انتظار رشد متوازن برای بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۳:۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۷۳۹
انتظار رشد متوازن 
برای بازار سرمایه

سعید درخشانی

با توجه به قیمت‌های جهانی و تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، انتظارات از نرخ رشد، صعودی بوده و پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند. همچنین باید گفت که در حال حاضر P/E بازار پایین و جذاب است. با توجه به فاکتورهای مذکور، انتظارات برای رشد بازار سهام در آینده فراهم است. در حقیقت بازار سهام از شرایط بنیادی خوبی برخوردار بوده و افت‌ هفته‌های اخیر نیز به علت مسائل روانی و برخی از کج‌فهمی‌هایی که نسبت به اوراق یا سیاست‌های دولت به وجود آمده، است.

بحث فروش اوراق یکی از مواردی بود که عموم مردم کج‌فهمی‌هایی نسبت به آن داشتند و گمان می‌کردند که دولت بدون در نظرگیری شرایط بازار سهام، قصد تامین مالی  با فروش اوراق را دارد در حالی که این برداشت اشتباهی بوده و فروش اوراق مربوط به عملیات بازار باز می‌شود؛ این اقدام نه تنها آسیبی به بازار سهام نمی‌زند، بلکه به نفع آن نیز بوده چراکه بانک مرکزی تلاش دارد با تزریق پول به بازار بین بانکی، مانع از رشد نرخ بهره شود و این مساله در یک دالانی قرار بگیرد. بنابراین تهدیدی برای بازار سهام وجود نداشته و این سیاست‌گذاری امری مفید و به نفع بازار سرمایه است. همچنین ابهاماتی درمورد بورس کالا وجود داشت و عده‌ای گمان می‌کردند که دولت به دنبال قیمت‌گذاری دستوری بوده اما این برداشت نیز اشتباه بوده و وزیر امور اقتصادی و دارایی قصد خارج کردن تمام محصولات از این فرایند را دارد و حتی در گفته‌های خود اشاره‌ای به کالایی همانند خودرو که سال‌هاست مشمول قیمت‌گذاری بوده نیز داشته است. ابهام درمورد سیاست‌های بازار باعث شده بود تا سهامداران نسبت به معاملات خود احتیاط کنند، از طرفی همیشه عده‌ای فروشنده نیز در بازار وجود دارند که بر تعداد عرضه‌های هفته‌های پیشین می‌افزود اما با جلساتی که دولت و وزارت اقتصاد برگزار کرد، دیدگاه‌ها نسبت به مسائل بنیادی و کلان تغییر کرده و اطمینان‌ خاطر نسبی به وجود آمده است.

به نظر می‌رسد حاکمیت به دنبال حل مسائل کلان اقتصاد و به دنبال آن تقویت بنیادی شرکت‌هاست، در نتیجه مواردی همچون نرخ بهره، قیمت‌گذاری و افزایش هزینه‌های تولید و غیره جای نگرانی ندارد و دولت این موارد را مدنظر قرار می‌دهد که این بخش از اقتصاد آسیب نبیند.

در کنار شرایط خوب بنیادی شرکت‌ها، حمایت از بازار نیز مقدمات رشد را فراهم کرده و به اصطلاح کفی برای بازار شکل گرفته است، سهامداران طی هفته اخیر با مشاهده حمایت دولت به آینده بازار سهام امیدوارتر شدند و این اقدام دولت از  نظر روانی کمک بسیاری به بازار سرمایه داشته و همین امر موجب ورود بیشتر پول‌های حقیقی به بازار سرمایه شده است. بازار سهام ارزنده بوده و قیمت بسیاری از نمادها در سطح جذابی قرار دارند. بخش عمده‌ای از گروه‌ها رشد خوبی را در آینده‌ خواهند داشت و می‌توانیم انتظار صعودی متوازن در بازار را داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر