اماواگرهای افزایش قیمت در بازار راکد لپ‌تاپ

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۰:۴۷:۳۶
کد خبر: ۱۸۸۰۵۳
اماواگرهای افزایش قیمت 
در بازار راکد لپ‌تاپ

محمدرضا فرجی

 کالاهای آی‌تی در گروه کالا‌های زیرساختی و بنیادی برای هر کشور است، علاوه بر این کالایی مثل لپ‌تاپ کالایی برای زندگی روزمره مردم است و کالای ضروری محسوب می‌شود. بنابراین تلاش اتحادیه بر آن است که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعدیل یا حتی حذف شود. 

تغییر در روند عوارض گمرک بر همه کالاهای حوزه فناوری آی‌تی مخصوصا آی‌تی اثر دارد و در این میان، احتمال افزایش قیمت 5 تا 6 درصدی در بازار لپ‌تاپ وجود دارد. با وجود این، بازار لپ‌تاپ آنقدر راکد است که شاید فروشندگان از این افزایش قیمت صرف‌نظر کنند. 

عوارض گمرکی تا سال گذشته بر اساس نرخ 4200 تومانی دریافت می‌شد، اما بر اساس بخشنامه سال جدید بعد از این عوارض گمرکی بر اساس ارز نیمایی دریافت خواهد شد. در این روند تعهد داده می‌شود که مابه‌تفاوت پرداخت شود و این موضوع روی همه کالاها اثر دارد. تغییر و تحول در جریان عوارض گمرکی در نهایت منجر به افزایش قیمت 5 تا 6 درصدی کالاهای آی‌تی خواهد شد، شرایط رکودی در بازار به شکلی است که فعالان این صنف امکان دارد در نهایت برای رونق به بازار و فروش محصولات خود حتی این میزان از افزایش را هم اجرایی نکنند. 

این افزایش قیمت هم با اولین خروجی بار از گمرک خود را نمایان می‌کند. در چنین شرایطی از ثبات بازار و مصرف‌کننده حمایت خواهد شد. 

مردم می‌توانند هر افزایش قیمت خارج از چارچوبی را به اطلاع تعزیرات برسانند و از این مسیر شکایت خود را پیگیری کنند. اتحادیه نیز با قدرت و جدیت این موضوع را پیگیری خواهد کرد، در شرایطی که همه سطوح جامعه به لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند باید از هر نوع سوءاستفاده‌ای جلوگیری کرد. 

هر فروشنده‌ای با حضور در سایت‌های مارکت‌پلیس امکان فروش کالا را پیدا خواهد کرد، برخی موارد فروشنده‌ای که در مارکت پلیس فعالیت می‌کند حتی جواز کسب اتحادیه مربوطه را ندارد. 

این روند برخلاف قانون است و امنیت خرید را کاهش می‌دهد. مسائلی مربوط به اصالت کالا یا حتی تغییر برخی قطعات مثل آداپتور توسط چنین فروشنده‌هایی روند را به سمتی برده که پیشنهاد خرید کالایی مثل لپ‌تاپ از طریق فروشگاه‌های فیزیکی بیشتر توصیه می‌شود. افزایش قیمت بعد از تغییر روند نرخ گمرکی از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی بر همه کالاها اثرخواهد داشت. 

در این بین با توجه به بررسی کالاهای حوزه فناوری اطلاعات، باید دید این اثرگذاری بر کالاهای دیگر همچون مودم یا قطعات کامپیوتری به چه میزان است و هر آن چیزی که واردات آن از مسیر گمرک انجام شود از این افزایش قیمت تاثیرپذیری خواهد داشت. 

در بین این گروه از کالاها لپ‌تاپ پرمصرف‌تر است، شایعه‌ای به راه افتاده بود که بر اساس آن اعلام شده بود قیمت لپ‌تاپ بین 50 تا 100 درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که بررسی‌های اتحادیه نشان داد در نهایت افزایش قیمت نهایتا بین 5 تا 6 درصد خواهد بود. 

البته اثرگذاری این افزایش قیمت بر بازار کالاهای استوک یا دست دوم را هم نباید فراموش کرد. کالاهای استوک از مبادی غیرقانونی وارد می‌شوند و درواقع به دلیل قاچاق بودن تحت تاثیر این موضوع نخواهند بود، اما به هر حال این امکان هم وجود دارد که تحت تاثیر همین میزان از افزایش قیمت 5 تا 6 درصدی قرار بگیرند. 

مسائلی از این دست ممکن است منجر به افزایش واردات کالای قاچاق هم شود. از طرف دیگر، در حالی که جریان تولید بومی در حوزه لپ‌تاپ به تازگی مورد توجه قرار گرفته، حقیقت این است که ما اساسا تولید لپ‌تاپ در کشور نداریم و آنچه مطرح است مونتاژ قطعات خارجی است که البته ما همین روند را هم به مثابه تولید مورد حمایت قرار می‌دهیم و امیداوریم در کشور کمپانی‌های مادر به تولید بپردازند. 

البته تولید لپ‌تاپ پروسه‌ای بسیار حساس و هزینه‌بر است و تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ در دنیا هر فصل محصول جدیدی به بازار ارایه می‌دهند و هزینه‌بر بودن این خط تولید از آنجایی که محصول خود را به شکل انبوه صادر می‌کنند سود اقتصادی دارد. البته درباره تغییر قیمت‌ها آنچه رخ داده، تغییر نرخ گمرکی از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی بوده است و تغییری در تعرفه‌های گمرک رخ نداده است. از همین رو این موضوع ارتباطی هم با جریان تولید داخل ندارد.

 

ارسال نظر