عذرخواهی رییس‌جمهور

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۲۱
عذرخواهی 
رییس‌جمهور

رییس‌جمهور به معاون اول برای حل معضل قطع برق ماموریت ویژه داد

معمای خاموشی‌ها

جهت‌گیری یارانه‌ای در صنعت برق به نفع ثروتمندان است

مصرف انرژی  «قانون» یا «قیمت»؟ 

حسن‌تاش: از سال آینده مشکل گاز هم داریم

 

 محسن شمشیری| 

رییس‌جمهور گفت: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

روحانی روز سه‌شنبه به مشکل کم‌برقی و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و گفت: در ۸ سال گذشته حدود ۲۵۰۰ مگاوات به‌طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده، این درحالی است که قبل از این دولت به‌طور متوسط سالانه ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با این وجود به خاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.

روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲ درصد کاهش داشته و ۷ هزار مگاوات تولید برق‌آبی کشور به خاطر کاهش آب سدها تقریبا قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز به خاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود، لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد شد. رییس‌جمهور افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف کنند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند. رییس‌جمهور گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کند. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه نیز پس از ارایه گزارشی از وضعیت تامین برق و تشریح دلایل و علل خاموشی‌ها، راه‌حل‌های کاهش تنش برقی کشور در روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش عوامل عمده‌ای چون خشکسالی و کاهش تولید برق در نیروگاه‌های آبی و گرمای بی‌سابقه در سال جاری که به افزایش مصرف برق و طولانی شدن بازه زمانی پیک مصرف فصلی و سالانه برق انجامیده است، موجب تحت فشار قرار گرفتن شبکه تامین برق کشور شده است. رییس‌جمهور در این جلسه دستور داد، در جلسه ویژه‌ای به ریاست معاون اول و متشکل از دستگاه‌های مختلف، موضوع را بررسی و دستورالعمل اجرایی در حوزه‌های مختلف را تعیین و اعلام کند. رییس‌جمهور با اشاره به برخی عوامل ناخواسته و غیر ارادی در ایجاد مشکل برق در کشور گفت: اگر چه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور بر اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است اما عوارض این پدیده‌ها باید مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق، پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.

وزارت نیرو با همکاری همه دستگاه‌ها، ‌باید با جدیت در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام کند.

روحانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی، توضیح و روشنگری مردم گفت: خاموشی و قطعی برق امر موقتی است و در گذشته هم سابقه داشته و قابل مدیریت است ولی آنچه بیش از خاموشی‌ها می‌تواند آزار‌دهنده باشد قطع ناگهانی و بدون برنامه برق است. رییس‌جمهور افزود: اگر در این زمینه مردم با توضیحات دقیق مسوولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند تا اندازه‌ای مشکل را قابل تحمل‌تر خواهد کرد و درصورتی که قطع برق به شکل ناگهانی انجام نشود و از پیش اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، خسارت و نارضایتی کمتری خواهیم داشت.

  خاموشی‌های اخیر و راهکارهای مدیریت مصرف برق بررسی شد

همچنین وزیر و معاونان وزارت نیرو با حضور در دفتر معاون اول رییس‌جمهور گزارشی از آخرین وضعیت تولید و مصرف، راهکارهای جلوگیری از خاموشی و قطعی برق و مدیریت بهینه مصرف آن به معاون اول رییس‌جمهور ارایه کردند. از سوی دیگر، رییس‌جمهور منتخب در دیدار وزیر نیرو، نگرانی جدی خود نسبت به مشکلات قطعی برق برای مردم و صنوف را اعلام کرد . اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به غفلت صورت گرفته در زمینه تعامل و ارتباط مناسب با کشورهای منطقه، به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در قبال خاموشی‌های اخیر پرداخت.  رییسی نیز در این دیدار با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر و مشکلات عدیده‌ای که به واسطه آن برای زندگی روزمره مردم و صنوف مختلف ایجاد شده، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تاکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تامین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست. رییس قوه قضاییه نیز در نامه‌ای دادستان کل کشور را مامور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته کرد. همچنین نمایندگان مجلس نسبت به قطعی برق و آب در شرایط بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و کرمان و استان‌های دیگر ابراز نگرانی کرده‌اند. 

  کمبود سرمایه‌گذاری 

در حالی که سندیکای صنعت برق، سال‌هاست نسبت به خاموشی در سال‌های بعد و فصل تابستان هشدار داده و چند سالی است که نسبت به کمبود سرمایه‌گذاری و نبود سرمایه کافی ابراز نگرانی کرده است، اما برخی کارشناسان این مشکل را به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها از زمان احمدی‌نژاد نسبت داده‌اند.  وزیر نیرو در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ یعنی قریب به چهار سال پیش گفته بود که زیربار «مافیای نیروگاه‌سازی» نمی‌روند و استدلال کردند که «ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف پیک، توجیه اقتصادی ندارد».

  وزیر اقتصاد: مشکلات امروز صنعت برق به دلیل شوک‌های ارزی سال‌های گذشته است

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز فعالان صنعت برق به دلیل شوک‌های ارزی سال‌های گذشته است، گفت: مدلی که برای صنایع پتروشیمی و واگذاری خوراک آنها در نظر گرفته شد، نمونه‌ای از مدل‌های مناسب است که شاید بتوان برای صنایع برق هم اجرایی کرد. فرهاد دژپسند با اعلام اینکه سال‌های گذشته نیروگاه‌های برق کشور از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند، گفت: شوک‌های ارزی چند سال قبل، متاسفانه بازپرداخت وام‌های ارزی نیروگاه‌های برق کشور را با مشکل مواجه کرده است.  دژپسند در ادامه ضمن قبول گلایه برخی تولید‌کنندگان برق کشور در خصوص زیانده شدن صنعت برق با ادامه سیاست نرخ‌گذاری تکلیفی فروش برق افزود: شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور اقتضائات خود را دارد و نمی‌توان قیمت برق را به سادگی افزایش داد.البته از طرفی هم نمی‌توان به زیان تولید‌کنندگان بخش خصوصی تصمیم‌گیری کرد و باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری و عمل کنیم که هم منافع مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان برق با هم در نظر گرفته شود.  

وی حل معضل قطعی برق و لزوم افزایش تولید برق در کشور را یک نیازی اساسی خواند و گفت: وزارت نیرو در جلسه آینده شورای گفت‌وگو باید مدلی عملیاتی برای حل این مشکلات ارایه دهد، اما به دلیل مدت زمان کم باقیمانده تا تشکیل دولت جدید، در این دولت امکان طرح آن وجود ندارد و فرصت کافی نیست.  وی با اعلام اینکه شوک‌های ارزی همیشه بازپرداخت وام‌های ارزی را با مشکل روبه‌رو می‌کند، گفت: اوج این مشکلات در سال‌های 1372 و 1373 اتفاق افتاد که اختلاف قیمت تسهیلات ارزی تبدیل به حساب تعهدات ارزی و ریالی شد و بحران نقدینگی را شکل داد.

 

ارسال نظر