ایران بالنده با فرزندانی سالم

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۱۰
ایران بالنده با فرزندانی سالم

مریم  شاهسمندی

 تمام کسانی که این روزها در کشور مسوولیتی دارند در قبال نسل آینده هم مسوولند، اینکه به مسائل و مشکلات تک بعدی نگاه شود و در نتیجه آن تصمیماتی اتخاذ شود که نه تنها برای دولت که برای تک تک افراد جامعه هزینه داشته باشد، اتفاقی است که متاسفانه این روزها زیاد شاهد آن هستیم. از برخورد شتابزده دولت در خصوص برداشتن محدودیت‌های کرونایی در ابتدای سال 99 تا بی توجهی به نیازها و هزینه‌های کادر درمان و البته تعلل کردن در خرید واکسن کرونا و این روزها هم یکی از نمایندگان مجلس از تصویب قانونی خبر می‌دهد که می‌تواند آینده یک کشور و ملت را با خسارات غیر قابل جبرانی مواجه کند. البته جای خوشحالی دارد که دیگر نمایندگان مجلس اعلام کردند که قانون منع غربالگری بارداری و تولد به دلیل خلأ‌هایی که داشته به تصویب نرسیده است، اما سوال اینجاست که اصلا این طرح چرا باید به مجلس برود و بر چه اساسی نماینده‌ای قبل از اعمال نظر دیگر نمایندگان مجلس خبر تصویب این قانون را مانند یک پیروزی بزرگ تلقی کرده و آن را اعلام عمومی کند؟ در واقع انگار کسی نبوده تا به این خانم نماینده گوشزد کند که طرح غربالگری هیچ‌وقت اجباری نبوده و این امر با مشاوره پزشکان و بنا به رضایت زوجین انجام می‌شده است. 

اینکه نماینده مجلس طرح غربالگری را راهی برای قتل جنین نامیده هم مساله دیگری است که انگار این خانم نماینده نه تنها خودش خبر ندارد... 

بلکه گویی کسی هم نبوده تا به او گوشزد کند که به دنیا آمدن یک کودک معلول هیچ سودی برای جامعه ندارد که هیچ بلکه هزینه‌های هنگفتی را هم به دوش دولت و البته خانواده این کودک می‌گذارد. پس سقط یک جنین معیوب قتل به حساب نمی‌آید، بلکه نجات آینده یک کشور است. هستند بسیاری از مادرانی که بدون انجام غربالگری اقدام به بارداری کرده‌اند و نتیجه آن به دنیا آمدن فرزندی معلول بوده که تنها زندگی را برایشان سخت‌تر کرده است آن هم در کشوری که متاسفانه معلولان ما از حقوق اولیه خود هم محرومند و بر خلاف شعار جهانی «معلولیت محدودیت نیست» در ایران «معلولیت عین محدودیت است». در واقع بالندگی ایران در آینده با حضور کودکان سالم و باهوش امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب کسی باید باشد تا به فاطمه خزعلی، نماینده مردم بگوید که این دست تصمیمات نمی‌تواند برای جامعه‌ای مانند ایران راهکار مناسبی باشد، چرا که اگر می‌خواهیم جمعیت را افرایش دهیم نیاز به کودکانی سالم و باهوش داریم که در آینده این کشور نقش داشته باشند و بتوانند ایران را اداره و البته سربلند کنند. ضمن اینکه این نماینده باید بداند که غربالگری بیماری‌های ژنتیک مبتنی بر شواهد و مدارک دقیق علمی چه در مواردی که قبل از بارداری قابل پیش بینی است و چه مواردی که در حین بارداری قابل تشخیص است.

 پیش بینی تولد نوزادان دارای بیماری‌های ژنتیک مثل سندروم داون و بیماری‌های دیگر با استفاده از فناوری‌های روز یکی از دستاوردهای مهم علم بشری است و نباید به بهانه‌های واهی خود را از دستاوردهای علم روز محروم کنیم. تشخیص این بیماری‌ها با استفاده از سونوگرافی و تست‌های ژنتیک و مشاوره‌های ژنتیک با والدین انجام می‌شود. ممکن است در روند مشاورهای ژنتیک شک به خطر بروز نقص‌ها و بیماری‌های ژنتیک را در پزشک ایجاد کند و با تست‌های ژنتیک امکان تشخیص دقیق آنها وجود داشته باشد در این صورت اگر این تشخیص و اقدام در ابتدای بارداری و قبل از دمیده شدن روح در جنین باشد می‌تواند به والدین برای تصمیم‌گیری برای ختم بارداری کمک کند.

 در واقع مجلس به عنوان نهادی که نمایندگان یک ملت در آن مستقر هستند باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا هزینه‌های انجام این دست آزمایش‌ها کاملا رایگان باشد تا تمام مادرانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند بتوانند از این علوم و فناوری نهایت استفاده را کرده و کودکانی سالم تحویل جامعه دهند. 

 

ارسال نظر