احتیاط در خصوص ورود پول جدید به بورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۲۴
احتیاط در خصوص ورود
 پول جدید به بورس

محسن عباسی

ممکن است بسیاری از مخاطبان موافق دیدگاهی که در بطن این یادداشت به آن اشاره می‌شود، نباشند اما به هر حال معتقدم با توجه به این واقعیت که هر نوع آگاهی‌بخشی به مخاطبان در نهایت به نفع سرمایه‌های عمومی مردم است، تلاش می‌کنم ابعاد گوناگون آن را تشریح کنم. این تحلیل‌ها ممکن است با آنچه اتفاق می‌افتد همسان نباشد خصوصا اینکه در شرایط ناپایدار سیاسی و اقتصادی هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی هستیم. عده‌ای ناامیدی‌های موجود از بازار را با یک نمودار ساده سینوسی و کلاسیک مالی و رفتاری تجزیه و تحلیل کرده‌اند و نوشته‌اند وقتی ناامیدی در بازاری بالا می‌رود پس وقت ورود است و قیمت‌ها رشد خواهد کرد. شخصا پیش از این امیدواری‌های فراوانی از بازار داشتم و البته برای دوره‌ یک سال آینده هم فرصت‌‌های بزرگی در بازار می‌بینم. معتقدم افزایش برخی ناامیدی‌ها نسبت به چشم‌انداز بازار به علت عدم واکنش سریع و به موقع مسوولان و تصمیم‌سازان در قبال حمایت از بورس است. اینقدر این حمایت‌ها انجام نشد (یا دیر انجام شد) که در حال حاضر کار به جای باریک کشیده شده است. در ادامه توصیفی از شرایط فعلی بورس و پیش‌بینی از آینده‌ بورس بیان کرده‌ام.

نخست) اینکه چرا بورس بالا نمی‌‌رود و هر مثبتی سرکوب می‌شود را باید در شناوری بالای سهام جست‌وجو کرد. عرضه بی‌حساب و کتاب و آبشاری دولت در تابستان، باعث افزایش ناگهانی شناوری سهام شرکت‌های بورسی شد. تا زمانی که ارزش معاملات در محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان بود نقدشوندگی بازار در شرایط مناسبی قرار داشت. اما با خروج گسترده‌ پول توسط دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها و صندوق‌ها و... عرضه شناوری سهام در بازار مرتبا افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر با خروج پول توسط حقوقی‌ها ارزش معاملات افت کرد. پولی که الان در بازار گردش می‌کند، نمی‌تواند روندساز باشد و به همین علت تقاضای بازار بعد از چند روز سرکوب می‌شود و یک نوسان قیمتی محدود را به وجود می‌آورد. در حال حاضر ارزش معاملات همچنان پایین است و بازار در حال مصرف کردن اردرهای صندوق توسعه است که دوباره نوساناتی را ایجاد خواهد کرد.

دوم) از منظر تکنیکالی کف شاخص کل در حالت خوش‌بینانه در محدوده ۱ میلیون تا ۱ میلیون و 50 هزار در حالت محتمل حوالی ۹۵۰ هزار واحد و در بدبینانه‌ترین حالت ۹۱۵ هزار واحد شناسایی خواهد شد. تکنیکال چند سهم لیدر خودرویی و پالایشی و بانکی و... را هم در ادامه خواهیم دید. این، صرفا دیدگاه تکنیکال است و ممکن است در این شرایط اتفاق دیگری رخ دهد بنابراین نباید صرفا با این عینک به بازار نگاه کرد . این بدان معناست که اولا برای ورود پول جدید به بازار باید صبر کرد. اگر سرمایه‌گذاران آشنایی با نوسان‌گیری ندارند، تا چند ماه بهتر است معامله نکنند و منتظر رسیدن شاخص به حوالی ۱۴۰۰ الی ۱۴۵۰ باشند. اگر آشنایی با نوسانگیری دارند، شاخص‌های مثبت‌های احتمالی روزهای آتی می‌تواند برای فروش کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار بگیرد و حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد به صورت میانگین در قیمت‌های پایین‌تر وارد برخی سهام بازار شد. این گونه تعداد بیشتری از همان سهم می‌توانند معامله و خریداری شوند. از منظر تکنیکالی اگر خودرویی‌‌ها با حجم بالا، حمایت نشوند بعد از نوسانات کوتاهی با فشار فروش بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شوند که آنها را در یک روند نزولی میان‌مدت پایین خواهد برد و احتمالا شاخص به سرکردگی این گروه به سمت کف خود حرکت خواهد کرد. روز گذشته هم این نمادها در دقایق آخر بازار باز شدند و معاملات کم حجمی داشتند. برای حفظ روند این گروه باید پولِ سنگینی تزریق شود در غیر این ‌صورت این نمادها به سمت پر کردن گپ قیمتی خود که در نمودار وجود دارد، حرکت خواهد کرد. گروه ارزنده پالایشی با این همه خبر خوب را حمایت نکردند تا نمودارهای این گروه نیز نوسانی دنبال شوند. بعداز یک صعود و نزول کوتاه روند این گروه با وضعیت بهتر و باثبات‌تری دنبال خواهد شد.

سوم) از منظر سیاسی همان‌طور که همه می‌دانیم احتمالا تحولاتی در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور به وقوع خواهد پیوست و تیم اجرایی دولت در حوزه‌های اقتصادی تغییر خواهند کرد. این تحولات احتمالا شرایط زیر را پدید می‌آورند: 

الف- آزادسازی انواع واقسام کالاهای ضروری و اساسی که درگمرک دپو شده است که با این ‌کار کاهش نسبی قیمت این کالاها را برای یک دوره چند ماهه شاهد خواهیم بود. 

ب- ثبات دلار در محدوده ۲۲- ۲۳ هزار تومان برای یک دوره چند ماهه. (اهداف بلندمدت دلار بالای ۳۳ هزار تومان قرار دارد) ج- افزایش قابل توجه سرعت واکسیناسیون با واکسن‌های دپو شده و ایرانی.

مجموعه این تحولات این واقعیت را یادآور می‌شود که اقتصاد در حال پوست‌اندازی و ورود به دوران تازه‌ای است که برای رویارویی با آن باید با احتیاط و عقلانیت بیشتری عمل کرد.

 

ارسال نظر