گرفتار در برف

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۲:۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۸۶۱۷۰
گرفتار در برف

بنابه توضیحات سخنگوی گمرک به دلیل بارش سنگین برف، رانندگان به دلیل کاهش قیمت کرایه حمل از بندرعباس به سلیمانیه یا اربیل و با تحریک چند تن از رانندگان چندین روز است که تحصن کرده‌اند، که البته با بارش برف سنگین و گرفتاری ناشی از آن به تحصن خود پایان دادند

برخی ویدئوها و تصاویر در فضای مجازی نشان می‌دهد، کامیون‌هایی که حامل بار بوده و برای ورود و یا خروج از کشور در این مرزهای تجاری قرار دارند امکان جابه‌جایی نداشته و چند روزی است که معطل مانده‌اند، از جمله آن کامیون‌های نزدیک به مرز باشماق هستند که خواستار اقدام مسوولان در این زمینه شدند. در این فیلم راننده یکی از کامیون‌های گرفتار آمده در برف بیان می‌کند، که مدت ۱۰روز است در گمرک باشماق در برف گرفتار شده‌اند و تا به حال هیچ مسوولی به درخواست آنها پاسخی نداده است. در پی انتشار این فیلم، سخنگوی گمرک به ارایه توضیحاتی در این باره پرداخت و گفت: این تصویر مربوط به محوطه تیرپارک ترانزیت است که تا گمرک یک کیلومتر فاصله دارد. بنابه توضیحات روح ا... لطیفی سخنگوی گمرک به دلیل بارش سنگین برف، رانندگان به دلیل کاهش قیمت کرایه حمل از بندرعباس به سلیمانیه یا اربیل و با تحریک چند تن از رانندگان چندین روز است که تحصن کردند، که البته با بارش برف سنگین و گرفتاری ناشی از آن به تحصن خود پایان دادند. لطیفی با بیان اینکه کرایه حمل از بندرعباس به کردستان عراق بیش از ۶۰میلیون تومان بوده، بیان کرد که با کاهش قیمت قیر به کمتر از ۲۰میلیون تومان رسیده و همین امر باعث تحصن شده است. او تاکید کرد که محوطه مورد نظر خارج از گمرک بوده و تحت مدیریت سازمان راهداری است و علیرغم اینکه باز کردن مسیر و برف روبی جاده وظیفه تخصصی راهداری است همکاران ما در گمرک باشماق در تلاش هستند تا با همکاری سایر سازمان‌های مستقر، مردم بومی و حتی استفاده از امکانات طرف عراقی مسیرهای صادرات، مسافری و ترانزیتی را بازگشایی کنند. او با بیان اینکه طی دو مرحله بارش برف ۹۰سانتی متر و ۴۰ سانتی متر را داشتیم که بی سابقه بوده، گفت: امکانات برف روبی و روان سازی در مرز به ویژه مرز مهم باشماق که رتبه برتر ترانزیت کشور را دارد شایسته این مرز تجاری نیست که امیدواریم همکاران پرتلاش راهداری و مقامات استانی در دولت سیزدهم توجه ویژه‌تری داشته باشند. او در پایان تاکید کرد که مسوولیت تیرپارک و جاده‌ها و همچنین پیگیری مسائل رانندگان با سازمان راهداری است. 

همچنین براساس توضیحات حق پناه، مدیرکل گمرک باشماق، با اقدامات صورت گرفته برف روبی در محوطه گمرک و از درب ورود تا خروج در حال انجام بوده و ۵۰ تانکر محموله سوختی که از گمرک سمت مقابل برای ورود به کشور تشریفات گمرکی آنها نیز انجام شده بود ترخیص و وارد شده‌اند. توضیح حق‌پناه نشان می‌دهد، برای بار دوم که بارش مجدد برف اتفاق افتاده بار دیگر شرایط را به سمت نامناسبی پیش برده اما در هر صورت برف‌روبی و پاکسازی محوطه ادامه پیدا کرده است تا بتوانند با ایجاد شرایط مناسب و البته همکاری طرف عراقی مبنی بر پاکسازی محوطه آن سمت و امکان تردد کامیون‌ها، ورود و خروج کالا صورت بگیرد. وی همچنین در مورد موضوع گیر کردن کامیون‌داران نیز اعلام کرد که آنها در محوطه تیرپارک ترانزیتی در نزدیکی مرز باشماق قرار دارند و این درست است که چند روزی هم در آن محوطه معطل ماندند ولی امکاناتی مانند رستوران و یا امکانات بهداشتی در اختیار آنها قرار داشته است؛ به‌طوری که حتی طبق مصوبه شورای تأمین مقرر شد که تمامی امکانات در اختیار کامیون‌داران قرار بگیرد از جمله اینکه در صورت نیاز سوخت گازوییل برای کامیون و همچنین نفت سفید برای بخاری به آنها ارایه شده است. حتی در مورد کامیون‌هایی که در نقطه صفر مرزی بوده و نیاز به گازوییل داشتند نیز وزارت نفت سوخت لازم را به آنها ارایه کرده است. مدیرکل گمرک باشماق همچنین عنوان کرد که این گمرک مقام اول ترانزیت خروجی را دارد و طبیعی است که حجم کامیون‌های این گمرک بسیار بالا بوده و در شرایط بارندگی اخیر با مشکل مواجه شود اما به هر ترتیب اقدامات با کمک راهداری و سایر سازمان‌ها و مردم در حال انجام است و امیدواریم که به سرعت تبادل کالا به شرایط عادی برگردد.

 

ارسال نظر