رفت

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۷۴
رفت

بایدن به عنوان  رییس‌جمهور آمریکا سوگند خورد

واکنش بازارهای جهانی به پایان دوران ترامپ:  طلا جهش کرد، دلار تضعیف شد

 

زهرا سلیمانی|«امریکا در آستانه مراسم تحلیف بایدن در وضعیت آماد‌ه‌باش کامل قرار دارد.» این عباراتی است که سی‌ان‌ان با استفاده از آنها تلاش می‌کند تصویری از واقعیت وضعیت ایالات متحده در زمان برگزاری مراسم تحلیف بایدن و خروج ترامپ از کاخ سفید ارایه کند. مراسمی که این‌بار بدون شکوه و عظمت سابق و زیر سایه شورش احتمالی طرفداران ترامپ برگزار شد. اما در پس این آیند و روند به ظاهر ساده روسای جمهوری ایالات متحده، شکافی عمیق لانه کرده که به راحتی قابل تعبیر و تفسیر نیست. شکافی که تحلیلگران معتقدند مانند آتش زیر خاکستر در کوتاه‌ترین زمان، ممکن است باز هم ظهور کند و التهابات تازه‌ای در جامعه موزاییکی ایالات متحده بیافریند. 4سال قبل در سال 2016 که دونالد ترامپ بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها در رقابت با هیلاری کلینتون پیروز شد و توانست سکان هدایت کاخ سفید را به دست بگیرد، هیچ تحلیلگری تصور نمی‌کرد که 4سال بعد ایالات متحده دچار چنان شکافی شود که در آستانه جنگ‌های داخلی قرار بگیرد و مردم این کشور به دو گروه طرفداران یا مخالفان ترامپ تقسیم شوند و به جان هم بیفتند. اما دونالد ترامپ از چنان ظرفیتی برای نمایان کردن زخم‌های قدیمی ایالات متحده برخوردار بود که توانست تصویری واقعی از همه تضادها، تفاوت‌ها، نژادپرستی‌ها و هر آنچه که جامعه شناسان آن را نیمه شرور جوامع عنوان می‌کنند، پیش روی جهانیان تصویرسازی کنند. بر این اساس مراسم تحلیف بایدن، روز گذشته بدون زرق و برق معلوم چنین مراسماتی و تحت تدابیر شدید امنیتی در شرایطی برگزار شد که سایه شورش و بی‌نظمی بر تار و پود این مراسم ریشه دوانده بود.ساعت 7عصر به وقت تهران جو بایدن چهل و ششمین رییس‌جمهوری امریکا به همراه کامالا هریس معاونش برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وارد ساختمان کنگره امریکا شدند. نیویورک‌تایمز در خبری اعلام کرد، بایدن خیلی زود پس از مراسم تحلیف خود چندین فرمان اجرایی از جمله بازگشت به سازمان جهانی بهداشت را امضا خواهد کرد. در پنجاه‌و‌نهمین مراسم تحلیف برای روسای جمهوری در تاریخ امریکا، بایدن به عنوان چهل و ششمین  رییس‌جمهوری این کشور سوگند یاد کرد. هرچند ترامپ ترجیح داد که به جای شرکت در این مراسم راهی املاک خود در فلوریدا شود، اما در مراسم تحلیف تعدادی از شخصیت‌های سرشناس سیاسی امریکا از جمله باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین، میشل اوباما، بانوی اول پیشین، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، بیل کلینتون، رییس‌جمهوری اسبق امریکا، جورج بوش و همسرش، مایک پنس، معاون ترامپ، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا و بسیاری از سناتور و نمانیدگان مجلس حضور داشتند.

  بایدن در اولین سخنرانی خود چه گفت؟

اقتصاد، دیپلماسی و رویکردهای بهداشتی برای مقابله با کرونا مهم‌ترین بخش از صحبت‌هایی بود که بایدن بلافاصله پس از سوگند و مراسم تحلیف در خصوص آنها به اظهارنظر پرداخت. حوزه‌هایی که به اعتقاد بایدن به دلیل عدم رویکردها کارشناسی و معقول ترامپ با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شده بودند و ضرورت اصلاحلات ضروری بر روی آنها به‌شدت احساس می‌شد. «جو بایدن» رییس‌جمهوری جدید امریکا پس از ادای سوگند در نخستین سخنرانی پس از به دست گرفتن قدرت با بیان اینکه «امروز روز دموکراسی و روز امریکا است» و اینکه «امریکا با دنیا تعامل خواهد کرد»، گفت که تروریسم داخلی و افراط‌گرایی چالش آینده امریکاست و باید بر آنها غلبه کنیم.این روز امریکا، روز دموکراسی و تصمیم قاطع است. وی با بیان اینکه بدون وحدت صلح و امنیتی در کار نخواهد بود، ادامه داد: بار دیگر امریکا در برابر چالش قرار گرفت و برخاست. می‌دانم امریکایی‌ها با تردید به آینده نگاه می‌کنند و نگران شغل‌های خود هستند. رییس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه امروز غلبه آرمان دموکراسی نه یک نامزد ریاست‌جمهوری است، گفت: دموکراسی چیره شده است. اکنون در این مکان مقدس در حالی که چند روز پیش خشونت سعی کرد بنیان کنگره را تکان دهد، یک ملت هستیم. وی با این ادعا که با دنیا تعامل می‌کنیم تا نه فقط برچالش‌های دیروز که بر چالش‌های امروز فائق شویم، گفت که امریکا شریک معتمدی برای صلح و امنیت خواهد بود. ما پیش خواهیم رفت و تلاش خواهیم کرد. باید چیزهای زیادی التیام یابد و بازسازی شود. 

 ضرورت احیای اقتصاد

موضوع اقتصاد و فضای کسب و کار از دیگر محورهایی بود که بایدن در خصوص آنها به اظهارنظر پرداخت. وی با اشاره به همه‌گیری کرونا و تلفات انسانی آن، ادامه داد: کسب و کار زیادی تعطیل شدند و فریاد اعتراض به نابرابری شنیده می‌شود. افراط گرایی و تروریسم داخلی و همچنین تغییرات آب و هوایی دیگر چالش پیش روی ما است. باید به یکپارچگی برسیم. امروز تمام و روح و روان من به این بستگی دارد که کشور و مردم را یکپارچه‌سازیم و از همه می‌خواهم در این مسیر، برای مبارزه با خشونت، افراط‌گرایی، یاس و ناامیدی به ما بپیوندید. 

وی با بیان اینکه باید دمای خصومت را پایین آورد، گفت: تنها راه پیشرفت، یکپارچگی است و ما باید به عنوان ایالات متحده رفتار کنیم. بنابراین بیایید از نو شروع کنیم. سیاست نباید یک مساله سراسر خصومت و آتش شود. هر مخالفتی نباید به جنگ و پیکار تبدیل شود. امروز ادای سوگندی را شاهد هستیم که نخستین زن به عنوان معاون رییس‌جمهوری یاد کرد. وی با اشاره به شورش هوادران ترامپ گفت آن جمعیت خشن تصور کردند که می‌توانند اراده مردم را خاموش کنند، دموکراسی را خدشه‌دار کنند، این اتفاق نیفتاد و هرگز نخواهد افتاد. من عهد می‌کنم که رییس‌جمهوری تمام امریکایی‌ها باشم و برای کسانی که از من حمایت نکردند به همان اندازه‌ای کار می‌کنم که از من حمایت کردند. بایدن با بیان اینکه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر درسی از حقایق و دروغ‌ها گرفتیم، ادامه داد: دروغ‌هایی که برای کسب قدرت و منفعت‌طلبی گفته می‌شود. بسیاری از امریکایی‌ها نگران آینده و مشاغل خود هستند، نگرانی شما را می‌فهمم. باید به پیکار داخلی که قرمز را در برابر آبی، محافظه‌کار را در برابر لیبرال، روستایی را در برابر شهری قرار می‌دهد، پایان دهیم. ما به یکدیگر نیازمندیم تا از این زمستان تیره و تار بگذریم. باید سیاست‌بازی را کنار بگذاریم و به عنوان یک کشور در برابر این همه‌گیری بایستیم. بایدن خاطرنشان کرد: من به فراسوی مرزها می‌گویم که امریکا در معرض آزمایش قرار گرفت و قوی‌تر شد، ما اتحادمان را بازسازی می‌کنیم و بار دیگر با دنیا تعامل می‌کنیم. وی تصریح کرد: ما با قدرت مثال‌زدنی خود رهبری صلح و امنیت را در جهان به عهده خواهیم گرفت.نخستین اقدام من به عنوان رییس‌جمهوری، دعا برای آنهایی است که در یکسال اخیر در همه‌گیری کرونا از دست دادیم.

