فرصتی که از دولت گرفتند

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۹۴
فرصتی که  از دولت گرفتند

زهرا سلیمانی|در هفته‌های پایانی عمر دولت دوازدهم و در شرایطی که شاخص‌های اقتصادی کلان کشور در بخش‌های مختلف در وضعیت نزولی قرار گرفته، حسن روحانی در نشست هیات دولت با بیان اینکه فرصت دستیابی به توافق را از دولتش گرفتند، نکات مهمی را در خصوص پشت پرده‌های مخالفت برخی جناح‌های سیاسی با برجام باز گو می‌کند. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد، گفت: « اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم.» بلافاصله پس از صحبت‌های روحانی اما بسیاری از تحلیلگران با طرح این پرسش که مگر اصل ۶۰ قانون اساسی چیست و چگونه نقض شده و در آذر چه اتفاقی افتاده است؟تلاش کردند تا از صحبت‌های رییس‌جمهوری رمزگشایی کنند. روحانی دیروز با یادآوری حصول توافق برجام با 1+ 5 در 23 تیرماه 94 افزود: «البته توافق روندهایی هم در برخی کشورهای1+ 5    و هم در ایران داشت که ما از این روندها عبور کردیم و برجام دی‌ماه 94 اجرا و تحریم برداشته شد.» مطابق با اصل 60 قانون اساسی که روحانی بر اجرای آن تاکید کرده است، «اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیما بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رییس‌جمهور و وزراست.» همچنین اصل 113 می‌گوید: «پس از مقام رهبری، رییس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد.»تاکید روحانی بر این 2اصل بر آمده از این واقعیت مشخص است که برخی افراد و جریانات مخالف برجام با دخالت در کار اجرا به بر عهده رییس‌جمهوری و قوه مجریه است در مسیر احیای برجام سنگ‌اندازی کرده‌اند. تصویب قانون راهبردی برای صیانت از دانش هسته‌ای در مجلس یازدهم عینی‌ترین نماد یک چنین دخالت‌هایی است که رییس‌جمهوری نسبت به آن اعتراض کرده است. روحانی با مطرح کردن اصول 60 و 113 قانون اساسی تلاش می‌کند خطاب به افکار عمومی و کارشناسان یادآوری کند، موضوع برجام یک بحث اجرایی است و ورود بخش‌ها و نهادهای دیگر به موضوع برجام، به نوعی محدودیت در اعمال اصل 60 قانون اساسی را به دنبال داشت. اما 11آذر چه اتفاقی افتاده است که روحانی وقوع آن را باعث تاخیر در احیای دوباره برجام ارزیابی می‌کند؟اشاره روحانی به تاریخ ۱۱ آذر، مخاطب اعتراض او را مشخص کرد. 11 آذر سال گذشته، برهه‌ای است که نمایندگان مجلس یازدهم کلیات و جزییات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند. در آن دوره زمانی در شرایطی که ایران با امیدوراری دوران پساترامپ را با حضور بایدن در کاخ سفید آغاز کرده بود و امریکای مدل بایدن به طرق مختلف این پالس را ارسال می‌کرد که مایل به احیای برجام است، ناگهان نمایندگان با تصویب این طرح، محدودیت‌هایی برای مذاکرات گذاشتند که از نگاه اغلب تحلیلگران واقع‌‌بینانه نبود و تنها شرایط تحقق توافق را پیچیده‌تر کرد.

هرچند نمایندگان در آن بازه زمانی اشاره می‌کردند که به دنبال افزایش ضمانت اجرایی برجام هستند اما امروز با گذشت بیش از 8ماه از اقدام مجلس، مشخص شد این مصوبه نه تنها رفع تحریم‌های آزاردهنده مردم را تسریع نکرد، بلکه این فرایند را دچار کندی کرد. به گونه‌ای که امروز بسیاری از شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله قیمت ارز و پس از آن نرخ اقلام مصرفی مردم با تکانه‌های پی در پی تورمی مواجه شده است. روحانی در پایان دیدگاه‌هایی که با موضوع برجام اشاره شده، آورده: « فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند ولی برای اینکه شش ماه فرصت از دست رفته بسیار متاسفیم. ما در زمینه تحریم اقداماتی که لازم بوده را انجام داده‌ایم و در گزارش اخیر وزیر خارجه هم آمده و مردم می‌توانند بخوانند و کامل ببینند که صحنه چگونه بوده و در کجا هستیم.»در ادامه روحانی با بازخوانی شاخص‌های اقتصادی قبل و بعد از خروج ترامپ از برجام تلاش کرده است، افکار عمومی را متوجه این واقعیت کند که یکی از دلایل برجسته بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و نزول شاخص‌ها، تلاش‌هایی است که مخالفان برجام و کاسبان تحریم برای بی‌اثر ساختن این سند مهم به کار گرفته‌اند. 

