اقتصاد تولید و صادرات‌محور در 1400

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۷۳
اقتصاد  تولید  و  صادرات‌محور  در 1400

محسن شمشیری

موضوع مهمی که باید در روز جهانی صنعت نمایشگاهی در دستور کار قرار گیرد، توجه به محوریت تولید و صادرات در کشور است، چون دغدغه اصلی مردم، مسوولان، تولید‌کنندگان و صادرکنندگان این است که با برگزاری نمایشگاه‌ها، به تولید و صادرات کمک شود. در نتیجه ساختار نمایشگاه، موضوعات، برگزار‌کنندگان، و دعوت‌های خارجی و داخلی باید به سمت تولید و صادرات برود تا با رشد تولید و صادرات، بازاریابی بهتر برای محصولات ایرانی، شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد و سودآوری در فعالیت‌های تبلیغاتی و نمایشگاهی باشیم و این مهم مورد توجه و استقبال تولید و صادرات کشور باشد. در چنین فضایی، مجموعه متولیان دولتی و بخش خصوصی از برگزاری نمایشگاه‌ها و بهبود کیفی آن حمایت خواهند کرد.  همچنین لازم است که مدیران کشور و متولیان دولتی، در نظر خواهی از مشاوران و برگزار‌کنندگان و شرکت‌های خصوصی، به نکات اساسی در رشد و بالندگی نمایشگاه کمک کنند.  ضرورت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی برای کاهش موانع و پشتیبانی از تولید گفت: نمایشگاه بین‌المللی، ویترین جهانی برای اقتصاد ایران است و دنیا می‌تواند توانمندی‌ها، مزیت‌ها، محصولات و رشد تجارت و اقتصاد و صنعت ایران را ببیند. براین اساس برگزاری آن هر ساله اهمیت بسیاری دارد و نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی بسیاری هر ساله برگزار شده و کمک قابل توجهی به معرفی صنعت و تجارت ایران و تولید واشتغال ملی داشته است.  اما شیوع کرونا موجب شد که برگزاری نمایشگاه با مشکلاتی مواجه شود و تولید وتجارت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه بازگشایی نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ملاحظات مربوط به آن می‌تواند کمک قابل توجهی به تولید وصنعت و تجارت کند و راهگشای شرایط فعلی باشد.  به نظر می‌رسد که به خاطر کرونا و همچنین به خاطر برخورداری مردم و صنعتگران و علاقه‌مندان از امکانات اینترنت، فضای مجازی، می‌توان تا حدی نبود نمایشگاه‌ها را با معرفی کالاها از طریق فضای مجازی جبران کرد. اما در عین حال باید توجه داشت که در نمایشگاه، بسیاری از امکانات و مزیت‌ها با هزینه کمتر به دست می‌آید، متخصصان، مدیران وعلاقه‌مندان یکدیگر را ملاقات می‌کنند. بدون آنکه وقت ملاقاتی گرفته باشند یکدیگر را می‌بینند. چند نوع از جدیدترین محصولات را مشاهده می‌کنند و شرایط برای مذاکره و بستن قرارداد محیا می‌شود و ازمشاهده محصول، تا مذاکره و قرارداد، به سرعت در نمایشگاه و جلسات بعدی امکان پذیر است. 

براین اساس شرکت نمایشگاهی بین‌المللی می‌تواند طبق روال گذشته، شرایط را برای به روز کردن نمایشگاه و برگزاری آن فراهم کند و با دریافت مجوزهای لازم، رعایت پروتکل‌ها، شرایط برای حضور شرکت‌ها فراهم شود.  توجه داشته باشیم که هر نمایشگاهی می‌تواند به بخشی از کسب وکارها کمک کند. برخی نمایشگاه‌ها امکان عرضه محصول را به صورت عمومی دارند و معرفی محصول جدید و اثرگذاری بر فروش را امکان پذیر می‌کند از جمله نمایشگاه‌های مواد غذایی، به سرعت در ذهن مخاطب اثرگذار است و تنوع محصول معرفی می‌شود و جدیدترین محصولات و کیفیت آنها به اطلاع مردم می‌رسد.  اما برخی نمایشگاه‌های صنعتی، مخاطب خاص خود رادارد و متخصصان، پیمانکاران، مهندسان و شرکت‌های عمرانی تقاضای قابل توجهی برای آن دارند. مثلا نمایشگاه‌های آسانسور و صنایع معدنی، با شرکت‌ها و کسب و کارهای بازار در ارتباط هستند و مخاطب داخلی وخارجی دارند.  در چنین فضایی، برگزاری نمایشگاه‌ها در تمام بخش‌ها و صنایع مختلف لازم است زیرا هر یک به بخشی از اقتصاد کمک می‌کند و مخاطبان خارجی و داخلی خود را در جریان محصولات جدید قرار می‌دهد. اما به خاطر کرونا، بازدید‌های تخصصی توصیه شده تا زمانی که شیوع کرونا مهار شود و واکسیناسیون کامل شود و امکان حضور مردم فراهم شود. براین اساس نباید کسب وکار و برگزاری نمایشگاه تعطیل شود بلکه باید ملاحظات و پروتکل‌ها رعایت شود تا به اقتصاد ملی و اشتغال و تولید کمک کند و موانع سر راه تجارت را کاهش دهد.  نمایشگاه ویترین اقتصاد ملی است و این ویترین باید همه توانمندی‌ها، مزیت‌ها، توانایی‌ها، هنر و زیبایی محصولات و خدمات ایرانی را مورد توجه دهد و به جهان معرفی نماید. نمایشگاه‌ها مانند کاتالیزور بخش‌های اقتصادی عمل می‌کنند زیرا با معرفی محصولات و دستاوردها و مزیت‌ها، عملا تقاضا را افزایش می‌دهند و با تحریک تقاضا، تولید رشد می‌کند، فروش بالا می‌رود و درآمد هزینه به تعادل نسبی می‌رسد.

