شرایط امروز در برابر کرونا شکننده است

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۱:۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۸۴۹۰۵
شرایط امروز در برابر کرونا شکننده است

علیرضا ناجی

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، برداشتن محدودیت‌های سفر و ... اتفاقاتی است که هر چند می‌تواند برای بسیاری از مردم خوشحال کننده باشد، اما امکان دارد با توجه به وجود ویروس جدید و جهش یافته کرونا، «امیکرون» شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که دوباره به روزهای اوج کرونا بازگردیم. این هم شتاب برای اینکه جامعه را به زندگی عادی دعوت کنیم، می‌تواند خطرآفرین باشد. نباید جانب احتیاط را از دست بدهیم. در این مدت بارها و بارها گفته شد که نحوه رنگ‌بندی شهرها علمی نیست و در حال حاضر هم اینکه اعلام شده تمام شهرها در شرایط خوبی قرار دارند، نمی‌تواند زیاد هم جای اتکا داشته باشد. در واقع مراجعات سرپایی یکی از مواردی است که باید در رنگ‌بندی شهرها به آن اتکا شود در حالی که فقط بر اساس تعداد بستری این کار انجام می‌شود و اشتباه است. 

بهترین اقداماتی که در شرایط فعلی که شرایط پایدار شده است، می‌توانیم انجام دهیم این است که پایش‌هایمان در کشور را به حداکثر برسانیم و نظارت‌ها بسیار گسترده شود که اگر موارد ابتلا به کرونا شناسایی شوند، مورد بررسی قرار بگیرند و قرنطینه و درمان شوند که ویروس گردش پیدا نکند. به ویژه با توجه به واریانت اومیکرون که می‌دانیم نسبت به ایمنی حاصل از واکسن ممکن است که مقاومت نشان دهد و ممکن است با شکست واکسن مواجه شویم، این موضوع بسیار مهم است.

از طرفی مرزها نیز باید کنترل شود. باید پایش ژنتیکی‌مان را افزایش دهیم تا اطلاع داشته باشیم که سویه اومیکرون در کشورمان هست یا نه. احتمال بسیار قوی وجود دارد که اومیکرون در کشور باشد، وقتی کشورهایی مانند پاکستان، هندوستان، امارات، عربستان این سویه را گزارش می‌کنند و شواهدی هم وجود دارد که ممکن است در ترکیه هم وجود داشته باشد، زیرا مسافرهایی که به آن کشور رفته‌اند در کشور مقصدشان اومیکرون مثبت تشخیص داده شده‌اند، در هرصورت ما هم به احتمال قوی اومیکرون را در کشورمان داریم، پس اگر وجود دارد باید پایش‌مان بالا برود و بدانیم که در چه مناطقی از کشور است که بتوانیم از پخش شدن آن جلوگیری کنیم. درحال حاضر تعداد موارد ما پایین آمده است و باید حساس باشیم. معمولا حدود چهار برابر موارد ابتلای روزانه باید تست انجام شود. البته با توجه به اومیکرون میزان حساسیت باید مقداری بیشتر شود. به هرصورت سیستم باید تمام موارد با علایمی مشابه سرماخوردگی را حتما تست کند. 

 این ضرورتی است که باید انجام شود تا حساسیت بالا برود و بتوانیم اکثر موارد را شناسایی کنیم، زیرا درحال حاضر ویروس‌های دیگری نیز در حال گردش است و باید بین آنها فرق بگذاریم. اگر کرونا نیستند، برنامه خاص خودشان را دارند، اما اگر کرونا هستند پایش ژنتیکی آن بسیار مهم است که ما بفهمیم آیا واقعا در ایران اومیکرون داریم یا نه و اگر هست، آنموقع باید اقداماتمان براساس آن شدیدتر شود. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که سرعت شیوع اومیکرون نسبت به دیگر واریانت‌های قدیمی‌تر بالاتر است و تقریبا می‌توان گفت احتمالا به اندازه دلتا سرعت انتشار آن بالا باشد، این را هم می‌دانیم امکان شکست واکسن هم وجود دارد و افرادی که واکسن زده‌اند نیز می‌توانند این عفونت را بگیرند. به ویژه که در دنیا الان دلتا و اومیکرون در کنار هم گردش می‌کنند. درهرصورت پایین نیاوردن گردش دو ویروس اومیکرون و دلتا با هم دیگر، این خطر را به وجود می‌آورد که اومیکرون و دلتا، بتوانند نوترکیبی ایجاد کنند و با واریانت‌هایی مواجه شویم که وضعیت بدتر از این شود. بنابراین باید حساسیت کافی برای کاهش موارد ابتلای کووید و سیاست «کووید صفر» را در کشور داشته باشیم، و الا ممکن است که واریانت‌های دیگری به وجود بیاید که کار را خراب‌تر کند. نباید نسبت به آمارهای رسمی که اعلام می‌شود، بی توجه باشیم. ابتلا نزدیک به 2 هزار دانش‌آموز از ابتدای بازگشایی مدارس، رقمی نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن عبور کنیم. به هر حال ما در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داریم و باید این وضعیت را به مردم هم القا کنیم، که با رعایت کامل پروتکل‌ها از بازگشت به روزهای اوج کرونا خودداری کنند.

 

ارسال نظر