  بازگشت صادرات نفتی به روال عادی

روحانی با بازخوانی مشکلات کشور در زمان دولت احمدی‌نژاد در زمینه رشد منفی اقتصادی و با بیان اینکه یکی از اهداف بسیار مهم دولت یازدهم احقاق حق ملت در زمینه فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود، گفت: کاری که دولت یازدهم انجام داد که به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است. ما در کمتر از 100 روز اول توانستیم به توافق موقتی با 1+ 5 برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد. برنامه این بود که تولید نفت ما که 972 هزار بشکه بود، و قرار بود هر 6ماه یک بار 20درصد کاهش پیدا کند تا به صفر برسد، یعنی بنا بود که در اواسط سال ۹۳ نفت ما حتی یک بشکه فروش نرود، همانجا بود که متوقف شد و در برخی از موارد دست و بال ما آزاد شد، برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت. در همان توافق موقت طرف مذاکره ما قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد یعنی اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد. روحانی گفت: این بسیار مهم بود که دولتی با رای مردم روی کار بیاید و قولی که به مردم داده ظرف ۱۰۰ روز یک قدم بسیار مهم برای شکستن تحریم و برای اینکه مردم به حق خودشان برسند، برداشته شود. بعد هم ما قدم به قدم جلو رفتیم و در فروردین سال ۹۴ به یک توافق کلی با ۶ کشور رسیدیم و در نهایت در ۲۳ تیر سال ۹۴ با 1+ 5  به توافقی تحت عنوان برجام رسیدیم.رییس دولت تدبیر وامید عنوان کرد: نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که میان کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد را حل و فصل کرد و این موضوعی مهم بود.در مقطعی یک فکر این بود که این گره با مذاکره باز نمی‌شود و یک فکر این بود ما در آخر باید زورآزمایی کنیم و در میدان زورآزمایی به جایی برسیم و با میز مذاکره و حرف زدن نه هیچ‌وقت PMD حل می‌شود و نه هیچ‌وقت ایران به غنی‌سازی می‌رسد و نه هیچ‌وقت تحریم برداشته می‌شود که هر سه انجام شد.

رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش‌های مخالفان برجام برای به بن‌بست کشیدن این سند گفت: چقدر شلوغ کردند و گفتند اینها روی کاغذ است و فلان است، درعمل همه مردم دیدند که توانستیم و نفت و میعاناتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیم، در یک زمان بسیار کوتاهی تبدیل به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه شد که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان کوتاهی توانست این حرکت سریع را انجام دهد.یکی از حقوق از دست رفته ما بازار نفت بود که می‌گفتند شما در بازار نبودید اما ما به بازار برگشتیم و حق خود را در بازار تصاحب کردیم. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌ها در برق، گاز، پتروشیمی آغاز شد. اگر در جنگ اقتصادی توانستیم مقاومت کنیم، ریشه آن در سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ بود. یعنی در سالی که تحریم برداشته شد توانستیم سرمایه جذب کنیم، پالایشگاه‌ها را تکمیل کنیم و در پتروشیمی و صنایع معدنی حرکت بزرگی ایجاد کنیم و این کارها باعث شد که در جنگ اقتصادی ایستادیم.

روحانی افزود: همه تانک و توپ و موشک و هواپیما و هلی‌کوپتر، پتروشیمی و فرآورده و مواد معدنی و صنایع معدنی هرچه که به تناسب جنگ اقتصادی لازم داشتیم، توانستیم در همین مدت تامین کنیم. یعنی از اواخر ۹۴، ۹۵ و ۹۶ شرایط کشورعوض شد. اینکه ما می‌گفتیم می‌توانیم کاری کنیم که سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم هم بچرخد که بعضی‌ها می‌گفتند اینها شعار است، دیدند که در سال ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک رقمی شد حتی اول سال ۹۷ هم باز هم تورم تک رقمی بود و ما تورم را در یک دوره بزرگی تک‌رقمی کردیم.

  مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی

یکی دیگر از مواردی که روحانی در اظهاراتش به آنها اشاره کرد، قرار گرفتن شاخص‌های اقتصادی بعد از اجرای برجام روی نمودارهای رشد مستمر و تک رقمی شدن نرخ تورم در بازه زمانی بعد از امضای برجام بود. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این همه فصل تک‌رقمی بودن نرخ تورم در تاریخ سابقه نداشت. از اول انقلاب به بعد سال‌هایی داشتیم که تورم تک‌رقمی بود اما اینکه سه سال نرخ تورم را تک‌رقمی کنیم با حرکتی که ایجاد شد، سابقه نداشت.

وی گفت: رشد اقتصادی را از سال ۹۳ به بعد مثبت کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. رشد اقتصادی دورقمی با آن حرکت بزرگی که انجام دادیم محقق شد و این رشد در سایه مذاکره انجام شد. هرکس هر حرف دیگری بزند دروغ است. در سایه مذاکره، ‌تعامل سازنده و توافق، به رشد رسیدیم.بعضی‌ها می‌گویند که شما با دنیا توافق کردید اما ممکن است که دنیا توافق را بشکند. پیغمبر هم توافق می‌کرد و طرف مقابل توافق را می‌شکست. قرآن تعبیر عجیبی دارد که به پیغمبر می‌گوید هر وقت که با کفار عهد بستی آنها شکستند. به هر حال ممکن است عهدی بسته شود و آنها بشکنند اما ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ و چندماه از ۹۷ هم این عهد باقی ماند. اما آدمی که مجنون سیاسی بود، ‌در امریکا روی کارآمد و تحت فشار اسراییل، عربستان، ارتجاع منطقه و تندروهای امریکا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اسراییل و عربستان و تندروهای امریکا و ضد انقلاب از اول با برجام مخالف بودند و کارشکنی می‌کردند، گفت: یک آدم سفیهی را پیدا کردند و دور او را گرفتند و به او گفتند که اگر از برجام بیرون بیایی، برجام نمی‌ماند یعنی به ترامپ حالی کردند که اگر ۲۴ ساعت تحمل سیاسی کنی، مشکل حل است. اگر از برجام خارج شوی همه دنیا می‌گویند امریکا از برجام خارج شد و فردای آن ایران هم از برجام خارج می‌شود و تو دیگر کنار می‌روی کسی دیگر تو را نمی‌شناسد و می‌گویند ایران از برجام خارج شد و همه بار به بدوش ایران می‌افتد. رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: محاسبه آنها اشتباه درآمد. اصل داستان و گیر ترامپ اینجا بود که فکر کرد باید ۲۴ ساعت بایستد اما دید باید تمام سه سال بایستد هر روز هم تحت فشار بود اما به هیچ یک از اهداف اصلی خود هم نرسید. هدف اصلی آنها این بود که این نظام را بشکنند و اقتصاد ایران به فروپاشی برسد اما به این چیزها نرسیدند.

  تبلیغ می‌کردند که با برجام صنعت هسته‌ای را فروختند

رییس‌جمهور اضافه کرد: از طرف دیگر هم در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که با برجام صنعت هسته‌ای را فروختند. می‌گفتند درست است که تحریم برداشته شد و PMD حل شد اما نمی‌دانید که پشت پرده چیست. ما دیگر صنعت هسته‌ای نداریم و تمام شد. اما صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر این قدرت بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی با چه توانمندی و قدرت می‌تواند ۲۰ درصد، ۶۰ درصد درست کند و حتی اگر روزی برای راکتوری نیاز به ۹۰ درصد باشد مشکلی نداریم و می‌توانیم در مسیر صلح‌آمیز هرکاری می‌توانیم انجام دهیم. آنها فکر نمی‌کردند فردو باز بماند. تمام زور آنها این بود که اول غنی‌سازی تعطیل شود. اگر هم تعطیل نشد تعداد سانتیفیوژها کم شود. یعنی ۱۰۰ دستگاه سانتیفیوژ کار کند نه ۶ هزار دستگاه فعالیت کند. بعد از آن در فردو برای همیشه قفل شود. نه اینکه در فردو ما دو کس‌کیت (آبشار) به ‌طور مداوم بچرخد و هر لحظه بخواهیم فیت کنیم و مشکل نداشته باشیم. راکتور آب سنگین اراک با همان ویژگی باقی بماند. همه اینها در سایه مذاکره و ایستادگی ملت محقق شد.

