد ارزیابی می‌شود. شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی، سنگ‌آهنی و... که بزرگ‌ترین سهم را در بورس ایران دارند به‌واسطه تقسیم سود خوبی که در مجامع پیش روی خود خواهند داشت با افزایش تقاضا از طرف خریداران مواجه شده‌اند.از طرفی شاخص کل که نشان‌دهنده عملکرد سهام بزرگ بازار است به مناطق مقاومتی خود رسیده و انتظار درجا زدن و نه اصلاح عمیق در این نواحی را از این شاخص داریم. وضع شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچک و متوسط بازار است بهتر از شاخص کل و صعودی ارزیابی می‌شود.در حال حاضر با ارزش معاملات حدوداً 6 هزار میلیاردی در بازار و نقدشوندگی خوب سهام وضعیت کلی بازار هم مطلوب ارزیابی می‌شود.  باز شدن دامنه نوسان و رسیدن آن به مثبت و منفی 10 درصد می‌تواند سیگنال مثبتی برای جذب سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه و جذب معامله‌گران روزانه به سمت این بازار باشد. معامله‌گرانی که برای سود بردن از تغییرات قیمت در بازه زمانی کوتاه و نه سهامداری بلندمدتی به سمت بازار می‌آیند و باعث بالا رفتن حجم معاملات و در نتیجه نقدشوندگی سهام و عمق بازار می‌شوند.  از طرفی ممنوعیت فعالیت بانک‌ها در بازارهای ارز، طلا و املاک نیز می‌تواند عامل دیگری در جذب سرمایه‌های بزرگ‌تر به سمت بازار سرمایه باشد که این هم یک سیگنال مثبت برای بورس به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، رسیدن به فصل مجامع و تقسیم سود خوبی که برخی از شرکت‌ها دارند هم جذابیت‌هایی را برای برخی سهامداران ایجاد کرده است که با شرکت در مجامع و دریافت سود نقدی منفعت کسب کنند. حذف ارز 4200 تومانی نیز می‌تواند به عنوان پتانسیل رشد برای شرکت‌های غذایی و دارویی و افزایش تقاضا و ورود پول به این شرکت‌ها باشد.  از ریسک‌هایی که در حال حاضر بازار سرمایه را تهدید می‌کند می‌توان به تصمیمات خلق‌الساعه دولت و فروش اوراق قرضه اشاره کرد. 

درست است که توده مردم فراموشکار هستند و ممکن است در طول زمان اتفاقات دو سال اخیر را از خاطر ببرند ولی هنوز سایه بی‌اعتمادی و تأمین مالی دولت از بازار سرمایه روی این بازار سنگینی می‌کند.

درنهایت، وضعیت بازار تا پایان فصل مجامع مطلوب ارزیابی می‌شود و امیدواریم دولت با حمایت و جلب اعتماد عمومی به این بازار موجب جذب پول‌های سرگردان و رشد تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف کشور شود.

 

ارسال نظر