اثرات کاهش نرخ دلار بر روی بورس

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۶۶
اثرات کاهش نرخ دلار 
بر روی بورس

رقیه ندایی

یکی از پارامتر‌های بسیار اثرگذار در سال گذشته، بر شکل‌گیری فضای بازار سرمایه، انتظارات تورمی و در نتیجه پیش بینی افزایش نرخ ارز بود که به منظور حفظ ارزش پول، برخی از فعالین بازار سرمایه، تبدیل نقدینگی به اوراق سهام را ترجیح دادند و این فشار نقدینگی سبب رشد قیمت‌ها شد. از لحاظ بنیادی، عملکرد سود و زیان شرکت‌ها نسبت به پیش بینی‌های ماه‌های گذشته کاهش یافته است، در نتیجه فضای تقاضا به مرور زمان در کنار تغییر در زیر ساخت‌های معاملاتی از جمله دامنه نوسان نامتقارن و گره معاملاتی شرکت‌ها در کنار هم، موجبات روند نزولی و اصلاحی شاخص را فراهم ساخته است.

اگر ما رشد شاخص را از ابتدای سال گذشته که شاخص ۵۱۲ هزار واحد بوده نسبت به حال حاضر و این روزهای بازار در نظر بگیریم، بورس در بازه زمانی ۱۳ الی ۱۴ ماه، حدودا بیش از ۱۳۰ درصد روند افزایشی داشته است. زیرا حساسیت بازار سهام، به پیش بینی‌های نرخ ارز و تغییرات آن زیاد است.

در حال حاضر، علی رغم اصلاحات خوبی و قابل توجهی که در اغلب صنایع و شرکت‌ها انجام شده اما؛ هنوزهم ابهاماتی همانند بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و ابهام در نحوه عرضه اوراق بدهی که دولت در دستور کار خود دارد، عمده نقدینگی موجود را به سمت و سوی خود روانه می‌کند که این موضوع را می‌توان یک مخل عظیم دانست. عدم ثبات در نرخ ارز خصوصا نرخ دلار و احتمال کاهش مداوم نرخ ارز تا محدوده ۱۷ الی ۱۸ هزار تومانی که مسوولان از آن یاد کرده بودند، سبب کاهش تقاضا و قرار گرفتن بازار سرمایه در مدارمنفی می‌شود. همچنین محتمل است که شاخص بازارسرمایه کاهش یابد زیرا؛ در کنار در نظر گرفتن ضریب حساسیت بازار سرمایه نسبت به دلار، انتظاراتی که مسوولان از سازمان بورس داشتند، به ترتیب بازار سرمایه را محدود کرد و نقدشوندگی به سطحی کاهش پیدا کرده که این خود یک ریسک خود ساخته و درون زاست. همچنین به دلیل نداشتن دامنه نوسان مناسب برای شکل‌گیری تعادل و با تداوم سیاست‌ها و ریزش دلار، انتظار ریزش شاخص حتی کمتر از یک میلیون واحد را داریم. البته این روزها باتوجه به اخبار سیاسی نرخ دلار تا ۲۰ هزارتومان رسیده و شاهد صف‌های طولانی برای فروش این ارز هستیم درنتیجه می‌توان تاحدودی امیدوار بود که نقدینگی حاصل از فروش دلار وارد بازار سرمایه شود و شاهد افزایش نقدشوندگی در این بازار باشی. البته این درصورتی است که فرضیه‌های ذکر شده رد شود و مردم و سرمایه‌گذاران به بورس و بازار سرمایه اعتماد کنند.

 

ارسال نظر