  اداره مملکت با ۵۰ میلیارد دلار کاهش منابع کار آسانی نیست 

در ادامه رییس‌جمهوری وارد برهه مهم بعد از روی کار آمدن ترامپ و کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور از سال 97 تا 1400 شد و تاکید کرد: اینکه دولتی که در سال به ‌طور متوسط ۶۰ میلیارد دلار باید درآمد نفتی داشته باشد و این درآمد حذف شود اما بشود کشور را اداره کرد، ‌کار آسانی نیست. به جای ۶۰ میلیارد دلار ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار بیاید. ۵۰ میلیارد دلار حذف شده است. بعد می‌گویند شما چه کار به خارج و واردات دارید. وی با بیان اینکه همه مشکلاتی که امروز می‌بینید برای واردات است، گفت: اگر در مرغ یا کالاهای اساسی اشکال پیش می‌آید برای این است که واردات به موقع انجام نمی‌شود. واردات اگر به موقع انجام نشود، زندگی مردم متوقف می‌شود. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چقدر شلوغ کردند و گفتند اینها روی کاغذ است و فلان است، در عمل همه مردم دیدند که توانستیم فروش نفت و میعانات را در زمان کوتاهی از یک میلیون بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برسانیم که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان کوتاهی توانست این حرکت سریع را انجام دهد برای اینکه ما بتوانیم در بازار نفت حق خودمان را به دست بیاوریم.