رییس‌جمهوری امریکا خواستار سکوت برای ادای احترام به ۴۰۰ هزار قربانی کرونا شد. بایدن افزود: بحران اقلیمی، تبعیض نژادی و سایر موضوعات یکی از بزرگ‌ترین مسوولیت‌ها را بر دوش ما گذاشته است. ما را قضاوت خواهند کرد که چگونه از بحران‌ها عبور می‌کنیم.

    طلا جهش کرد و دلار تضعیف شد

در میان اخبار و حواشی که در خصوص مراسم تحلیف بایدن و پایان عصر ترامپ در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کرد، واکنش بازارها به این تحولات بیشترین فراوانی را در جست‌وجوهای رسانه‌ای داشتند. بازارهای مالی همزمان با پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و آغاز مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن شاهد جهش قیمت طلا، ادامه صعود بهای نفت و تضعیف دلار امریکا و صعود آرام شاخص‌های سهام بود. هر اونس طلا از صبح دیروز به وقت نیویورک و واشنگتن آهنگ صعودی خود را آغاز کرد و به یک جهش ۳۶ دلاری تا پیش از فرارسیدن ساعت ۱۱ از مرز هزار و ۸۷۰ دلار گذشت ولی با نزدیک شدن به ساعت ۱۲ بین هزار و ۸۶۴ دلار تا هزار و ۸۶۸ دلار نوسان کرد. قیمت هر بشکه نفت پایه برنت نیز طی معاملات نیمروز دیروز (چهارشنبه) در مجموع نزدیک به ۱ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۴۴ سنت رسید که بالاترین نرخ در هشت روز گذشته به شمار می‌رود این نرخ نیز با فرا رسیدن ساعت ۱۲ ظهر ۱۲ سنت پایین آمد. کارشناسان بازارهای مالی در گفت‌وگو با یورو نیوز اشاره کردند که رشد قیمت نفت تحت تاثیر وعده جو بایدن، رییس‌جمهوری تازه امریکا برای اجرای بسته محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری برای کاهش تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا رخ داده است؛ بسته‌ای که از یک‌سو امید به رونق اقتصادی را افزایش داده و از سوی دیگر انتظارات تورمی را قوت بخشیده است. همین انتظارات تورمی موجب شد تا نرخ برابری دلار امریکا روز چهارشنبه نیز در برابر ارزهای عمده جهان کاهش یابد. طی مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی ارز نرخ برابری دلار امریکا در مقابل پوند بریتانیا ۳ دهم درصد و در مقابل یوان چین ۱۹ صدم درصد کاهش یافت. دلار کانادا نیز در برابر دلار امریکا ۷ دهم درصد تقویت شد. تحلیلگران، افت نرخ برابری دلار امریکا را یکی از دلایل افزایش قیمت طلا و نفت در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه می‌دانند. معاملات بورس اوراق بهادار نیویورک هم روز چهارشنبه و همزمان با انتقال رسمی قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن با رشد آرام قیمت سهام آغاز شد. به‌طوری که تا ظهر روز چهارشنبه افزایش شاخص صنعتی داوجونز که نشان‌دهنده متوسط قیمت سهام ۳۰ شرکت بزرگ فعال در بازارهای سهام امریکاست، به ۶ دهم درصد رسید و شاخص کل بورس نیویورک نیز ۳ دهم درصد بالا رفت. سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام امریکا افزون بر برآورد تاثیر تزریق محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت آقای بایدن، نگران اصلاحات مالیاتی مد نظر دولت اوست. چنان که جنت یلن، نامزد آقای بایدن برای احراز سمت وزارت خزانه‌داری امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیاست‌های او بر خلاف دولت پیشین برای تاثیرگذاری بر بازار سهام طراحی نخواهد شد و عموم جامعه امریکا را هدف قرار خواهد داد.

