افزایش اعتمادسازی در بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۱۶
افزایش اعتمادسازی 
در بازارسرمایه

علی خسروشاهی

 سال گذشته افزایش کدهای معاملاتی، چه در قالب سهام عدالت، چه به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری و چه به عنوان چشم‌اندازی برای سرمایه‌گذاران، واقعا یک شرایط بسیار استثنایی بود؛ البته به نظر من زمینه‌ها به حد کافی برای ورود مردم آماده نبود و این موضوع سبب شد تا نتوانیم به اندازه کافی نقدینگی موجود را جذب کنیم. به نظر بنده سال جاری همراه با اتفاقات سیاسی و اقتصادی گوناگون خواهد بود. موضوعاتی مانند کرونا، روابط بین‌المللی و سیاسی کشور که اثرات آن در بودجه دولت هم دیده می‌شود، همگی سالی دشوار را از لحاظ اقتصادی در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند. برای ایجاد فضایی مناسب‌تر در بازارسرمایه ابتدا باید کاری کنیم تا همه اعتمادها به بازار برگردد همچنین در خصوص بحث‌های خارج از بازار و فرابازاری باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دولت و مجلس بدون دخالت و ورود مستقیم، شرایط کسب و کار و شرکت‌ها را تسهیل کنند؛ نه اینکه شرایط را دشوارتر کرده یا وارد قیمت‌گذاری‌های دستوری و مواردی از این دست شوند. لازم است تا مقام ناظر و قانون‌گذار اعم از شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار، زیرساخت‌ها را   به گونه‌ای در نظر بگیرند که اعتماد به بازار سرمایه بیشتر شود. 

قوانین و مقررات در بازه‌های زمانی کوتاه، تغییرات جدی نداشته باشند، زیرا این موضوع به‌شدت نوسانات بازار را افزایش داده و اعتماد را پایین می‌آورد. کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها، تامین‌سرمایه‌ها و مشاور سرمایه‌گذاری‌ها نهادهایی هستند که در چند سال اخیر با توجه به رشد بازار سودآوری خوبی داشتند، در حالی که برخی از آنها در شرایط مالی ضعیفی در سال‌های قبل به سر می‌بردند. برهمین اساس، نهادهای مالی می‌توانند با فرهنگ‌سازی بهتر و تشویق مردم به استفاده از ابزارهای مالی، آنها را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه‌ای ترغیب کنند و به این ترتیب نقش مهم خود را در ایجاد فرهنگ و رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ایفا کنند.

 

 

ارسال نظر