رییس‌کل در مسقط

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۱:۳۰:۱۶
کد خبر: ۱۸۴۱۳۳

سفر رییس کل بانک مرکزی به عمان در آستانه مذاکرات هسته‌ای 

گروه بانک و بیمه |رییس بانک مرکزی ایران روز جمعه در صدر هیاتی از مسوولان بانکی و امور خارجه به مسقط (پایتخت عمان) سفر کرد.

دیدار با رییس بانک مرکزی و مقامات تجاری عمان و گفت‌وگو درباره مسائل مالی، بانکی و اقتصادی از اهداف این سفر است.این سفر در حالی انجام می‌شود که مذاکرات برای احیای برجام از هشتم آذرماه در وین (پایتخت اتریش) آغاز خواهد شد.

همزمان در چندروز اخیر، مقام‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده رایزنی‌هایی با مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درباره ایران داشته‌اند.

رییس کل بانک مرکزی عازم مسقط می‌شود و با توجه به شرایط جدید بین‌المللی درباره تعمیق روابط بانکی و تجاری دو کشور، مذاکره خواهد کرد.

در حالی که در دوره‌های قبلی نیز روسای بانک مرکزی با هدف تعمیق روابط بانکی به عمان سفر کرده بودند، اما در این دوره قرار است که صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی و هیات همراه خود شامل کارشناسان وزارت خارجه و بانک مرکزی در شرایطی به مسقط سفر کنند که به زودی مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شود.

کارشناسان معتقدند که این سفر می‌تواند در راستای گشایش‌های ارزی، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران با مجوز امریکا به کشورهای طرف تجاری ایران، موثر باشد. زیرا در سال‌های اخیر عمان به عنوان واسطه گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی از سوی امریکا مطرح بوده و معمولا پیام‌های دو طرف یعنی امریکا و ایران را به طرف دیگر منتقل می‌کرده است. 

از این رو، احتمالا در این دوره نیز شرایط ایران برای مذاکره و اجازه امریکا برای گشایش پول‌های بلوکه شده ایران در مسیر مذاکرات، مطرح شده است. 

 پیش از این نیزعبدالناصر همتی رییس کل سابق بانک مرکزی به منظور دیدار با مقامات عمان و گفت‌وگو پیرامون توسعه همکاری‌های اقتصادی و بانکی به مسقط رفت و علاوه بر گفت‌وگو با مسوولان بانک مرکزی عمان، با وزیر خارجه و وزیر صنعت و تجارت و رییس طرف عمانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دیدار کرده و موضوعات جایگاه ایران در بانکداری جهان وهمچنین روابط تجاری و سیاسی و رایزنی‌های مختلف و ارتباط ایران با اروپا و امریکا و کشورهای شرق آسیا نیز همواره مورد توجه بوده است. 

براین اساس، ناظران سیاسی معتقدند که این سفر صالح‌آبادی می‌تواند در راستای شرایط جدید بین‌المللی درباره تعمیق روابط بانکی و تجاری دو کشور باشد و در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای وین، گشایش پول‌های ایران و شرایط مذاکرات توسط امریکا و ایران بحث و تبادل نظر شود.  کارشناسان معتقدند از آنجا که وزیر خارجه اعلام کرده است که بایدن رییس‌جمهور امریکا به نشانه حسن نیت خود باید 10 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند، در نتیجه به نظر می‌رسد که مذاکرات عمان می‌تواند زمینه‌ساز موضوع مذاکرات و شرایط مذاکرات و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران باشد. 

از سوی دیگر، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در مجلس این کشور در پاسخ به سوالات، احتمال پرداخت طلب 400 میلیون پوندی به ایران را رد نکرده و پاسخ منفی نداده است و لذا احتمالا در مسیر مذاکرات کشورهای طرف مذاکره، به درخواست ایران توجه کرده‌اند و مذاکرات عمان می‌تواند در این زمینه موثر باشد و شرایط را به طرف امریکایی انتقال دهد. 

 

ارسال نظر