انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه و تاثیرات آن بر اقتصاد

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۵۲
انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه 
و تاثیرات آن بر اقتصاد

مایده ژوین|مردم سوریه پس از سال‌ها جنگ، چندی بعد به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. این در حالی است که کارشناسان معتقدند، این اتفاق به‌طور کل به سود بشار اسد رییس‌جمهور سوریه است و قدرت وی را در این کشور افزایش می‌دهد. با توجه به ادامه درگیری‌ها و همچنین افزایش بحران اقتصادی در کنار تضاد حاکم بین مخالفان دولت بشار اسد، انتظار می‌رود رییس‌جمهور سوریه چالش جدی چندانی برای ادامه حضور در قدرت نداشته باشد. پس از 10 سال جنگ، مراکز بزرگ جمعیتی در کنترل دولت مرکزی این کشور است و تمامی تلاش خود را برای اعمال حاکمیت و مقابله با هرگونه هرج و مرج و اغتشاش به کار بسته است. از آثار مخرب جنگ در سوریه می‌توان به آوارگی بیش از نیمی از جمعیت این کشور و کشته شدن حدود 400 هزار نفر اشاره کرد. به اعتقاد کارشناسان سوری انتخابات ریاست‌جمهوری، یک دوره هفت ساله دیگر را برای بشار اسد به ارمغان خواهد آورد و این اتفاق در 26 ماه مه رخ می‌دهد. به گفته مسوولان برگزاری انتخابات، نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌توانند برای  حضور در آن ثبت نام کنند. در حالی که موعد انتخابات سوری‌های خارج از این کشور نیز روز 20 مه در سفارتخانه‌های این کشور اعلام شده است.

این دومین انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه است که در طی دوره 10 ساله بحران و جنگ داخلی در این کشور برگزار می‌شود.  انتخابات قبلی که در سال 2014 برگزار شد، علی رغم اینکه بشار اسد 92% آرا را به دست آورده بود اما مورد اعتراض جریان‌های اپوزیسیون که مورد حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارند مواجه و تلاش شد آن را غیردموکراتیک نشان دهند. 

اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات سال 2014 در حالی صورت گرفته که برای اولین‌بار شاهد حضور نامزدهای مستقل در آن بودیم، گرچه دو نامزد رقیب بشار اسد به دلیل کمبود امکانات تبلیغاتی نتوانستند آرای زیادی را کسب کنند و میدان را به رقیب خود واگذار کردند. گرچه بشار اسد مشکلی در مشروعیت یا کسب اکثریت آرا در انتخابات قبلی نداشت اما در عین حال او در زمان اعلام پیروزی ادامه بقای قدرتش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. در آن زمان خوشبین‌ترین تحلیل گران نیز امیدواری چندانی به حفظ قدرت توسط وی نداشتند اما با حضور مستشاران ایرانی و در راس آنها سردار سلیمانی و حمایت نظامی روسیه که یک سال بعد از آن اتفاق رخ داد و نیز گسست به وجود آمده بین غرب و مخالفان بشار است، او قدرت را مجددا در کشور باز پس گرفت و سلطه دولت مرکزی تحت رهبری‌اش را به شهرهای بزرگ این کشور بسط داد و بازگشتی قدرتمند را به قدرت در کشور خود به ثبت رساند. 

گرچه او اکنون قدرت برتر حاکم بر کشور خویش است اما به اعتقاد کارشناسان همچنان نیاز به حمایت متحدانش به ویژه ایران و روسیه احساس می‌شود. اقتصاد سوریه نیز در شرایط ناامید‌کننده و بحرانی قرار داشته و تاکنون باعث بروز ناآرامی‌های مختلفی در چندین منطقه از این کشور شده است. 

حتی افراد نزدیک به حلقه نزدیک اسد نیز این بحران اقتصادی را تایید می‌کنند. اما تاکنون هیچ پروسه سیاسی جایگزینی برای ساختار فعلی قدرت یا حتی تهدید به خطر افتادن وی، در حال انجام نیست.  

از طرفی تحریم‌های امریکا وجامعه جهانی لطمه شدیدی به اقتصاد سوریه وارد کرده است و همه‌گیری کرونا و نیز بحران مالی که کشورهای همسایه را نیز در نوردیده است، بحران اقتصادی سوریه را دو چندان کرده است.  تمامی این تحولات نتایج منفی خود را بر اقتصاد سوریه داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین این تاثیرها کاهش ارزش پول ملی این کشور است، همچنین کمبود مواد غذایی، نبود برق و کمیابی سوخت را هم باید به آن افزود. گرچه مردم سوریه دل چندان خوشی از مخالفان بشار اسد و گروه‌هایی که همچنان به دنبال مبارزه مسلحانه در بخش‌هایی از این کشور هستند ندارند اما سطح اعتراضات نسبت به شرایط حاکم به ویژه با منشأ اقتصادی روز به روز افزایش بیشتری به خود می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر