باید می‌ماندم

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۲۰
باید  می‌ماندم

معاون اول رییس‌جمهوری ایران در یک گفت‌وگو با مردم در شبکه مجازی از چالش‌های کشور در دوران تحریم گفت. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری شامگاه جمعه با حضور در کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت دوازدهم در مواجهه با تحریم و تاثیرات آن پرداخت. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات هم در این نشست، حضور داشتند.

   از فضای مجازی نترسیم

معاون اول رییس‌جمهوری در ابتدا گفت: به صورت طبیعی رسانه‌های رسمی کشور فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهند که البته فرصت گفت‌وگوی یک طرفه است. یکی از کارهای خوب دولت یازدهم و دوازدهم، اقداماتی بود که برای توسعه اینترنت انجام شد که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که در دوره کرونا خیلی از کارها با استفاده از فضای مجازی انجام می‌شود.

جهانگیری افزود: اگر این فضا ایجاد نشده بود، در دوره کرونا می‌توانست یک بحران بزرگ در کشور ایجاد شود. من به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهارنظر می‌کنند که از فضای مجازی می‌ترسند، می‌گویم که چرا باید بترسیم؟

وی ادامه داد: بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند و باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست. البته دولت یک بخش است و بخش‌های دیگری هم در کشور حضور دارند که اختیار دارند اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: زمانی برخی از اپراتورها، اختلالی ایجاد کرده بودند که وزیر محترم ارتباطات به همراه برخی دیگر از اعضای دولت، پیشنهاد دادند و در دولت جرایم سنگینی برای کسانی که بخواهند اختلال در شبکه مجازی ایجاد کنند، وضع شد.

   وفای به عهد

معاون اول رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کناره‌گیری از دولت داشتید، گفت: من فکر می‌کنم که دولت در دوره یازدهم کارهای بزرگی انجام داد، در انتخابات ۹۶ به پیشنهاد مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آقای خاتمی و بعد خود آقای روحانی وارد رقابت انتخاباتی شدم.

جهانگیری افزود: وفای به عهد این بود که وقتی مردم تلاش کردند ما هم بمانیم و برای خواست مردم بکوشیم. در ابتدای دولت در یک صحبت جدی با آقای روحانی گفتم که یک معاون اول دیگری منصوب کنید، اما ایشان نپذیرفتند.

او ادامه داد: از اوایل سال ۹۷، کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم. از عقبه دولت حمایت کنم و از ۲۴ میلیون رای حفاظت کنم.

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه کرد: اگر تنها این مسوولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، باید می‌ماندم و کارهای بزرگی انجام دادیم. لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارایه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آنها بود.

جهانگیری اظهار کرد: تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم به موقع تامین شود و ارز آنها اختصاص یابد. مسوول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می‌کنم کارهای خوبی انجام گرفت.

   چرایی ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی در پاسخ به چرایی اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ بنزین هم گفت: ما با شروع دولت سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۲۶، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴۰۰۰ تومان بود اما با شروع این دولت روند کاهشی داشت. معاون اول رییس‌جمهوری افزود: در ابتدای دولت به سمت تک نرخی کردن ارز رفتم و دو نرخ ارز را ادغام کردم. در پایان دولت یازدهم نرخ آزاد و دولتی به هم نزدیک شده بود. در سال ۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دولت به سمت سازوکار اقتصادی رفت. جهانگیری ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به خصوص آنهایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند. وی اضافه کرد: موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راه کار روی میز بود. معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مسوولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می‌دادند که باید این وضع تغییر کند، اظهار کرد: سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج امریکا از برجام جلوگیری کنیم.

جهانگیری گفت: قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج امریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها چنین پیش بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند.

وی افزود: در فروردین که تصمیم‌گیری شد، در پایان تصمیم‌گیری به رییس‌جمهوری پیشنهاد کردند که برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.

   معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است

جهانگیری با اشاره به تغییراتی که در مجلس شورای اسلامی در نرخ ارز اعمال شد، گفت: ارز کنترلی ثابت در ۹۰ درصد ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی افزود: ارز سه نرخی شد، در این دولت فقط در دوره جنگ اقتصادی چنین اتفاقی افتاد و عمدتا بر این اساس بود که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. همه اقتصاددان‌ها در این شرایط به تخصیص ارز معتقدند.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند.

