«سعید محمد» سکاندار جدید مناطق آزاد

۱۴۰۰/۰۷/۰۲ - ۱۹:۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۴۴۲
«سعید محمد» سکاندار جدید مناطق آزاد

تعادل | «سعید محمد» حکم گرفت. فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با حکم وزیر اقتصاد، سکان مناطق آزاد را به دست گرفت. پس از گذشت بیش از یک‌ ماه از استقرار تیم دولت سیزدهم و گمانه‌زنی‌ها برای حضور «سعید محمد» در تیم دولت سیدابراهیم رییسی، سرانجام او توانست نظر رییس دولت را برای عهده‌داری مسوولیت جلب کند و حکم ریاست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد که از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و سیاسی کشور به شمار می‌رود را تصاحب کند. «محمد» که می‌توان او را از مجریان ابرپروژه‌های اقتصادی در ایران نام برد، حال در دولت سیزدهم، فصل تازه‌ای از فعالیت کاری خود را در مناطق آزاد رقم خواهد زد. در همین حال، وزیر اقتصاد در تازه‌ترین حمکش، 10 ماموریت مهم را در راستای تحقق اهداف تحول‌گرایی در مناطق آزاد و با محوریت تولید ملی و برون‌گرایی برای «سعید محمد» ترسیم کرده است.

  10 ماموریت کاری برای «سعید محمد» 

«سعید محمد» به دبیری شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد تا توجه جدی به مناطق آزاد با رویکرد تازه‌ای دنبال شود. این حکم را «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی برای محمد صادر کرد. در این حکم از سعید محمد خواسته شده برای تحقق راهبردهای زیر تلاش کند؛ «1- تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان به ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی؛ 2- ارایه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد؛ 3- تکمیل رویه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر محصور بودن مناطق و استقرار گمرک در درب‌های خروج و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی؛ 4- تمرکز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ 5- رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه‌گذاری و مشترک؛ 6- وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه؛ 7- اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی؛ 8- تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده (۶۵) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه؛ 9- ایجاد ظرفیت دور زدن تحریم‌های ظالمانه و 10- نقش‌آفرینی در توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت؛ تمام توان خود را مصروف کند و متناوبا گزارش 6 ماهه و یک‌ساله عملکرد مناطق به اطلاع دولت و مجلس برسد.» به عنوان 10 ماموریت کاری برای سکاندار جدید مناطق آزاد ترسیم شده است. 

  سعید محمد کیست؟

سعید محمد، یکی از چهره‌های باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از مجریان ابرپروژه‌های اقتصادی در ایران بوده که این روز‌ها از سوی دولت ابراهیم رییسی، به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی انتخاب شده است. او که متولد ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۴۷ است، از سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تا مدیریت شرکت‌های مهم اقتصادی را برعهده دارد. «محمد» پس از استعفا از سمت خود در قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت داشته است.

 قرارگاه خاتم‌الانبیا یکی از بزرگ‌ترین نهاد‌های اقتصادی کشور است و «سعید محمد» در مهر ماه ۹۷ به سمت فرماندهی آن رسید. او قبل از آن نیز سوابق مدیریتی متعددی در شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته است. او پیش‌تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود، همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) را عهده‌دار بوده است. در سوابق کاری «محمد» رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران نیز به چشم می‌خورد.  قرارگاه خاتم‌الانبیا به ریاست «سعید محمد» پروژه‌های متعدد اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن، نفت و گاز پتروشیمی، راه و شهرسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و طراحی و مهندسی اجرا کرده است. حال از آنجا که مناطق آزاد ایران نیازمند یک مدیریت قوی به ویژه برای عملی کردن قوانین بر زمین مانده مناطق آزاد است، «سعید محمد» با ارتباط خوبی که با نهاد‌های مختلف ذی‌نفوذ دارد، می‌تواند گزینه مناسبی باشد برای رفع مشکلاتی که مناطق آزاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این نفوذ و گستردگی روابط در حالی است که «سعید محمد» فعالیت‌های پژوهشی و علمی متعددی نیز داشته است. او در جایگاه مدیرعاملی سپاسد و با بهره‌گیری از پروژه‌های بزرگ تحت مدیریت این مجموعه، در سال ۱۳۹۳ تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها را از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) کسب نمود. همچنین در سال ۱۳۹۲ تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها را نیز از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران دریافت کرد.  نشریه فارین پالسی در مقاله‌ای در ۲۲ جولای ۲۰۲۰ از «سعید محمد» در کنار «سیدابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و سیدپرویز فتاح» به عنوان یکی از مردان رهبر معظم انقلاب برای عبور از بحران اقتصادی و تشکیل دولت با محوریت جوانان معتقد به ایدئولوژی انقلاب اسلامی نام برده بود. این مقاله از او به عنوان شخصیتی دارای وفاداری شدید به انقلاب ۱۹۷۹ و شخصیت علمی عالی یاد می‌کند و ترکیب این دو مقوله را برای رهبری ایران جذاب می‌داند. اندیشکده INSTITUTE GLOBAL CHANGE از سعید محمد به عنوان یکی از کاندیدا‌های بالقوه انتخابات ۲۰۲۱ ایران نیز نام برده بود. حال از آنجایی که ۷ منطقه آزاد به مناطق آزاد کشور اضافه شده، عزم و مدیریت قوی برای اقدامات سریع در راستای توسعه زیرساختی و آماده‌سازی این مناطق برای فعالیت اقتصادی تولید محور لازم است. بنابراین باید دید این مدیر جوان با بهره‌گیری از چه رویکردی قرار است اهداف ترسیم در مناطق آزاد را تحقق ببخشد.

 

ارسال نظر