شلیک به مذاکرات

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۱۹
شلیک به مذاکرات

صالحی: در دل کوه سالن‌های پیشرفته می‌سازیم

«کارشکنی دوباره در روند مذاکرات و توافق»؛ این عباراتی است که بلافاصله پس از انتشار خبر خرابکاری در نطنز از سوی مقامات و رسانه‌های بین‌المللی در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در این حادثه روی خروجی خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفت؛ رژیمی که ماهیت آن با حاشیه‌سازی و خرابکاری گره خورده و هربار که ایران و قدرت‌های جهانی در مسیر توافق و تفاهمی قرار می‌گیرند، با استفاده از یک چنین تاکتیک‌های نخ‌نما شده‌ای تلاش می‌کنند، به‌زعم خود خللی در روند کلی مذاکرات ایفا کنند. این‌بار هم در شرایطی که ایران و کشورهای امضا‌کننده برجام در تلاش برای پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی و احیای برجام در وین حضور داشتند و ملاقات‌های دیپلماتیک مقامات صهیونیستی برای انحراف این مذاکرات یکی پس از دیگری با در بسته و پاسخ منفی مواجه می‌شد، این رژیم به یک حرکت انتحاری تلاش کرد تا آخرین تیر در ترکش خود را برای انحراف مذاکرات و توافق احتمالی از ترکش خارج کند. تیری که هرچند برخی طیف‌های تندرو در ایران را بر آن داشت که از ضرورت «توقف مذاکرات در وین» سخن بگویند، اما اکثریت قریب به اتفاق طیف‌های سیاسی و جناح‌ها در کشورمان با درک شرایط کشور رویکرد معقولی در مواجهه با این خرابکاری از خود نشان دادند. مقامات امریکایی اما به سرعت اعلام کردند که هیچ نقشی در این حادثه نداشتند و به صورت تلویحی یک چنین اقداماتی را غیرسازنده ارزیابی کردند. دقایقی پس از وقوع حادثه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی در خصوص ابعاد مختلف این حادثه گفت: بامداد روز یکشنبه حادثه‌‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز (مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن) رخ داده است. بر اساس اطلاع ما خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. وی درباره علت این حادثه و جزییات بیشتر آن گفت: «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.» خرابکاری در نطنز که علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آن به عنوان «تروریسم هسته‌ای» یاد کرده، نه اولین، و نه آخرین حمله‌ای است که برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است. تأسیسات هسته‌ای نطنز برای اولین‌بار در سال ٢٠١٠ در پی فعالیت بدافزاری به نام «استاکس‌نت» هدف گرفته شد که در پی آن ۹۸۴ دستگاه سانتریفیوژ از کار افتاد و حدود ٣٠ درصد از میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران کم شد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما اعلام کرد که ایران با قدرت پاسخی قاطع و بازدارنده به آن حمله خواهد داد.

  خرابکاری در نطنز با هدف اثرگذاری بر روند مذاکرات است

روایت ظریف از ابعاد پشت پرده حادثه نطنز توسط نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تشریح شد. شهریار حیدری با اشاره به صحبت‌های ظریف که برای پاسخگویی به نمایندگان راهی مجلس شده بود، گفت: وزیر امورخارجه کشورمان معتقد بود خرابکاری نطنز با هدف اثرگذاری بر روند مذاکرات برجامی وین انجام شده است. این نماینده در خصوص جزییات جلسه ظریف وزیر امور خارجه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در جلسه امروز پیرامون سند همکاری راهبردی ایران و چین، برجام گفت‌وگو شد و وزیر امور خارجه به سوالات نمایندگان پیرامون حادثه نطنز پاسخ داد. 

حیدری اظهارداشت: ظریف مسوول امنیت نطنز نیست، وزیر امور خارجه به‌شدت حادثه نطنز را محکوم کرد و معتقد بود در این شرایط این اقدامات با هدف اثرگذاری بر روند مذاکرات برجام انجام شده است، زیرا رژیم صهیونیستی به‌شدت مخالف توافق بر سر برجام است. نماینده مردم قصرشیرین در مجلس گفت: تحلیل نمایندگان مجلس این است که اسراییل بدون هماهنگی با امریکا هیچ عملیاتی را انجام نمی‌دهد، بنابراین حادثه نطنز نیز با هماهنگی امریکا انجام شده است.شهریاری در خصوص اظهارات ظریف پیرامون مذاکرات وین گفت: وزیر امور خارجه اعلام کرد به 1+4 گفته شده رفع همه‌جانبه تحریم‌ها شرط جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات است و نتیجه نشست‌های گذشته مشروط به نشست آتی است.