جهانگیری اضافه کرد: ممکن است از این ارز در جاهایی سوءاستفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوءاستفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضاییه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روزهای عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومان به شرایط علمی اقتصاد باز خواهد گشت.

معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومان ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم.

جهانگیری یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم. ما حساسیت‌های سیاسی روی زندگی مردم را هم باید توجه داشته باشیم.

پرسش دیگر این بود که برای چه باید در انتخابات شرکت کنیم، موانع زیادی وجود دارد که حتی حریف همراه اول و ایرانسل برای رفع اختلال کلاب هاوس را ندارید. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می‌شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح عبور غیر از انتخابات نداریم. نباید اجازه دهیم کسانی که به انتخابات اعتقاد ندارند با اسم انتخابات پیروز شوند. جهانگیری افزود: دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است. اگر در سال ۸۴ درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی‌کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می‌کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما به عنوان یک خادم ملت عرض می‌کنم، رییس دولت می‌تواند موثر باشد، یک وقت می‌گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رییس دولت می‌گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می‌شود و از آن برجام می‌آید. او ادامه داد: برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست.

معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: شما وزیری دارید که جلوی اختلال کلاب هاوس را بگیرد، جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رییس‌جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است.

پرسش: در دوره دولت دوم روحانی بارها از جنگ اقتصادی یاد کردید، چه موانعی در دولت دوم شما بود که در عرصه عمومی نتوانستید توضیح دهید. آیا حضور شما واقعا در دولت موثر بود؟

معاون اول رییس‌جمهوری توضیح داد: بین تحریم و جنگ اقتصادی باید تفاوت قائل باشیم. ما در شروع دولت با تحریم‌های شورای امنیت، اروپا و دیگر روبرو بودیم. در آنجا می‌شود ارزیابی از نحوه مدیریت در تحریم داشت.

جهانگیری افزود: معتقدم در جنگ اقتصادی امریکا، در ۲۰۰ سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی‌سابقه است. تمام سفارت‌خانه‌های امریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند.

او ادامه داد: به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می‌کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسراییل و سعودی انجام می‌شد.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اعتراف مقامات امریکا برای شکست فشار حداکثری، اضافه کرد: خیلی از سران کشورها در دیدار با رییس‌جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند، ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران باقی نمی‌ماند.

جهانگیری تصریح کرد: با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد.

پرسش: دولت روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد، آیا جهانگیری دولت روحانی را اصلاح‌طلب می‌دانند و ایا این کارنامه به نام اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود؟ دستاورد دولت روحانی برای اصلاح‌طلبان چه بوده است؟

معاون اول رییس‌جمهوری پاسخ داد: آقای روحانی هیچ‌وقت نگفتند که اصلاح‌طلب هستند و هیچ‌وقت هم نگفتند که دولت اصلاح‌طلب تشکیل دادند و اتفاقا پست کلیدی در اختیار صبغه اصلاح‌طلبی دارند. مهم‌ترین دستاورد این دولت این است که یکی می‌خواستند ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها نجات یابد، دوم می‌خواستند مسیر توسعه اقتصادی هموار شود.

جهانگیری افزود: اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم بود، برجام نتیجه بزرگ‌ترین دیپلماسی قرن است. وزارت خارجه در مقابل ۶ قدرت برجامی را تصویب کردند که امریکایی‌ها اعتراف کردند سرما کلاه رفته است.

وی ادامه داد: اگر پس از خروج امریکا ما هم بر اساس فشار برخی خارج می‌شدیم، امروز باید به چه چیزی باز می‌گشتیم و باید دوباره مذاکره می‌کردیم؟ دستاورد دولت دوازدهم که از چهار سال، ۲ سال در تحریم بود دستاورد خوبی بود و در دولت دوازدهم، بزرگ‌ترین دستاورد حفاظت از زندگی مردم و جمهوری اسلامی ایران بود.

 

ارسال نظر