فرصت‌های ایران در بازار تبادلات ارزی جهان

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۳۳
فرصت‌های ایران در بازار تبادلات ارزی جهان

محمد آتشکار

کاهش ارزش پول و نگهداری دارایی‌های مالی به صورت سهام یا طلا و ارز یا هر دارایی دیگری که ارزش پول را در شرایط تورمی حفظ کند، اثر نوسان نرخ دلار در بازار جهانی و تمایل برخی کشورها به نگهداری ذخایر ارزی به صورت غیر دلاری، اثر تحریم‌ها و توجه به گزارش‌دهی ارزی غیر دلاری و توجه به سایر ارزها، توجه کشورهای جهان به سبد اس‌دی‌آر به جای اتکا به دلار، و استفاده از رمزارزها و پول‌های دیجیتال، نشان می‌دهد که اقتصاد امروز جهان و مردم و کارشناسان دریافته‌اند که دیگر نمی‌توان تنها با پول‌های سنتی و دلار به نیازهای بشر پاسخ داد و خود را از نوسان‌های دلار و سایر ارزها و پول‌ها دور نگه داشت.  در سال‌های اخیر نیز استخراج بیت‌کوین و قیمت و مبادله رمزارزها به یکی از خبرهای روز بازار تبدیل شده است. براین اساس این پرسش مطرح است که به جای نگهداری پول به صورت اسکناس یا سپرده بانکی و به صورت ارز و طلا، چگونه می‌توان دارایی قابل نقد شوندگی سریع در اختیار داشت که هم سودآور باشد و هم بتواند ارزش پول را از تورم و نوسان‌ها دور نگه دارد؟ 

در عین حال، همه کارشناسان در چند سال اخیر تاکید داشته‌اند که در بازارهای سرمایه چه بورس داخل چه بورس بین‌المللی باید با کسب دانش کافی و به دور از هیجانات و مشاوره گرفتن از افراد متخصص و با تجربه به سوی موفقیت مالی حرکت کنند و هرگز نباید هیجان‌زده شوند. زیرا فعالیت و سرمایه‌گذاری و کار در بازارهای سرمایه بر مبنای دانش و علم است و مزایای آن زمانی سلب می‌شود که فرد طماع و بدون دانش کافی باشد. براین اساس پرسش این است که کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم و از چه کسانی مشاوره بگیریم تا کمتر با خسارت حاصل از نوسان ارز و بورس مواجه شویم؟

تجربه امروز جهان نشان داده که اوراق بهادار، سهام، معاملات فارکس یا تبادلات ارزی به یکی از روش‌های مناسب کسب سود و سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول تبدیل شده است و در شرایطی که اقتصاد ایران به دنبال راهکارهای با ثبات بهتر است لازم است که از امکانات بازارهای بین‌المللی و بورس‌های جهان نیز بهره ببریم و تنها متکی به بازارهای سنتی و پر نوسان ارز و طلا و مسکن و سایر دارایی‌ها نباشیم و در عین حال در شرایط تحریم و محدودیت‌های دیگر، امکان دسترسی به بازارها و تبادلات ارزی را داشته باشیم. 

براین اساس بازار بزرگ فارکس و مزایای آن می‌تواند در کنار بیت کوین و سایر روش‌ها جایگزین معاملات ارزی دلاری و غیر دلاری شود. بازار فارکس یا بازار تبادلات ارزی، بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که بالغ بر پنج تریلیون دلار گردش مالی دارد که مزایای زیادی نسبت به بازارهای رقیب خودش در حوزه‌های مالی دارد. از جمله مزایای بازار فارکس فعالیت 24 ساعته آن است که به جز در ایام شنبه و یکشنبه است، همچنین قیمت لحظه‌ای بر جفت ارز‌ها بر حسب وظیفه اعلام می‌شود. از دیگر مزایای این بازار معاملات دو طرفه این بازار است که به‌طور مثال اگر شما سهمی نداشته باشید از فروش استقراضی می‌توانید کسب سود کنید چرا که مزیت بازار دو طرفه است و مشابه بورس نیست. همچنین قدرت نقد شوندگی بالا و وجود همیشگی فروشنده و خریدار در بازار است. افراد حقیقی و حقوقی زیادی در بازار حضور دارند که سودآوری دارند.