 در نتیجه باید برای حضور بهتر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و همچنین دعوت از شرکتهای خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی، موانع موجود را بر طرف کنیم و شاهد افزایش مشارکت و درخشش صنعت و صادرات ایران در بازار جهانی باشیم.در روز جهانی صنعت نمایشگاهی، لازم است در جهت حمایت از تولید و فعالان صنعت نمایشگاهی، به چند نکته اساسی که مرتبط با توسعه صنعت نمایشگاهی است توجه داشته باشیم.  نکته دیگر اشتغال وسیع صدها هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با برگزاری نمایشگاه است که ضمن کمک به گردش مالی و فعالیت صدها فعالیت، به تقویت نیروهای جوان و کارآمد منجر می‌شود و می‌تواند جوانان بسیاری را ضمن مشغول کردن به کار و فعالیت، در زمینه حرفه‌های مختلف سنتی، قدیمی و جدید آموزش دهد و در جریان کمک به تولید و صادرات کشور قرار دهد.  همچنین بحث آموزش در غرفه داری، ساخت غرفه، تزئین غرفه‌ها، حمل و نقل بار، جانمایی درست در نمایشگاه، و بسیاری از شغل‌ها و از همه مهم‌تر مدیریت اجرایی نمایشگاه است که در روز جهانی صنعت نمایشگاهی باید به بحث آموزش نیز توجه شود. زیرا بدون آموزش و انتقال مفاهیم، روش‌ها، دانش فنی و تربیت نیروی انسانی نمی‌توان نمایشگاه‌ها را در حد مورد انتظار برگزار کرد و تقویت مدیریت اجرایی نمایشگاه، کاری است که به صدها تخصص، حرفه، شغل و صنف و تشکل مرتبط است.  از آنجا که صدها حرفه و تخصص و رشته در برگزاری نمایشگاه، مشارکت دارند، مدیران اجرایی و متولیان نمایشگاه، باید ارتباط وسیع با صدها اتحادیه، تشکل و صنف و تخصص‌های مختلف ایجاد نمایند ومتناسب با نیاز آنها، محصولات، خدمات و کالاها و گردش کار آنها به فضاسازی نمایشگاه اقدام کنند. زیرا قطعاغرفه‌های صنعتی بزرگ صنایع نفت و معدنی متفاوت از غرفه‌های صنایع غذایی است و در نتیجه همکاری بیشتر با تشکل‌های خارجی و داخلی با موضوع نمایشگاه، می‌تواند به برگزاری بهتر، کیفیت بالاتر و اجرای بهتر نمایشگاه‌ها کمک کند.  از سوی دیگر، برگزاری نمایشگاه‌ها در شرایط سخت کرونا موجب ایجاد مشکلاتی شد که برای حل آنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفت تا ستاد کرونا و مسوولان و متولیان، مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها را صادر نمایند. در این زمینه نیز لازم است که پروتکل‌های بهداشتی به عنوان عامل ثابت برگزاری نمایشگاه‌ها همواره مورد توجه باشد و آموزش‌ها، امکانات و تجهیزات لازم برای آن در نظر گرفته شود تا در صورتی که در آینده نیز مشکلاتی از این دست رخ داد، با روح کلی برگزاری نمایشگاه مغایر نباشد و به برگزاری نمایشگاه لطمه نزند.

 

 

ارسال نظر