    گزینه‌های کابینه دولت بایدن درباره ایران چه گفتند؟

گزینه‌های پیشنهادی جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب امریکا برای تصدی وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و اطلاعات ملی امریکا شب گذشته در جلسه استماعی بررسی صلاحیت خود با حضور جمعی از سناتورها، اظهارنظرهایی درباره جمهوری اسلامی ایران و برجام مطرح کردند. باب منندز سناتور در خصوص رویکرد بایدن در مواجهه با ایران گفت: خروج ترامپ از برجام باعث ضعف ما و تقویت ایران شد و توانایی ایران را افزود. وی بر نداشتن غنی‌سازی اورانیوم در منطقه تاکید کرد و پرسید آیا کنگره را درباره این چالش دخیل خواهید کرد؟ از سوی دیگر بلینکن گزینه بایدن برای وزارت خارجه نیز تاکید کرد: از نظر من برجام برغم محدودیت‌های آن، به نوبه خود موفق بود و بیشترین بازرسی‌ها را در تاریخ رژیم کنترل تسلیحات دارد. بنابراین رییس‌جمهوری منتخب معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت اما ما باید از آن به عنوان بستری برای بودن در سمت متحدان و شرکا برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم.

    ترور سردار قاسم سلیمانی

در ا دامه این نشست، سناتور ران جانسون درباره ترور (شهادت) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرسید و اینکه چرا بلینکن با آن مخالف بوده است؟گزینه بایدن برای وزارت خارجه امریکا پاسخ داد: دولت‌های گذشته اعم از بوش و اوباما به این جمع‌بندی رسیدند که ایمن‌تر نخواهیم شد. فکر می‌کنم آنچه ما بعد از مرگ (شهادت) او دیدیم که حملات به مواضع ما در عراق باعث شده است ده‌ها اگر صدها نفر نباشد، از امریکایی‌ها دچار آسیب مغزی شوند. وی تاکید کرد: این واقعیت که مواضع مقدم ما در مبارزه با داعش مجبور به عقب‌نشینی شدند چرا که نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه شبه‌نظامیان نیابتی ایران پس از سلیمانی وجود داشت. وزیر احتمالی بایدن واقعیت دیگر ناشی از ترور سردار سلیمانی را تعطیلی سفارت امریکا در بغداد از ترس حملات این شبه‌نظامیان برشمرد و ادامه داد: این واقعیت است که ما شاهد هستیم که ایران به طرق مختلفی عمل می‌کند زیرا ما تنها بازیگر این درام نیستیم. بلینکن تاکید کرد: با توازن، فکر می‌کنم که این عمل باعث شد امنیت کمتری داشته باشیم نه بیشتر. خانم آوریل هینز گزینه جو بایدن برای مدیریت اطلاعات ملی امریکا در نشست استماعی و بررسی صلاحیت وی از سوی سنا نیز در پاسخ به سوالات سناتورها، مطالبی درباره برجام مطرح کرد. اظهارات مدیران آتی دولت بایدن در شرایطی انجام می‌شود که امریکا به مدت سه سال تمام تعهدات خود در برجام را زیرپا گذاشت و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران اعمال کرد. لوید آستین گزینه‌ پیشنهادی دولت بایدن برای وزارت دفاع هم در نشست استماعی و بررسی صلاحیت خود با حضور جمعی از سناتورها، با بیان اینکه « بایدن خواستار از سرگیری گفت‌وگوها با ایران است» در عین حال مدعی شد که ایران همچنان یک نیروی «بی ثبات‌کننده» در منطقه بوده و متحدان امریکا را در خطر قرار می‌دهد. آستین ادعا کرد: دسترسی ایران به سلاح اتمی، رسیدن به ثبات در منطقه را دشوار‌تر می‌کند.


رویداد

نامه ترامپ برای بایدن 

رسانه‌های امریکا به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دونالد ترامپ بنا به سنت دوره‌های گذشته در اتاق بیضی شکل کاخ سفید که دفتر کار رییس‌جمهوری است یک نامه برای جو بایدن، جانشین خود گذاشته است.

بایدن: روز جدیدی در امریکا است

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب امریکا در آستانه مراسم تحلیف خود و همزمان با خروج دونالد ترامپ از واشنگتن با انتشار توییت کوتاهی نوشت: «روز جدیدی در امریکا است.»

ارسال نظر