در بازار فارکس ابزارهایی مانند استفاده از تحلیل تکنیکال یا همان چارت‌خوانی یا تحلیل بنیادی در اختیار افراد است که با بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی هر کشور، نرخ تورم یا تحریم بانکی قابل پیش‌بینی بوده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می‌شود. در شرایط کنونی دنیا با آمدن هر خبری، شرایط مارکت در حال تغییر است و فرد باید نخبه ریاضیات و اقتصاد باشد.

اما افراد در حال ورود به بازارهای جهانی باید با دوری از هیجانات و با کسب دانش کافی و استفاده از مشاوره درست و اصولی وارد این حوزه شوند. برخی‌ها متاسفانه کسب و کار خود را رها می‌کنند و با هیجانات کاذب و بدون علم و آگاهی وارد این بازار می‌شوند و توقع دارند یک شبه به موفقیت مالی برسند که اصلا امکان‌پذیر نیست.کارشناسان و مدیران مجموعه اس‌اند بی‌گروپ که خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌دهد و از افراد نخبه و با‌تجربه ایجاد شده تاکید دارند که باید به استراتژی سود دهی همراه با حفظ اصل سرمایه توجه داشت و از صفر تا صد ورود به بازار سرمایه و بازار فارکس باید با مشاوره متخصصان انجام شود. 

 انتخاب بهترین کارگزاری‌ها هم به دلایل فنی، هم واریز و برداشت‌ها و هم به دلایل تحریم فعلی و فشارهایی که وجود دارد یک ضرورت است و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری باید از خدمات شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند که در زیرشاخه‌های فعالیت خود حتما به مشاوره برای ورود افراد به بازار فارکس توجه داشته باشند. 

 فضای مجازی و شرکت در بازارهای جهانی مالی در بحران دوران کرونا برای سرمایه‌گذاران سایر کشورها نیز مفید بوده و بدون مراجعه به بازار، از طریق اینترنت خدمات مورد نظر را دریافت کرده و کار کرده‌اند و سرمایه‌گذاری و سود داشته‌اند. امروزه بسیاری از کسب و کارها به واسطه کرونا به صورت آنلاین و مجازی شده است و این بستر مناسب و فرصت خوبی برای ورود به عرصه دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی است که البته مسوولان هم بستر‌سازی مناسبی با رعایت قانون فراهم آورده‌اند.

نحوه واریز و برداشت وجه در این بازارها نیز انواع و اقسام روش‌های مختلف را دارد. با رایزنی‌هایی که با کارگزاری‌ها صورت گرفته، بستری فراهم شده تا هم هم میهنان ایرانی بتوانند به صورت ریالی واریز و برداشت در قالب بستر بانکی انجام دهند. یعنی با همین کارت‌های بانکی ریالی و از طریق سیستم بانکی ایران می‌توانند دریافت و پرداخت داشته باشند. 

البته در درجه اول سرمایه‌گذاران باید حساب کاربری را با نام خودشان باز کنند و تمام واریز و برداشت در اختیار خودشان باشد.طبیعتا این‌ موارد نظارت شده است که هیچ احدی جز صاحب حساب حق واریز یا برداشت را نخواهد داشت. در مرحله دوم فرد با مجموعه‌ای مانند اس‌اند بی‌گروپ قراردادی منعقد می‌نماید و وجه ضمان‌هایی اعم از اسناد حقوقی منقول یا غیرمنقول بسته به میزان سرمایه‌گذاری افراد در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت باید توجه داشت که دوری از طمع کردن و هیجانات اصل ورود به بازارهای مالی جهانی است و خیلی عامیانه بگویم طمع کردن در هر بازاری می‌تواند شخص مورد نظر را دچار ضرر نماید. به‌طور طبیعی در بازارهای سرمایه نباید ریسک هیجانی داشته باشیم و باید طمع را کنار بگذاریم و به سودی معقول با کمک مشاوره‌های لازم بیندیشیم که بر اساس آن نقشه راهی را در نظر داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر