پایان ((بی‌بی))

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۹۷
پایان ((بی‌بی))

پارلمان رژیم صهیونیستی یکشنبه ۲۳ خرداد ماه پس از درگیری و تنش‌های بسیار و بعد از برگزاری ۴ انتخابات طی ۲ سال در نهایت با ۶۰ رای موافق در برابر ۵۹ رای مخالف به کابینه جدید این رژیم به رهبری «نفتالی بنت» و «یاییر لاپید» رای اعتماد داد و به این ترتیب نخست‌وزیری ۱۲ ساله «بنیامین نتانیاهو» به پایان رسید. نفتالی بنت رهبر حزب «یمینا» پس از رای اعتماد به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی مراسم تحلیف به جای آورد. براساس این توافق، نفتالی بنت برای دو سال اول نخست‌وزیر این کابینه خواهد بود و بعد از آن این کرسی را به یاییر لاپید رهبر حزب «یش عاتید» (آینده‌ای وجود دارد) واگذار خواهد کرد. نفتالی بنت به همراه لاپید و «منصور عباس» رییس حزب «فهرست متحد عربی» در تشکیل کابینه ائتلافی جدید نقش داشتند. نفتالی بنت که سال‌ها یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو و شاگرد او در حزب «لیکود» بود، در نهایت یکسال پیش، از رهبر این حزب فاصله گرفت و به فردی با نفوذ در انتخابات ماه مارس ۲۰۲۱ در سرزمین‌های اشغالی و در نهایت به دشمن نتانیاهو و پایان‌دهنده دوران او تبدیل شد.  بنت در حالی عصر پریروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد که توانست آرای ۶۰ نماینده «کنست» از ۱۱۹ نماینده حاضر در جلسه را کسب کند و نتانیاهو نیز ۵۹ رای را به خود اختصاص داد، یعنی بنت فقط با یک رای اضافه سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رییس سی و ششمین کابینه این رژیم شد. 

شرایط پارلمان رژیم صهیونیستی همانند اوضاع سرزمین‌های اشغالی بود و در زمان برگزاری نشست کنست، هرج و مرج و درگیری در جلسه رای‌گیری حاکم بود و در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شده، میان شماری از نمایندگان موافق و مخالف در هنگام سخنرانی نفتالی بنت درگیری به وجود آمد و دو طرف فریاد می‌زدند و یکدیگر را متهم به تقلب و دروغ‌گویی می‌کردند. در یکی از این فیلم‌ها که منتشر شده، نمایندگان وابسته به نتانیاهو خطاب به بنت فریاد می‌زنند که تو «زشت، حیله‌گر و دروغگو» هستی. از حاشیه‌های مهم انتخاب نفتالی بنت به عنوان سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تماس تلفنی فوری «جو بایدن» رییس‌جمهوری امریکا با وی بود، اقدامی که در زمان انتخاب بایدن با تاخیر یک‌ماهه از سوی بنیامین نتانیاهو انجام شد.

به گزارش «رویترز»، نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید اسراییل یکشنبه شب اولین تماس تلفنی خود را از زمان روی کار آمدن با جو بایدن رییس‌جمهوری امریکا برقرار و در اولین گفت‌وگوی خود بر سر همکاری نزدیک در مسائل امنیتی منطقه به ویژه پرونده ایران گفت‌وگو کرد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن یکشنبه شب پس از اعطای رای اعتماد به کابینه جدید اسراییل از سوی کنست، با بنت تماس گرفت و تصدی پست نخست‌وزیری را به وی تبریک گفت. طی این تماس، بایدن بر «حمایت قاطع خود برای دهه‌ها از روابط ایالات متحده و اسراییل و تعهدش برای تأمین امنیت این رژیم» و «عزم راسخ خود برای تعمیق همکاری بین ایالات متحده و اسراییل در مورد چالش‌ها و فرصت‌های همکاری تاکید کرد.»

  نفتالی بنت کیست؟

«نفتالی بِنِت» در ۱۹۷۲ در «حیفا» متولد شد. خانواده او از امریکا به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند. او تا سال ۲۰۰۵ حضوری در سیاست نداشت تا اینکه به‌واسطه نتانیاهو و به عنوان رییس ستاد انتخاباتی او، فعالیت خود را آغاز کرد. بنت نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی شاگرد بنیامین نتانیاهو می‌باشد که در کارنامه خود جنایت‌های فراوانی را علیه مردم فلسطین و مسلمانان منطقه ثبت کرده است؛ فردی که برای نگاه داشتن مسوولیت خود حتی به نزدیک‌ترین افراد کابینه و اعضای حزبش یعنی لیکود نیز دروغ‌های فراوانی گفته و در حق آنها بی‌تعهدی‌های فراوانی کرده است. بنت درباره ایران نیز همان ادعاهای نتانیاهو را تکرار کرده است. او گفته احیای برجام اشتباه است و برنامه هسته‌ای ایران چالش اصلی کابینه‌اش خواهد بود.

او سال گذشته نیز گفته بود رژیم صهیونیستی باید به «دکترین اختاپوس» بازگردد و به‌جای مبارزه با «گروه‌های نیابتی» تهران، مستقیما ایران را هدف بگیرد. با بررسی کارنامه فعالیت‌های نفتالین بنت به خوبی مشاهده می‌شود که وی شاگرد و دست‌آموز نتانیاهو بوده ولی به یک‌باره برای رسیدن به قدرت، استاد خود را دور زده و به دشمن وی تبدیل شده است. کارشناسان مسائل منطقه معتقدند که هیچ فرقی بین نتانیاهو و بنت در برخورد با فلسطینیان و مسلمانان منطقه وجود ندارد و به قول یک ضرب المثل فارسی «سگ زرد برادر شغال است » و نباید در آینده منتظر این بود که تغییری در عملکرد صهیونیست‌ها در فلسطین و منطقه روی دهد. پس از انتخاب بنت به عنوان سیزدهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو تهدید کرد که دولت چپگرای (بنت - لاپید) را سریع‌تر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند، سرنگون خواهد کرد. نتانیاهو گفت که اگر قرار باشد در موضع اپوزیسیون قرار بگیرد، این موضع را تا سرنگونی دولت بعدی و بازگشت به قدرت حفظ خواهد کرد. سخنان و واکنش نتانیاهو در مقابل انتخاب «بنت» نشان می‌دهد که آتش اختلافات در رژیم صهیونیستی گسترده‌تر شده و باید منتظر روزهای سخت و خشونت‌باری در آینده نزدیک میان صهیونیست‌ها باشیم، خشونت‌هایی که با عنایت خدا به حکومت نامشروع ۷۳ ساله صهیونیست‌ها به دست خودشان خاتمه خواهد داد.

به صراحت می‌توان گفت که، سقوط نتانیاهو به معنای شکل‌گیری کابینه‌ای قوی و محکم در سرزمین‌های اشغالی نیست، چرا که کابینه بنت که با همکاری و ائتلاف ۱۲ حزب و گروه ریز و درشت در اسراییل تشکیل شده و شکننده‌ترین کابینه در طول حیات این رژیم نام گرفته، هرگز نمی‌تواند کابینه‌ای محکم در این رژیم را تشکیل داده و به انجام امور بپردازد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که پایان عمر سیاسی نتانیاهو هرگز آغاز دوره‌ای تازه و متفاوت در اسراییل نخواهد بود. یکی از موارد مهم در شکل‌گیری کابینه بنت این است که بر اساس توافق انجام شده نفتالی بنت نیز باید زمام کابینه اسراییل را حدود دو سال دیگر یعنی در آگوست ۲۰۲۳ به رهبر حزب آینده اسراییل یعنی «یاییر لاپید» بسپارد و این نکته نیز از دلایل محکم برای بی‌ثباتی و شکنندگی کابینه فعلی است . بدون تردید دوران ۱۲‌ساله نخست‌وزیری نتانیاهو یکی از تاریک‌ترین و جنایت‌بارترین دوران حکومت صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی بود که با سوگند نفتالی بنت در کنست این رژیم به پایان رسید. نتانیاهو که اکنون باید دیگر به فکر چگونگی خلاصی از زندان به جرم فساد و سوءاستفاده از قدرت باشد، بهتر از هر شخص دیگری می‌داند که کنار گذاشتنش از قدرت یعنی چه! چرا که او دست‌کم ۱۰ سال زندان در پیش روی خود دارد و اگر پاشنه درب در ساختارهای پیچیده و مخوف رژیم صهیونیستی طور دیگری نچرخد، باید دوران پیری و کهولت خود را به تاسف و افسوس در کنجی سپری کند و به همین علت به نظر می‌رسد ترس عمیقی از این دوران خواهد داشت و شاید به همین علت با بیان یک بلوف سیاسی عنوان کرد که تمام توان خود را برای سقوط دولت نفتالی بنت به‌کار خواهد بست. البته باید پرسیده شود که نتانیاهو ۷۱ ساله از چه چیزی می‌ترسد و به چه علت مایل به خریدن زمان است؟

همانطور که کما‌بیش همگان می‌دانند نخست‌وزیر اسراییل از سوی دادگاه‌های داخلی این رژیم متهم به اختلاس و سوءاستفاده از قدرت در طول ۱۲ سالی است (از فروردین ۱۳۸۸ تاکنون) که وی در مسند قدرت قرار دارد . اوایل سال جاری خورشیدی نتانیاهو با شرکت در دادگاه به سوالات دادستان پاسخ داد. در این دادگاه دادستان پرونده نتانیاهو اعلام کرد که او به گونه‌ای نامشروع از قدرت خود سوءاستفاده کرده است. نتانیاهو بر اساس سه اتهام مشخص در پرونده یعنی فساد، کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی تحت محاکمه قرار دارد. این در حالی است که نخست‌وزیر اسراییل تاکنون کلیه اتهامات را رد و آن‌ را دسیسه رقبای سیاسی خود توصیف کرده است. محکومیت و زندانی شدن نتانیاهو در یک قدمی او و همسرش قرار دارد و این موضوع هم برای او و خانواده‌اش و هم برای حزب راستگرای لیکود که از قدرتمندترین احزاب اسراییلی به شمار می‌رود و نتانیاهو رهبر این حزب است، نه تنها یک افتضاح و سرافکندگی می‌باشد، بلکه این موضوع سبب شکست یکی از قدرتمندترین احزاب این رژیم خواهد بود که از سال ۲۰۰۹ میلادی قدرت را در سرزمین‌های اشغالی در اختیار دارد.

  پیروزی مقاومت فلسطین نتانیاهو را از صحنه سیاسی کنار گذاشت

با افزایش اختلافات و بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی بین مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین پس از پیروزی اخیر مقاومت غزه در جنگ ۱۲ روزه، نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست‌وزیری از صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شد. به گزارش ایرنا به نوشته المنار، این تحولات نشان داد که رژیم صهیونیستی از درون دچار شکاف شده و نتیجه نبرد «شمشیر قدس» پس از پیروزی غزه این روند را افزایش داده است. این جنگ به لطف موشک‌های مقاومت و پایداری اهالی غزه برای همیشه معادلات را تغییر داده است. برخی‌ها در رژیم اسراییل بر این باورند که نتانیاهو به دلیل اتهام‌های مربوط به فساد از نخست‌وزیری برکنار شده است و برکناری وی مصونیت وی از محاکمه و زندان را از بین خواهد برد. این در حالی است که شهروندان اسراییلی به خاطر شکست وی در نبرد غزه خواستار برکناری وی شدند. این شکست نشان داد که او نمی‌تواند از شهرک‌نشینان در پیرامون غزه و تل‌آویو و اطراف آن دفاع کند. پیروزی راهبردی غزه سبب برکناری نتانیاهو شده است و برکناری نظامی و سیاسی نتانیاهو تنها آغاز راه است و اهالی نوار غزه که درس مقاومت را خوب پس داده‌اند در آینده پیروزی بزرگی را با همین شیوه به دست خواهند آورد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت موشک‌هایی که مانند باران در تل‌آویو، قدس، عسقلان و اشدود فرود آمدند نقش سرنوشت‌سازی در ایجاد تغییر در سرزمین‌های اشغال شده داشتند. نتانیاهو پس از ۱۲ سال در پیش گرفتن سیاست تبعیض نژادی، دروغ و فریب سقوط کرد و همراه وی همه توافق‌های عادی‌سازی مسموم هم سقوط خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند که پس از کنار گذاشتن نتانیاهو، شمارش معکوس برای پایان عمر کابینه تغییر به ریاست بنت و لاپید هم آغاز خواهد شد. آنان بر این باورند که کابینه جدید که از سوی لاپید و بنت تشکیل شده تشکلی ناهمگون و متشکل از ایدئولوژی‌ها و تفکرات ضد و نقیض است و تنها وجه مشترک آنها خصومت با نتانیاهو و حذف وی است و هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارد. از این رو، به احتمال زیاد کابینه ائتلافی ناپایدار خواهد بود و دور از ذهن است که این کابینه بتواند دوام بیاورد.

اندیشکده الناطور در بخشی از گزارش خود آورد: تردیدی نیست که عمر این کابینه ائتلافی طولانی نخواهد بود. زیرا هدف اساسی از تشکیل آن که تنها کنار گذاشتن نتانیاهو است و با تحقق این هدف، شمارش معکوس برای فروپاشی آن و تشکیل کابینه جدید یا گام نهادن در انتخاباتی دیگر آغاز خواهد شد. پس از دادن رای اعتماد به کابینه، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو قدرت را از دست خواهد داد. رهبران این حزب هم پست‌ها و امتیازهای خود را از دست خواهند داد و شمشیرها علیه آنها کشیده خواهد شد و تنش میان آنها برای رهبری حزب آغاز خواهد شد. نتانیاهو تسلیم نخواهد شد اما او قدرت و نفوذ خود را از دست خواهد داد و صحنه سیاسی را ترک خواهد کرد و به نبرد دیگری با دادگاه‌های اسراییل وارد خواهد شد و دیگر حزب وی، پست وی و وزیر دادگستری و وزیر امنیت ملی وی نخواهند توانست از او حمایت کنند. در بخشی از گزارش این اندیشکده اردنی می‌خوانیم: برای نخستین‌بار تاریخ اسراییل کابینه به‌طور مستقیم بر آرای عربی تکیه می‌کند. این نشان می‌دهد نتانیاهو هنگامی که برای پیوستن منصورعباس رییس فهرست مشترک عربی به دولت خود مذاکره کرد اشتباه راهبردی را مرتکب شد. این موضوع سبب شد که پیش از پیوستن عباس به کابینه لاپید و بنت، رهبران حزب لیکود عصبانی شوند. این نتانیاهو بود که به لاپید و بینت در تکیه کردن به بخشی از آرای عربی جنبه قانونی بخشیده است. در حالی که پیش از نتانیاهو تکیه کردن به آرای عربی به منزله جنایتی از سوی احزاب اسراییلی صهیونیستی به شمار می‌رفت. برای نخستین‌بار طی سال‌های گذشته کابینه اسراییل بدون احزاب دینی تندرو تشکیل می‌شود. آنها طی سال‌های گذشته همپیمانان باوفایی برای نتانیاهو بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد این احزاب از امتیازهای مادی که طی سال‌های گذشته از آن برخوردار بودند محروم خواهند شد و آنها دیگر قدرت باج‌خواهی از دولت را نخواهند داشت.

«یواف شطیرن» کارشناس مسائل عربی و فلسطینی به خبرگزاری «الجزیره» قطر گفت کابینه‌ای که بنت و لاپید به‌طور چرخشی ریاست آن را بر عهده خواهند گرفت متجانس نیست. این کابینه پیوند مشترک و اساس و برنامه کاری مشترکی ندارد. بلکه شامل شماری از احزاب مختلف هستند که در نیمه راه با هدف کنار گذاشتن نتانیاهو به توافق رسیده‌اند. با کنار رفتن نتانیاهو از صحنه و پایان حیات سیاسی او، کابینه ائتلافی هم زیاد دوام نخواهد آورد. کابینه ائتلافی، یک امر واقعی نیست. این کابینه با کسب رای اعتماد از کنست با روزهای سرنوشت‌سازی روبرو خواهد بود. در نقشه سیاسی اسراییل تغییراتی رخ خواهد داد و کابینه ائتلافی شکننده خواهد بود. زیرا چنین کابینه‌ای نخواهد توانست تنش‌های داخلی را مدیریت کند و اختلاف‌ها در جامعه اسراییل را حل کند. میان قطب‌های کابینه ائتلافی درباره مساله فلسطین و اقدامات اسراییل در قدس و آینده تعامل با نوار غزه و کرانه غربی و طرح شهرک‌سازی دیدگاه مشترکی وجود ندارد. همچنین این کابینه سیاست آشکاری درباره چگونگی رفتار با شهروندان فلسطینی در داخل اسراییل ندارد. از این رو، طرح پرونده فلسطین و حتی مسائل پرتنش میان فلسطینی‌ها در اسراییل مانعی در برابر انسجام و ثبات این کابینه به ویژه در سایه رویکرد جدید جامعه بین‌الملل درباره حمایت از مساله فلسطین و همدردی با فلسطینی‌های داخل خواهد بود و این موضوعی است که پیش از این سابقه نداشت و پس از انتفاضه مردمی فلسطینی‌ها و جنگ اخیر علیه غزه آشکار شده است. با وجود اختلاف‌ها در پرونده‌ها و چالش‌های بسیار و پیچیدگی بحران سیاسی و اختلافات داخلی در میان اسراییلی‌ها دور از ذهن نیست پنجمین انتخابات هم برگزار شود. به ویژه این در شرایطی که نتانیاهو برای از بین بردن کابینه ائتلافی در حال مانور دادن است تا خود بار دیگر بتواند به عرصه سیاسی برگردد. او با این مانورها تلاش می‌کند بار دیگر بتواند به کرسی نخست‌وزیری دست یابد تا خود را از محاکمه به دلیل پرونده‌های مربوط به فساد و دریافت رشوه رهایی بخشد.


 

ارسال نظر