هفته نوسانی در انتظار بورس

۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۰۲:۳۲:۱۶
کد خبر: ۱۸۷۶۵۳
هفته نوسانی در انتظار بورس

امیر ملک‌زاده

بورس طی هفته گذشته معاملات جالب توجهی داشت و شاخص کل در چهار روز از پنج روز معاملات با رشد قابل قبولی مواجه شد و تنها در روز سه‌شنبه افت نسبتاً اندکی را تجربه کرد. کندل‌های صعودی پُرقدرتی که دماسنج بازار سرمایه در روزهای مثبت هفته به ثبت رساند، باعث عبور شاخص کل از مقاومت روانی یک میلیون و 300 هزار واحد و شکسته شدن سقف کانال نزولی آن شد.

شاخص کل بورس حالا در سطح یک میلیون و 348 واحد ایستاده و به سمت مقاومت مهم خود در ارتفاع یک میلیون و 380 هزار واحد حرکت می‌کند.  متغیرهای اقتصادی از جمله سقف‌شکنی قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و رشد بهای نفت، امیدها را در دل سهامداران زنده کرده و از طرف دیگر، افزایش ارزش معاملات نیز سیگنال مثبتی برای بورس به حساب می‌آید.  طی معاملات هفته گذشته بازار سهام، ارزش معاملات در دو روز پی‌درپی موفق شد بیشترین مقدار خود در چهار ماه گذشته را به ثبت برساند و به نوعی در بالای پنج هزار میلیارد تومان تثبیت شود. تثبیت مقدار ارزش معاملات در این محدوده‌ها می‌تواند بهترین خبر ممکن برای بازار به حساب بیاید. خروج پول حقیقی تقریباً در بازار متوقف شده و در روز چهارشنبه هفته گذشته، تراز ورود پول به بازار نیز مثبت بود. اگرچه بازار سهام این روزها ابهاماتی مانند برجام دارد، اما ورود پول جدید می‌تواند مانند خون جدیدی در رگ‌های بورسِ نیمه‌جان به حساب بیاید. کمبود نقدینگی طی ماه‌های گذشته همواره در بازار سرمایه مشهود بوده و به همین دلیل بازار نیز از آغاز یک روند صعودی عاجز مانده است.

اگرچه به نظر می‌رسد حداقل تا نیمه نخست فروردین ماه 1401 نمی‌توان انتظار بازار چندان پررونقی را داشت، اما نقدینگی موجود در حال گردش میان صنایع مختلف بازار سرمایه است. در معاملات روز چهارشنبه، تقاضا متوجه نمادهای خودرو و خساپا شد که از احتمال آغاز یک روند صعودی جدید در این گروه و چه بسا رسیدن اخبار مثبت برجامی از وین حکایت داشت. 

در این شرایط، بامداد روز جمعه خبر هر چند ناموثق از توقف مذاکرات و توقیف محموله نفتی ایران به ارزش 38 میلیون دلار منتشر شد. اخبار متناقض برجامی همچنان بر روی بازار تأثیرگذار است و این اتفاق قطعاً در آخرین هفته کاری اسفندماه نیز ادامه‌دار خواهد بود.

ورود نقدینگی جدید به بازار طی هفته گذشته از یکسو و اخبار متناقض منتشر شده از سوی دیگر، قطعاً عوامل تأثیرگذار بر روند بورس طی این هفته خواهند بود. در چنین شرایطی، معاملات بازار در هفته پایانی اسفندماه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث ایجاد نوسان شود. از طرف دیگر، برخی از اهالی بازار اعم از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها مطابق رسم و رسوم هر ساله به دلایل مختلف در روزهای پایانی اقدام به فروش سهام و تأمین نقدینگی می‌کنند.

به همین دلیل، باوری عمومی میان سهامداران مبنی بر اصلاح بازار در اسفندماه ایجاد شده بود. اگرچه تغییر روندها با باورهای عمومی مساله غیر قابل انکاری به حساب می‌آید، اما همانطور که انتظار رشد شارپی بورس در این روزها وجود ندارد، انتظار افت شدید هم انتظار چندان معقولی نیست. تقریباً می‌توان گفت که این روزها بازار سرمایه در حالت بلاتکلیفی قرار گرفته و همچنان منتظر مخابره اخبار مثبت برجامی است. در چنین شرایطی، پیش‌بینی می‌شود که بورس در روزهای پایانی سال روند پرشتابی نداشته باشد و حتی در صورت اصلاح نیز وارد یک روند خنثی و با شیب ملایم شود.

با آغاز سال جدید و نزدیک شدن به فصل مجامع، چشم‌انداز بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود و سهامداران امیدوارند با آغاز فصل بهار، شاهد رویش سبزها در سبد دارایی بورسی‌شان باشند.

 

ارسال نظر