بی توجهی به وضعیت بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۰۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۵۰۸۳
بی توجهی به وضعیت بازار سرمایه

سهیلا نقی‌پور

همچنان بی‌اعتمادی در بازار وجود دارد و سهامداران به دنبال خروج سرمایه خود از این بازار هستند. بورس قرمزپوش و شاخص کل و هم‌وزن روند نزولی دارند. همچنین ارزش معاملات نیز کاهشی است. تقاضا از سمت حقوقی‌ها بالا رفته و حقیقی‌ها امروز هم عرضه‌کننده بودند و بیشتر تحرک‌ها در قیمت‌های پایین است. نماد‌های تاثیرگذار بر روی شاخص کل نمادهای خودرو، وغدیر و فولاد بودند و تحرکات مثبت در صنعت شیمیایی‌ها دیده شد.علی‌رغم قیمت‌های ارزنده‌ای که در صنعت خودرو وجود دارد، همچنان در این گروه شاهد عرضه هستیم.

روزهای اخیر شاهد تحرکات بالا و سفارشات فیک یا حذف اردر 60میلیونی در نماد خودرو بودیم. با توجه به تذکراتی که از سمت آقای محسنی اژه‌ای در خصوص تخلفات داده شده، اما همچنان شاهد تخلفاتی هستیم. با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. در چند وقت اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد مجدداً افزایش یافته است. اگر سیاست قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران پاسخگو بود قطعاً اکنون نباید قیمت خودرو افزایش می‌یافت. این دیدگاه سیاسی صرفاً به تولید‌کننده آسیب زده و جز ایجاد رانت برای عده‌ای خاص نتیجه دیگری ندارد.

امروز با شعار «بسه دیگه وقت عمله» و شعار «استیضاح وزیر ناکارآمد» و انتقاد صریح نماینده اراک از وزیر اقتصاد بابت فروش 8 هزار میلیارد اوراق شاهد اعتراضات به وضعیت بازار بودیم. به‌ نظر می‌رسد عدم تعادل و هماهنگی در برنامه‌ریزی‌ها و اهداف آقای خاندوزی که همزمان برای حل مشکلات در حوزه مسکن، موانع کسب و کار و لایحه اصلاح سیاست‌های کلی اصل 44 باعث بی‌توجهی به وضعیت بازار سرمایه و وعده‌های داده شده شود. همچنین۶ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که عدد بسیار کمی است و تأثیر چندانی در بازار نخواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود چند روز اثر تکانه‌های منفی بر بازار همچنان وجود داشته باشد تا کمی روند معاملات بهبود یابد.همانطور که شاهد بودیم دستکاری‌هایی که رییس قوه قضاییه نیز به آن اشاره کرد، وجود دارد و همچنان باقی است. در صورت حمایت دولت، بازار رشد خواهد کرد. سهامدار عمده اکثر شرکت‌ها دولت است اما فعلا نشانه‌ای از حمایت و رشد در بازار دیده نمی‌شود. تا زمانی که حمایت از بازار صورت نگیرد، آینده برجام مشخص نشود و ثبات اقتصادی و سیاسی شکل نگیرد، بازار سرمایه رشد نخواهد کرد. البته با توجه به خروج شاخص از مرزهای مقاومتی، احتمال دارد بازار باز هم در همان نقطه انتهایی کانال ۱.۲ میلیون واحد مقاومت کند و اجازه ریزش بیشتر را ندهد. 

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن که به 103 هزار تومان هم رسیده، در این روزهای پرنوسان شاهد نوسان‌گیری در نمادهای تسهیلات مسکن هستیم. در صورتی که در چندین ماه گذشته به رقم 63 هزار تومان معامله می‌شد. 

در حالی که افرادی هستند که برای دریافت وام نیازمند این اوراق هستند اما افراد سودجو با نوسان در این سهم باعث افزایش قیمت‌شان در بازار سرمایه شدند. در حال حاضر برای دریافت وام 480 میلیون تومانی باید 100 میلیون تومان اوراق تسه خریداری شود. 

در حال حاضر سهامداران باید نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند تا در گذر زمان، زیان‌ها جبران و به سود مورد نظر منتهی شود. همچنان فشار عرضه در بازار زیاد است. در این شرایط از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز شود. 

در شرایط فعلی در صنایع غذایی، زراعی و خودرویی امکان تحرکات مثبت بیشتر از صنایع دیگر وجود دارد.

 

ارسال نظر