سقوط آزاد صعود ممنوع

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۶۹
سقوط آزاد
صعود ممنوع

حامد علی‌محمد

بورس طی یک سال اخیر تلاطم و حواشی زیادی را پشت‌سر گذاشته و از زمان اوج خود تاکنون ریزش‌های با سرعت زیادی رخ‌داده، البته در این بین تغییراتی بود که شامل تغییر ریاست سازمان بورس تا تصمیمات غیرکارشناسی بود که موجبات افزایش التهاب در بازار و منفعت‌طلبی بسیاری از حقوقی‌ها را فراهم ساخته است.

قیمت‌گذاری دستوری برخی از کالاها و مداخله برای عرضه سیمان در بورس کالا، فساد و رانت گسترده‌ای ایجاد کرده و مسوولان نیز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. این مشکلات از دولت قبل تاکنون ادامه داشته و دولت نیز توانسته نقدینگی خود را افزایش دهد و درنهایت بدهی‎ها را از جیب مردم پرداخت کند.

همه این موارد و بسیاری دیگر که بر همگان مشهود است نشان‌دهنده دخالت در بازار سرمایه نقطه‌ای مقابل خود را نشان می‌دهد. یک قانون نانوشته در اقتصاد است‌، بازار راه خود را پیدا می‌کند و عرضه و تقاضا را به ثبات می‌رساند و نباید دخالتی بر این دو مقوله داشت. 

دولت جدید به سرکار آمده است اهالی بازار از تصمیم انتخاب وزیر اقتصاد حال حاضر چندان خشنود نشده‌اند و امیدی بر روند بازار سرمایه ندارند مگر در شرایطی که با مشاوران خبره و بسیار آگاه مسلط به بازار کشور بتواند، راه نجاتی برای بازار بورس پیدا کند چراکه؛ روند حال حاضر بازار بسیار نابسامان است و در هرلحظه صف خرید به فروش یا بالعکس می‌شود و ثباتی در این بازار دیده نمی‌شود.  

از سوی دیگر افزایش قیمت تمام محصولات شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه رغبتی برای سهامداران ایجاد نکرده و هنوز هم امیدی به خرید سهام و افزایش سود در این بازار ندارند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار سرمایه که سرمایه‌گذاری در این بازار را نیز به مخاطره انداخته سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس است و اغلب سهامداران به فکر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و کسب سود گذرا هستند. البته با توجه به افزایش تورم هفتگی و ماهانه در کشور این کسب سود در نوع خود مشکلی ندارد اما  موجبات یک آشفتگی کوتاه‌مدت را در بازار فراهم ساخته است.

دیگر ریزش برای بازار معنایی ندارد و سقوط آزاد و صعود ممنوع بهترین اسامی هستند که می‌توان به بورس نسبت داد. اغلب سهام بازار از ریزش‌های سال گذشته تاکنون به ثبات نسبی نرسیده‌اند و هنوز هم با کاهش 30 الی 60 درصدی قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که با این روند بازار شاید تا 6 ماه الی یک سال آینده سهام زیان‌ده به حالت معقول و اوج خود برسند اما مشکل اصلی اینجاست که این تورم پیش‌روی سرمایه سهامداران دیگر زنده نمی‌شود.

 

ارسال نظر