نجنبیم، بازار عراق از دست می‌رود

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۸۸
نجنبیم، بازار عراق از دست می‌رود

حمید رضا صالحی

بازار برق عراق فقط موضوع صادرات برق نیست؛ بلکه زیرساخت‌های تخریب‌شده برق و انرژی نیز مطرح است که برای شرکت‌های ایرانی از لحاظ خدمات فنی و مهندسی جای کار دارد و می‌تواند پروژه‌های جدیدی برای ما فراهم کرده و بازاری بزرگ باشد. شرکت‌های ایرانی نیاز به بازار و پروژه دارند و باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. از این رو، ما می‌توانیم علاوه بر تکنولولوژی، فرهنگ خودمان را نیز در این کشور اشاعه دهیم و این مزایای حضور در یک بازار بکر و آینده‌دار است.  برهمین اساس، یکی از اولویت‌های سیاست‌گذار در سطح کلان باید هم صادرات برق و هم خدمات فنی و مهندسی باشد. مهم‌تر اینکه بخشی از تولی‌گری صنعت برق این کشور را به عهده بگیریم. البته شرط و لازمه همه اینها این است که دولت حمایت کند تا بتوانیم بخشی از بازار آینده عراق را داشته باشیم؛ چراکه اگر در همین روند کنونی حرکت کنیم چیزی عایدمان نمی‌شود. صرفا با صادرات برق که در بازگشت پول آن هم دچار مشکل می‌شویم، راه به جایی نخواهیم برد. بنابراین دولت باید بخش خصوصی را حمایت کند؛ زیرا ما در حوزه انرژی توانایی خوبی داریم و می‌توانیم درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشیم.

نکته مهم دیگر اینکه ما توانایی افزایش میزان صادرات برق را داریم، اما برای محقق شدن این عمل، نیاز هست که بحث اقتصاد انرژی خود را تصحیح کنیم. چراکه دراین صورت می‌توانیم کشور آفریننده در زمینه برق باشیم و از این طریق نقش خوبی در منطقه ایفا کنیم اما به شرط اینکه سیاست‌های کلان حوزه انرژی را اصلاح کنیم. بنابراین آنچه باید مدنظر قرار گیرد این است که مشکل صنعت برق ما صادرات برق نیست؛ زیرا ما توان صادرات برق را داریم، اما در حال حاضر به دلیل مشکلات حوزه اقتصاد انرژی، توانایی ما بالقوه شده و باید بخش خصوصی را به عرصه برگردانیم و دولت تصدی‌گری را کنار بگذارد و نفع ما در خروج دولت از این امورات است؛ چراکه حضور دولت باعث حل نشدن مشکلات دراین حوزه است.   از طرفی، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که کشور از لحاظ ارزی با مشکل فروش نفت روبرو است، بنابراین از این مسیر می‌توانیم درآمد ارزی را افزایش دهیم که از جمله آنها پروژه‌های زیرساختی و فرصت‌های طلایی برای بنگاه‌های ایرانی بوده که منجر به حل مشکل اشتغال در کشور خواهد بود. این در حالی است که ما تاکنون در زمینه تجدیدپذیرها پیشرفت خوبی نداشته‌ایم و این نشانه خوبی نیست، فقط یک درصد از تولید برق ما از تجدیدپذیرها است؛ حدود 80 هزار مگاوات ظرفیت و پتانسیل داریم و پیشرفت‌مان در توسعه تجدیدپذیرها خوب نبوده است. 

حال اگر نگاهی به برنامه عربستان در این زمینه بیندازیم، می‌بینیم که برای ورود گسترده در حوزه تجدیدپذیرها و صدور آن به دیگر کشورها برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است. با نگاه به این موضوع، اگر بتوانیم از مسیر صادرات تجدیدپذیرها درآمد ارزی حاصل کنیم، قطعا این بخش جان گرفته و توسعه می‌یابند. به‌طوری که در حال حاضر ما می‌توانیم کانال 300 مگاواتی برای صادرات از مسیر تجدیدپذیرها برای صادرات برق به عراق باز کنیم، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و منتظر اقدامات جدید هستیم که امیدوارم اتفاق بیفتد وگرنه باید بازار عراق را از دست رفته بدانیم!

 

ارسال نظر