صعود بهاری در انتظار بورس

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۳۸:۲۷
کد خبر: ۱۸۷۷۹۲
صعود بهاری 
در انتظار بورس

سعید آذرگون

همزمان با آغاز سال جدید و امیدواری به احیای توافق برجام و توافق در مذاکرات وین، شاخص کل بورس تهران با رشد محسوس و اندک مواجه شده است. شرایط بازار سهام در حال حاضر به نحوی است که دارایی مردم روز به روز از بین رفته یا به عبارت دیگر بازار سرمایه به کوره پول‌سوزی تبدیل شده و اعتماد مردم را به همراه سرمایه‌هایشان سوزانده است.

در چنین شرایطی، حاکمیت و دولت باید هر چه سریعتر با امضا توافق برجامی به صورت منطقی و اصولی به مردم عیدی داده و اعتماد مردم را به بازار سرمایه بازگردانند و حتما به زودی راهکارها و سیاست‌های تشویقی را نیز برای به بهتر شدن شرایط بازار سرمایه فراهم خواهند کرد. 

مردم به ‌دنبال حمایت مالی و تزریق پول از صندوق توسعه یا غیره از سوی دولت و مسوولان بازار سرمایه نیستند؛ همین که افکار عمومی و سرمایه‌گذاران بدانند مجلس و دولت از شرایط اقتصادی حاکم و بازار سرمایه به درستی حمایت می‌کنند، اعتماد لازم به این بازار باز خواهد گشت.

متاسفانه در ماه‌های گذشته که با ریزش سهام مختلف همزمان شده، حمایت‌ها از بازار سرمایه در حد چند مصاحبه شعاری و صحبت‌های غیر کارشناسی بوده است. در حال حاضر، افکار عمومی و فعالان بازار سرمایه منتظر هستند تا ببینند در عمل چه اتفاقی در بازار سرمایه رخ خواهد داد. به فرموده رهبری معظم، عزت، امنیت و پیشرفت در گرو اقتصاد قوی است و اگر می‌خواهیم اقتدار اقتصادی به دست بیاوریم مستلزم این است که قوه قضاییه و نمایندگان محترم مجلس محکم پای کار حمایت از بازار سرمایه بایستند و پیرو وظایف نظارتی خود به جد موضوعات را رصد کنند و دولت هم باید در بخش اجرا قوی‌تر عمل کند. قوانین به اندازه کافی در بازار سرمایه وجود دارد و نیازی به تصویب قوانین جدید نداریم، اما مجلس محترم اگر بخواهد به معنای واقعی از بورس حمایت کند باید حتما با اصلاحات جزیی، به سمت نظارت بیشتر در این بخش حرکت کند. این روزها شرایط بازار را رو به بهبود است و کاهش احتمالی قیمت ارز در سال آتی برای بازار سرمایه تهدید جدی به حساب نمی‌آید، چرا که توافق احتمالی برجام باعث رفع تحریم‌ها خواهد بود که نتایجی مانند شاهد تدریجی گشایش‌هایی در درآمدهای ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت. این موضوع اثر مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت و علاوه بر رونق تولید بسیاری از عقب‌افتادگی‌ها در صنایع مختلف را جبران کرده و بازارهای مالی جدیدی را به روی صادرات تجار و شرکت‌های بورسی باز خواهد کرد. بازار سهام و شاخص کل بورس تهران در آخرین روزهای کاری سال با رشد به کار خود پایان خواهد داد و در سال جدید هم انتظار می‌رود خروج نقدینگی از بورس کاهش یافته و از نیمه دوم ماه فروردین بازار سهام وارد مدار صعودی شود.

با توجه به اینکه در چند هفته اخیر، نرخ سود بین بانکی در مسیر کاهش قرار گرفته و فروش اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه در مراحل پایانی قرار گرفته است و از طرف دیگر آمار صادرات نفت و اقلام غیرنفتی نیز روند بهتری یافته و کسب‌ وکارها نیز به ‌تدریج از شوک اولیه ناشی از بیماری کرونا فاصله گرفته و رو به بهبود هستند؛ این موضوعات قطعا در سال آتی اثر مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت.

 

ارسال نظر