تهران ، فوق‌بحرانی

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۴۸
تهران ، فوق‌بحرانی

مینو محرز: جان کودکان هم در خطر است

این روزها کرونا در تهران و دیگر شهرهای کشور بیداد می‌کند. آمار مرگ و میر و ابتلا هر روز رو به افزایش است و بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل نبود تخت خالی دست به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در فضای باز زده‌اند. وضعیت تهران بیش از همیشه وخیم است و روز گذشته آمار فوت‌شدگان در تهران به گفته رییس شورای شهر بیش از 150 نفر بوده و بیش از 10 هزار نفر هم بستری شده‌اند. وضعیت واکسیناسیون اما همچنان با روندی کند دنبال می‌شود و وزیر بهداشت همچنان در حال دادن وعده‌هایی است که معلوم نیست کی و چه وقت قرار است جامه عمل بپوشند.

آمارهای غیررسمی اما تعداد مرگ و میر در تهران را بالای 180 نفر و تعداد فوتی‌ها در کل کشور را بیش از 600 نفر اعلام می‌کنند، بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت وضعیت کرونا در کشور را فوق بحرانی می‌دانند. این در حالی است که حتی بیمارستان‌های ارتش و تامین اجتماعی هم برای بستری کردن بیماران کرونایی در آماده‌باش هستند و آنچه بیش از همه از زبان مسوولان شنیده می‌شود، عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم است در حالی که هیچ یک از مسوولان از روند کند واکسیناسیون حرفی به میان نمی‌آورند و این در حالی است که پزشکان و پرستاران معتقدند تا زمانی که سرعت واکسیناسیون در کشور بالا نرود باید منتظر رسیدن موج‌های بعدی کرونا هم باشیم. 

در واقع 6 روز تعطیلی تهران و البرز هم نتوانست آمار ابتلا  و فوت را پایین بیاورد و روند رو به رشد این بیماری با ورود کرونا‌دلتا اوج بیشتری گرفته است. این در حالی است که بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت و درمان معتقدند احتمال وجود ویروس «لامبدا» در ایران را هم نباید نادیده گرفت. 

   جان کودکان هم در خطر است

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز درباره دلتا‌کرونا به «تعادل» می‌گوید: دلتا‌کرونا فوق‌العاده مسری است و حتی کودکان بسیار کم‌سن هم درگیر می‌شوند. در حال حاضر بیمارستان‌ها جا ندارند. انواع جدید بیش از ۹۷ درصد قدرت انتقال دارند. هنوز همچنان تجمع وجود دارد و با گرم شدن هوا اغلب مردم ماسک نمی‌زنند. استفاده نکردن از ماسک در این شرایط برای خود فرد و دیگران ضرر دارد. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: واریانت جدید دلتا کرونا از قدرت سرایت‌پذیری بالایی برخوردار است و متاسفانه شدت بیماری در نوع دلتا کرونا نسبت به جهش‌های قبلی افزایش داشته است و همین موضوع باعث شده تا شاهد ابتلای خانوادگی به بیماری کرونا باشیم. این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: دلتاکرونا بسیار تهاجمی بوده و قدرت سرایت این ویروس بیش از ۹۷ درصد است و همه حتی کودکان را درگیر می‌کند، این ویروس به بافت‌ها حمله می‌کند و موجب شدت بیشتر بیماری می‌شود. محرز خاطرنشان می‌کند: علائم این ویروس با علائم شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی آغاز می‌شود و بعد موجب تنگی نفس و سرفه می‌شود. همه باید با ایجاد علائم تست دهند و آن را با آلرژی و سرماخوردگی اشتباه نگیرند با شروع علائم باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد و تست داد.

   مردم سرگردان بین بحران‌های کرونا و اقتصاد

دولت توانایی تعطیلی سراسری کشور را ندارد چرا که وضعیت اقتصاد و معیشت بسیاری از افراد به گونه‌ای است که حتی یک روز تعطیلی هم می‌تواند زندگی آنها را مختل کند. در این شرایط که وضعیت اقتصادی کشور پایدار نیست و هزینه‌های زندگی هرروز رو به افزایش است حالا اوج‌گیری دوباره کرونا هم به معضل دیگری برای مردم و مسوولان تبدیل شده است. اینکه قرار است ایران چه زمانی در برابر ویروس کرونا ایمن شود هنوز معلوم نیست، این در شرایطی است که کمتر از 3درصد مردم هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و این روند کند نمی‌تواند برای هیچ‌کس راهگشا باشد نه برای مردم و نه برای مسوولان. احتمال اینکه آمار مرگ و میرها و ابتلا افزایش پیدا کند دور از ذهن نیست. 


 

ارسال نظر