سیگنال قوی برای بورس

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۱:۵۷:۲۹
کد خبر: ۱۸۸۶۲۵
سیگنال قوی برای بورس

سینا عنایت‌اللهی

 بازار سهام از ابتدای سال‌روند مطلوبی در پیش گرفته است به‌طوری‌که در مقایسه با سال‌گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد. افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، افزایش قیمت جهانی نفت، عدم‌ریزش نرخ ارز و همچنین بازدهی نامطلوب شاخص‌کل در سال‌گذشته عواملی بودند که دست به دست هم دادند و باعث شد که از ابتدای سال، ‌هم جریان نقدینگی به بازار وارد و هم تمایل سهامداران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بیشتر شود تا در شاخص حدود ۲۰۰‌هزار واحد رشد کند، اما با توجه به شواهدی که وجود دارد به‌نظر می‌رسد بازار در اردیبهشت‌ ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تر دنبال شود. در به وجود آمدن چنین شرایطی چند عامل مهم دخیل هستند. یکی از این عوامل موضوع مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و مساله احیای برجام است. اکنون اخبار دقیق و مشخصی از مذاکرات وجود ندارد؛ برخی می‌گویند اختلافات حل‌شده و توافق صورت می‌گیرد و برخی اخبار نیز حاکی از ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن مذاکرات است، اما از آنجا که چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مذاکرات در نهایت مثبت است، تعیین‌تکلیف برجام می‌تواند به بازار جهت دهد و روی برخی صنایع بسیار اثرگذار است؛ مخصوصا روی صنایع بانکی و خودرویی. با مشخص شدن وضعیت برجام بخش مهمی از ابهامات بازار برطرف می‌شود.  از آن‌سو گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که نرخ ارز در هر دو صورت (چه برجام احیا شود و چه نشود) تغییر خاصی نمی‌کند و نهایتا تا ۱۰‌درصد تعدیل داشته باشد، اما با تعیین‌تکلیف برجام پیش‌بینی و تحلیل بازار دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد. با توجه به اتفاقاتی که تا به امروز رخ داده اگر برجام تعیین‌تکلیف شود این مهم اثرگذاری مثبتی بر کل بازار خواهد داشت. در مباحث مرتبط با برجام با توجه به اینکه موضوع تحریم و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی پول مطرح است، هزینه‌های جانبی شرکت‌ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. عامل اثرگذار دوم قیمت‌های جهانی است که پس از قرارگرفتن در اوج قیمتی، روزهای گذشته با افزایش موارد کرونا در چین و وضعیت اقتصاد جهانی رو به نزول گذاشتند؛ با این حال همچنان قیمت‌ها در محدوده مناسبی معامله می‌شوند. یکی از مسائل مهم دیگری که می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد مسیر حرکتی جنگ روسیه و اوکراین است. در این میان اگر توافقی بین دو طرف جنگ صورت نگیرد، قیمت جهانی نفت هم ریزش چندانی نخواهد داشت و قاعدتا به‌تبع آن کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در مدار رشد باقی خواهند ماند. گزارش‌های دوازده‌ماهه شرکت‌ها نیز عامل اثرگذار بعدی است که تغییرات بسیاری را در بازار خواهد داشت. هم‌اکنون بازار در انتظار گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌ عملکرد شرکت‌هاست. بازار در این یک‌ماه عقب‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی قبل را تا حدودی جبران کرده و منتظر گزارش‌های دوازده‌ماهه است. 

با ارایه گزارش‌های دوازده‌ماهه در این ‌ماه یا در نهایت اوایل‌ ماه آینده بازار قطعا واکنش نشان خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که گزارش صنایع پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ مثبت باشد. واقعیت امر آن است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، لیدر بازار پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهند بود. سایر صنایع نیز به همین منوال به‌نظر می‌رسد گزارش بدی در کارنامه کاری خود نداشته باشند. مثلا پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشکل گاز ندارند که قطعی گاز داشته باشند، بنابراین گزارش این صنایع هم احتمالا مثبت است، اما وضعیت صنایع فولادی‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل عوارض صادراتی که روی آنها بسته شد تا حدی می‌تواند تغییرکند. حساسیت بازار نسبت به این بخشنامه به تعدیل این موضوع انجامیده و احتمالا در این گروه نیز شاهد تحرکات مثبتی خواهیم بود. 

در بازار هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز گرچه رشد خاصی را پشت‌سر نگذاشته‌اند اما با توجه به پرتفویی که دارند، وضعیت مطلوبی پیش‌رو خواهند داشت. صنایع خودرویی نیز معمولا جهت و هیجان به بازار مخابره می‌کنند اما با توجه به اینکه بحث عرضه بلوکی آنها مطرح است که همچنان در مورد خریداران آنها ابهاماتی وجود دارد، باید صبر کرد تا این موضوع تعیین‌تکلیف و شفاف شود. در کل می‌توان گفت گزارش‌های دوازده‌ماهه می‌تواند بازار را به حالت یک‌ماه گذشته بازگرداند، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود بازار اردیبهشت‌ماه آرام‌‌‌‌‌‌‌‌تری داشته باشد، یعنی نه نزول شدید و نه صعود شارپی را در پیش بگیرد تا از یک‌سو وضعیت برجام مشخص شود و از سوی دیگر اخبارگزارش‌های دوازده‌ماهه منتشر شود. اکنون بازار منتظر محرک است و تا قبل از اینکه این محرک ایجاد نشود، بازار بالا و پایین خاصی را تجربه نخواهد کرد. البته بعد از افزایش نرخ‌ها بعد از‌ ماه رمضان که در اکثر صنایع خواهیم داشت، حرکت بازار تا حدی بهتر خواهد شد.

 

ارسال نظر