  حادثه نطنز برای مذاکرات وین غیر سازنده است

در شرایطی که نمایندگان مجلس از آگاهی امریکا از عملیات خرابکاری نطنز خبر می‌دادند یک مقام ارشد امریکایی مدعی شد که کشورش در حادثه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز دخالتی نداشته است. به گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام ارشد دولت بایدن در واکنش به حادثه در سایت هسته‌ای نطنز گفت: ما گزارش‌ها درخصوص یک حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران را مشاهده کرده‌ایم. ایالات متحده هیچ دخالتی  نداشته است و چیزی برای اضافه کردن به حدس و گمان‌ها درخصوص علت این حادثه نداریم. سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در اظهارنظری هرگونه اطلاع امریکا در این خصوص را تکذیب کرد. اتحادیه اروپا در نخستین واکنش رسمی به «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است.پیتر سانتو، سخنگوی رییس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن محکوم کردن این حادثه، خواستار روشن شدن فوری شرایط آسیب دیدن تاسیسات اتمی نطنز شد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تحولات رخ داده پیرامون تأسیسات اتمی نطنز برای مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ سازنده نیست. در همین خصوص وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ابراز امیدواری کرد حادثه یکشنبه در نطنز «تلاش‌ها برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی را خراب نکند.»در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده‌ است: «امیدواریم آن چه روی داده، هدیه‌ای برای مخالفان گوناگون برجام نباشد و بنیانی [مذاکرات وین] را از خراب نکند.»

    برق اضطراری در نطنز راه‌اندازی شد

نخستین مقام رسمی کشورمان که حادثه نطنز را خرابکاری خواند رییس سازمان انرژی اتمی بود که در این خصوص گفت: قطعا این اقدام خرابکاری بود. حادثه‌ای نبود که اتفاقی روی داده باشد. سیستم‌های امنیتی به این مساله ورود پیدا کردند.صالحی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که حادثه روز یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه سال 99 مرتبط با مرکز مونتاژ سانتریفیوژها دارد گفت: خیر این دو حادثه از هم جدا هستند. صالحی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در نطنز اظهار کرد: دشمن دلش می‌خواهد یاس و ناامیدی را در دل ملت ما به‌کارد اما کور خوانده است. آنها (دشمن) در گزارش‌هایی که می‌دهند، می‌گویند 9 ماه فعالیت‌های هسته‌ای را در نطنز عقب انداخته‌ایم، اما من به شما می‌گویم، ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد. این کشور باز نمی‌ایستد و هر کاری کنند ما با قوت و قدرت جلو می‌رویم. بهترین نوع بازدارندگی حفظ نشاط، روحیه و آمادگی است تا به دشمن نشان دهیم که این ملت تسلیم‌ناپذیر است. بار قبل (اقدام تروریستی در تیرماه 99) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا کردیم و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.  وی ادامه داد: بخشی از ماشین‌ها به خاطر حادثه روز گذشته از مدار خارج شدند و بخشی باید بازنگری شود و آنهایی که آسیب دیدند جایگزین می‌شوند. این را بگویم هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است. ما بعد از حادثه اخیر هم، جبرانش را 50 درصد بیشتر خواهیم کرد. 

معاون رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی گفته‌اند در واکنش به اقدام تروریستی روز گذشته مذاکرات در وین باید متوقف شود؟ گفت: هر چیزی جای خودش. مذاکرات جای خود. اقدامات ایذایی دشمن نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور است که به عنوان یک پشتواته قوی برای مذاکره‌کنندگان کشور بود. اینها فکر می‌کردند با این کار می‌توانند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعا اشتباه کردند. پشتوانه ما قوی‌تر شد و مذاکرات همه سر جای خودش است.وی افزود: سانتریفیوژهایی که صدمه دیدند را با هم نوع خودش جایگزین می‌کنیم اما گفتم با اصلاحاتی که کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژها را حداقل 59 درصد بالا می‌برد. وی همچنین گفت که درباره حادثه دیروز مراتب را به آژانس اطلاع دادیم.

    شناسایی هویت عامل اختلال 

در سیستم برق سایت نطنز

یکی از مهم‌ترین خبرهایی که با موضوع خرابگکاری نطنز منتشر شد شناسایی هویت فرد خرابکار بود. روز گذشته اعلام شد هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات به «نورنیوز» گفت: هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است. اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است. این مقام مطلع با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از دیروز مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.

با عبور از این واکنش‌های ضد و نقیض به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی از دل این حرکت‌های خرابکارانه نه‌تنها نتوانسته به هدف خود برای انحراف در مذاکرات و توافق نایل شود، بلکه این واقعیت مشخص پیش روی افکار عمومی بین‌المللی نمایان شده است که این رژیم صهیونیستی است که در برابر صلح و آرامش بین‌المللی و منطقه‌ای سنگ‌اندازی می‌کند. رژیمی که ذات و بنیان آن را جنایت، جنگ و حاشیه‌سازی شکل داده است.

 

 

ارسال نظر