تامین کسری بودجه 1400 از بورس

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۴۱
تامین کسری بودجه 1400 
از بورس

رقیه ندایی

برای اینکه بورس سال آینده را پیش‌بینی کنیم باید مولفه‌های مهم کلان اقتصادی و بودجه 1400 را در نظربگیریم. وضعیت بودجه سال آینده با تغییرات نرخ ارز و سیاست‌های مهم بین‌المللی تاثیرات مهمی در اقتصاد و به خصوص بورس و بازار سرمایه دارند. اگر نگاهی به بودجه سال آینده کنیم متوجه یک کسری بودجه عمیق خواهیم شد که به‌طور مستقیم و یکپارچه می‌تواند بر روی بازارسهام تاثیر بگذارد. اگر فرض را بر این بگیریم که درآمد پیش‌بینی شده دولت در محدوده 317 هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های جاری دولت 637 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، کسری بودجه 319 هزار میلیاردی برای بودجه 1400 در نظر گرفته شده است. دولت قصد دارد بخشی از کسری خود را از فروش اوراق بدهی و سهام شرکت‌هایش در بورس تامین کند. همچنین نرخ تورم که خود از مولفه‌های رشد شاخص‌های بورس است نباید فراموش کنیم که متاثر از کسری بودجه است.

برای جبران کسری 95 هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی خود عاملی است برای رونق بازار بورس در 1400 و می‌تواند سالی پررونق و همچنین بی‌همتا از منظر عرضه‌های اولیه در بورس باشد. شرکت‌هایی که در صف عرضه اولیه هستند و شرکت‌هایی که قرار بود عرضه اولیه شوند و موکول به سال آینده شدند خود محرک تزریق نقدینگی به بازار است. البته نباید فراموش کنیم که با توجه به کوچ نقدینگی و بی‌اعتمادی این محرک نقدینگی  را کمی کاهشی دانست.

 تعیین نرخ ارز در بودجه برای تحلیلگران بازار سرمایه اهمیت بسزایی دارد زیرا مستقیما بر درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها و سود‌سازی آنها و نتیجتا نوسان قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر دارد. با تعیین نرخ ارز در بودجه 1400 صنایعی که مواد اولیه وارداتی دارند و ارز پرداخت می‌کنند با دو چالش مهم روبرو هستند. تغییر نرخ ارز و امکان تامین مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌هایی که در تامین مواد اولیه مشکل داشته باشند، نمی‌توانند انتظارات سهامداران خود را تامین کنند. درباره تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق بدهی باید دقت شود که با توجه به اینکه اوراق بدهی در شرایطی که ریسک بازار‌های موازی افزایش می‌یابد سرمایه به سمت اوراق بدهی که بدون ریسک است و نوعی جایگزین بازار سرمایه است، می‌رود. از آنجایی که سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی وابستگی زیادی به نرخ بهره دارد لذا اگر نرخ بازده سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد نقدینگی همچنان در بازار بورس باقی خواهد ماند.

 

ارسال نظر