  سالانه حداقل باید ۵۰ میلیارد دلار واردات و صادرات داشته باشید

روحانی با اشاره به مشکلات کشور در خصوص گرانی مرغ و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم گفت: اگر ما در جو، ذرت، کنجاله، روغن، برنج خودکفا هستیم حق با شما است. ما در خشکسالی در گندم هم خودکفا نیستیم و باید گندم وارد کنیم البته در ترسالی و شرایط عادی ما کاری کردیم که برای چند سال در گندم خودکفا شدیم اما در خشکسالی باید گندم هم وارد کنیم. با مردم شوخی نکنید حرف راست و واقعی بزنید شما در سال باید 50-40 میلیارد دلار جنس وارد کنید و همین قدر هم باید درآمد به دست بیاورید یعنی 50-40 میلیارد باید وارد کنید و همین مقدار هم باید صادر کنید و این حداقل است. روحانی تصریح کرد: اگر کشور بخواهد به یک نقطه مطلوب برسد و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام گیرد و بی‌مشکل باشد باید سالی ۵۰، ۶۰ و ۱۰۰ میلیارد باید در کشور سرمایه‌گذاری شود وگرنه کار پیش نمی‌رود. رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: البته خداوند کمک کرد و مسائل عجیب و غریبی کنار هم قرار گرفت تا زمانی که دوره این آدم مجنون تمام شد و مردم امریکا به او پشت کردند و فردی روی کار آمد که در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش اعلام کرد که اگر پیروز شوم به برجام برمی‌گردم. در آبان انتخابات (امریکا) تمام شد و اواسط آبان مشخص شد که آقای بایدن برنده شده است. رییس‌جمهوری عنوان کرد: اولین اقدامی که بایدن نسبت به مساله برجام انجام داد، این بود که نامه‌ای که ترامپ تحت عنوان اسنپ‌بک نوشته که تحریم‌های سازمان ملل برگردد، آن نامه را پس گرفت و در همان ماه اول بایدن این کار را انجام داد و وقتی هم که روی کار آمد باز هم اعلام کرد که ما می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شود و افرادی هم انتخاب کردند که به ظاهر می‌گفتند علامت این است که ما می‌توانیم مسائل را با ایران حل و فصل کنیم.  روحانی گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور و امکانپذیر بود، وزارت خارجه و دولت و بخش‌های دیگر تلاش کردند امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. وی ادامه داد: البته ما خوشحالیم چرا که فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشد اما در اینکه ۴، ۵، ۶ ماه فرصت از دست رفت بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم به قول و وعده‌ای که دادیم تا لحظه آخر و روز آخر تلاش کنیم و مردم هم مقاومت کنند تا به پیروزی نهایی دست پیدا کنیم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما در تحریم در این چند ماه اقداماتی که نیاز بوده را انجام دادیم. درهمین گزارش وزارت خارجه به مجلس اگر مردم این را با دقت بخوانند کاملا می‌بینند که صحنه چگونه بود و به کجا رسیدیم و الان در چه نقطه‌ای هستیم. در زمینه کرونا هم همان طور که قول دادیم تلاش خودمان را انجام دادیم و خواهیم داد. البته مساله خشکسالی هم دنبال می‌شود.  روحانی در ادامه برجام را یکی از مصادیق تعامل و گفت‌وگو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواند و گفت: در حالی که در این دولت کارهای زیادی شد. روند آستانه و آنچه در دریای خزر به توافق رسیدیم هم برای تعامل سازنده این دولت است. روند سه جانبه‌هایی که بین ایران، روسیه و آذربایجان یا بین ایران، روسیه و ترکیه یا بین ایران، ترکیه و قطر یا ابتکار طرح صلح هرمز و اوراسیا همه تعامل سازنده این دولت بود. رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه لوایح مرتبط با FATF گفت: ما با تعامل سازنده توانستیم از لیست سیاه FATF خارج شویم که بعد یک ناشی‌گری‌هایی شد و دو مرتبه به لیست سیاه رفتیم که بحث دیگری است.  وی در ادامه افزود: در بحث کرونا، متاسفانه مردم در جنوب، هرمزگان، سیستان و بلوچستان با ویروس دلتا و ویروس هندی مشکلات زیادی پیدا کردند و مدافعان سلامت هم همه توان خود را در این زمینه گذاشتند. اما اینکه سیاه‌نمایی می‌شود که مردم سیستان و بلوچستان بیمارستان و تخت ندارند و برای آنها هیچ کاری نشده است، درست نیست. روحانی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر پنج هزار و ۲۷۲ تخت وجود دارد که بر مبنای سرانه به اضافه هزار نفر ۱/۷۵ است. یعنی با نرمی که به ‌طور متوسط در سراسر کشور است در همان نرم و کمی بالاتر است، ۵۴۰ تخت بیمارستانی در این یک سال اخیر به اتمام رسیده است بنابراین این حرف درست نیست که تخت و بیمارستان ندارند. دروغ به مردم نگویند که دولت‌ها و از جمله دولت یازدهم و دوازدهم برای مردم سیستان و بلوچستان کاری نکردند. البته دولت یازدهم و دوازدهم را خیلی نمی‌توانند متهم کنند چرا که ما در آنجا گاز و راه‌آهن بردیم و کارهای بزرگی انجام شده است.  روحانی به قطعی برق اشاره کرد و گفت: ما با یک خشکسالی بی‌نظیری مواجه شدیم. خشکسالی کشور در این ۵۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده است. نسبت به سال گذشته بارندگی ۵۲ درصد کمتر شده است. آب سدها کم شده وقتی آب سد کم شود نیروگاه‌های آبی هم دچار مشکل می‌شود. وی ضمن قدردانی از صنعتگران کشور گفت: مصرف صنعت ما هم نسبت به سال گذشته 10 درصد بالا رفته است آن هم به خاطر افتتاح‌های زیادی بود که انجام شد. بنابراین خشکسالی، گرما و بالا رفتن مصرف در کنار هم باعث بروز مشکل شد. بعد می‌گویند در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ کاری نشده است. من دچار حیرت هستم. گاهی دروغ می‌گویند اما دروغ شاخ‌دار خیلی سخت‌تر از دروغ معمولی است. رییس‌جمهور تاکید کرد: ۲۰ هزار مگاوات در دولت یازدهم و دوازدهم به برق و ظرفیت کشور اضافه شده است. چرا نادرست حرف می‌زنید. به‌ طور متوسط سالانه ما نسبت به دولت‌های قبلی بیشتر بوده است. سالانه ۲۵۰۰ مگاوات به برق ما اضافه شده است. قبلا ۱۷۰۰ مگاوات اضافه شده است.  روحانی افزود: زمانی که ما سرکار آمدیم تعدادی از نیروگاه‌ها نیمه کاره بوده است که از دولت قبل تحویل گرفتیم و تکمیل کردیم. الان تعدادی نیروگاه‌ها نیمه‌کاره است به دولت بعدی تحویل می‌دهیم. بیش از ۳ برابر نیروگاه‌های نیمه کاره آماده است که می‌خواهیم تحویل دهیم که در چند ماه آینده آماده افتتاح است. وی خواستار بیان واقعیت‌ها در کشور شد و ادامه داد: ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات نیروگاه‌هایی است که به تدریج در حال تکمیل است و در ماه‌های آینده به افتتاح می‌رسد. ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات هم برقی است که همه مجوزها و کارهای قانونی آن آماده است که نیاز به پول و سرمایه‌گذاری دارد. فقط یک نیروگاه ما که در سیریک در حال ساخت است ۱۴۰۰ مگاوات است. روحانی تاکید کرد: این دولت همه را تحت پوشش بیمه درمانی و سلامت قرار داد. 10 میلیون نفر را در عرض چند سال تحت پوشش بیمه قرار دادیم که همه مردم ایران را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. کاری بود که نظیر نداشت. پرونده الکترونیکی که برای سلامت مردم در حال تکمیل و نهایی شدن است.

 

 

ارسال نظر