وضعیت بورس در ابتدای سال جدید

۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۰۳:۲۴:۲۲
کد خبر: ۱۸۷۸۶۰
وضعیت بورس 
در ابتدای سال جدید

نیما  میرزایی

پیش‌بینی برای بازه زمانی یک ساله، دشوار بوده و می‌تواند خطا‌هایی داشته باشد. اما محتمل‌ترین سناریو‌ها این است که برجام در هفته‌های ابتدایی سال وارد فاز جدید و گام بعدی اجرایی شدن می‌شود. دولت نیز دلار نیما را در طول سال ۱۴۰۱ به ‌طور میانگین در حوالی ۲۵ هزار تومان کنترل خواهد کرد. بنابراین از طرفی دیگر، بازار‌های گوناگون از جمله بورس با رکود غیرتورمی روبرو خواهند بود. همچنین احیای برجام نوید افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را می‌دهد. جمع‌بندی تمامی این عوامل، پیام‌آور روند نوسانی بورس با برآیند رشد بیشتر از تورم تا پایان سال است.

با توجه به رکود موجود در بازار نمی‌توان انتظار رشد‌های دسته جمعی در تمام گروه‌ها را داشت و پول بین صنایع مختلف در گردش خواهد بود. خوش‌بین هستم که با توجه به اخبار مربوط به برجام و اخبار قوی حمایتی مربوط به صنایع بانکی و خودرویی، در ابتدای سال و با پول محدود موجود، بازار روی خوش به صنایع ریالی نشان بدهند و صنایع دلاری ریزش و صعود سنگین نداشته باشند. پیش‌بینی می‌شود در ادامه با نزدیک شدن به فصل مجامع، بازار به سمت سهم‌های سود ساز و اصطلاحا دلاری سوق پیدا کند. همچنین به نظر می‌رسد امسال نیز سود شرکت‌ها ‌به‌رغم افت دلار در بازار آزاد و رکود نسبی بازار‌ها، با رشد روبه‌رو شود و سود مناسبی را نصیب سهامداران کند. برای ۶ ماه دوم سال باید اخبار و تحولات جدید را رصد کرده و بدانیم که جریان نقدینگی به سمت کدام بخش از بازار تمایل دارد. به دنبال خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نماد‌های دارویی تحت تاثیر مثبت قرار گرفتند و بعید می‌دانم که این گروه ظرفیت جهت‌گیری نقدینگی بازار را داشته باشند و در هفته آینده، ممتد از این خبر به رشد خود ادامه بدهند. باید این نکته را مدنظر داشت که پول‌های درشت به سوی نماد‌های بزرگ تمایل بیشتری دارند. البته پیش‌بینی می‌شود برخی از نماد‌های ارزنده این گروه که پیش از عید روند صعودی خود را آغاز کرده بودند، به رشد خود ادامه بدهند. 

گروه خودرویی در ماه‌های گذشته اصلاح زیاد و شدیدی را نداشتند و در روز‌های اخیر نیز با حجم معاملات قابل توجهی رو به رو بود؛ در چنین شرایطی افت اندک آنها طبیعی است. با توجه به اخبار مثبتی که حول این گروه وجود دارد، اکنون نمی‌توان نسبت به اینکه دوره رشد آن به پایان رسیده و نقدینگی در حال جابه‌جایی به سایر گروه‌های بازار سرمایه است، قضاوتی کرد و در حقیقت احتمال می‌دهم که به مدار صعودی و یا تثبیت قیمت‌های فعلی‌شان ادامه بدهند. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سهام‌های دلاری در حرکت باشند و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فصل مجامع، نماد‌های سودسازی که تقسیم سود بالایی را دارند، مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. 

دو عامل بر سهام دلاری محور اثرگذار است که یکی از آن عوامل مربوط به مباحث ارزی و عامل دیگر نیز مربوط به قیمت محصولات کامودیتی محور است. اگر توافقات وین به سرانجام برسد ریزش سنگینی را برای ارز نیمایی متصور نیستم و در مقابل اگر برجام شکل نگیرد، پتانسیل رشد برای نرخ ارز وجود دارد بنابراین بحث ارزی نمی‌تواند عامل تهدیدکننده‌ای جدی برای سهام دلاری باشد. از طرفی قیمت‌های جهانی نیز رشد خوبی را داشته‌اند و اگر در نرخ‌های فعلی (یا با اصلاحی اندک) باقی بمانند، سودسازی شرکت‌های دلاری محور افزایش خوبی پیدا خواهد کرد و این موضوعی نیست که در گروی برجام باشد بنابراین گمان می‌کنم که آینده خوبی در انتظار سهام دلاری محور باشد.

 

 

ارسال نظر