بورس در ابهام دلاری

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۲۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۷۰۳۳
بورس 
در ابهام دلاری

احمد  اشتیاقی

در صورت ایجاد توافق سیاسی در فضای بین‌المللی، بازارهای موازی به دلیل عدم اصلاح قیمتی برای سرمایه‌گذاری غیرجذاب خواهند شد. با توجه به چنین اتفاقی انتظار می‌رود که بخشی از پول‌های موجود در این بازارها وارد بازار سرمایه شود. نکته دیگر این است که با توافق، کسری بودجه دولت تا حد زیادی برطرف می‌شود و در آن زمان دیگر دولت نیازی به فروش اوراق نخواهد داشت، همین امر به مراتب بر روند معاملات بورس تاثیرگذار خواهد بود. به دنبال این اتفاق چنین شرایطی برای صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی فراهم می‌شود که نقدینگی را به سمت بازار سوق بدهند.  از سوی دیگر ابلاغیه‌ای که رییس‌جمهوری با عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارایه داد، این مجوز را از مجلس می‌گیرد که دولت می‌تواند سهام خود را در اختیار صندوق تثبیت قرار بدهد. این امکان وجود دارد که تا بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام در اختیار صندوق تثبیت قرار بگیرد، این صندوق از این طریق می‌تواند روی سهام اوراق اجاره منتشر کند و آن را به صندوق با درآمد ثابت به فروش برساند که در نهایت از این طریق نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

با توجه به چنین مسائلی می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه تا تیر ماه ۱۴۰۱ روند افزایشی به خود بگیرد و تا حدودی ضرر و زیان سهامداران جبران خواهد شد. روند کلی بازار برای بازه زمانی میان مدت یعنی تا پایان سال ۱۴۰۱ مثبت است، اما در کوتاه‌مدت یعنی یک ماه آینده ممکن است بازار تحت تاثیر عوامل متعدد تا حدودی با اصلاح همراه باشد. شاخص بورس در دو هفته گذشته بر روی کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان بود، اما این عدد به دلیل تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص نرخ گاز تا محدوده‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش کرد. بعد از آن دوباره نوسان حاکم بر بازار تحت تاثیر نامه معاون اول رییس‌جمهوری درباره نرخ گاز و رعایت سقف نرخ 2 ‌هزار تومان برای سوخت پتروشیمی، فولاد و معدنی‌ها و همچنین سقف 5 هزار تومان برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد و شاخص بورس بر مدار افزایشی قرار گرفت. در آن زمان به صورت همزمان حمایت‌هایی از معاملات بورس از سوی سهامداران حقوقی انجام شد که این امر سبب بازگشت رشد به معاملات بورس و نیز ورود دوباره شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شد. بازار در وضعیت فعلی در انتظار توافق است و تاکنون نرخی که باید دلار در آن محدوده به ثبات برسد، اعلام نشده است که این امر باعث ایجاد احتیاط در روند معاملات بازار شد و تا زمان تثبیت نرخ دلار شاهد وجود چنین روندی در بازار خواهیم بود. بازار اکنون در انتظار ایجاد ثبات در نرخ دلار است؛ بنابراین تا زمانی که نرخ دلار در  نقاط تثبیتی قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار خرید و ورود نقدینگی به این بازار را داشت. از سوی دیگر بر اساس صحبت‌های انجام شده قرار بر این است تا نرخ سود سپرده به سمت ۲۰ درصد سوق کند. با توجه به چنین مساله‌ای بازار در کنار ایجاد ثبات در نرخ دلار در انتظار تغییر نرخ سود سپرده است.

به صورت سنتی همیشه بازار در ٢ ماه پایانی سال به دلیل کمبود نقدینگی حقوقی‌ها در حال نوسان بوده و طرف فروشنده غالب بر طرف خریدار است که این روند طبق روند هر ساله در چند روز گذشته در بازار حاکم شد؛ بنابراین اکنون نمی‌توان چندان نگران افت و خیزهایی بود که به ‌تازگی در بازار ایجاد شد.

به عقیده بنده با توجه به وجود این ابهامات در نرخ دلار و نرخ سود سپرده بانکی نباید در انتظار رشد شاخص بورس و کسب بازدهی چشمگیر از این بازار بود. در صورت ثبات نرخ دلار و نیز نرخ سود سپرده می‌توان شاهد بازگشت روندی معقول به شاخص بورس و ورود نقدینگی‌های کلان در این بازار بود سهامداران بهتر است در وضعیت فعلی بازار تغییر پرتفوی بدهند، در صورت توافق سیاسی، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد که بازار در ۲ سال آینده به صورت آهسته و پیوسته با روند افزایشی مواجه باشد.

با توجه به چنین مسائلی، پیش بینی می‌شود که دلار برای مدتی در محدوده‌های قیمتی ۲۵ هزار تومان در نوسان باشد و بهتر است سهامداران با توجه به چنین وضعیتی اقدام به خرید سهام بنیادی کنند. سهامداران باید این موضوع را مورد توجه قرار بدهند که بازار دیگر به آن رشد پرشتابی که در دو سال گذشته بر بازار حاکم شده بود دست پیدا نمی‌کند و اکنون قیمت سهام شرکت‌ها مناسب برای خرید و سرمایه‌گذاری در این بازار است. از طرف دیگر در صورت ایجاد موج تورمی، نرخ دلار با افزایش همراه می‌شود و به مراتب شرکت‌ها به دلیل افزایش دارایی با سودآوری بیشتری روبرو خواهند شد.

 

 

ارسال نظر