نوردکاران در برزخ

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۵۷
نوردکاران 
در برزخ

حامد علی‌محمد

باز هم تصویب شیوه‌نامه‌ای دستوری و جدید در حوزه فولاد و نوردکاران که هنوز فعالین در این حوزه به تصمیمات قبل اشراف کامل نداشته‌اند که در تصمیمی نو به دستور عملی تازه رسیده‌اند همگان در برزخ کاری هستند.  این شیوه‌نامه دستوری در تنظیم بازار فولاد را  زیر ذره‌بین صنعتکارانی که درگیر هستند باید برد و در واکاوی این دستورالعمل باید مشاهده کرد که آیا ابتدا چنین امری برای بازار نیاز بود که تصمیم‌گیری شود. یا از زوایای مختلف این موضوع از نظر صاحبنظران و کارشناسان امر این صنعت بوده و به تمام زاویه‌هایی پنهانی که امکان دارد به وجود‌ آید نگاه ویژه شده که زیانی نسبت به مجموعه‌ای ناخواسته وارد نشود. راهکارهایی  برای جلوگیری از رانت و منافع برخی سودجویان و دلالان این بازار صورت گرفته است. بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این اعتقاد دارند با وجود برخی مشکلات به وجود آمده در بورس کالا برای فولاد و ایجاد برخی مشکلات و سوء مدیریت شده نمی‌توان این شیوه‌نامه را منطبق با حال بازار ارایه کرد. میزان عرضه در بورس کالا بر همگان هویدا و آشکار است که میزان عرضه بسیار پایین بوده و جوابگو نیست که در این حوزه نیز رانت‌های ایجاد شده است و  منافع برخی تامین شده.با این وجود عملکرد موفقی از شیوه‌نامه دستوری جدید در مورد نوردکاران موثر نخواهد بود که در گذر زمان با مشکلات عدیده برخورد خواهند کرد.  شنیده‌ها حاکی از آن است که در تصمیم‌گیری‌های جدید که باید تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان حضور داشته باشند از این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی کرده و در جریان اینگونه شیوه‌نامه دستوری نیستند. عدم شفافیت در بازار فولاد را باید دید تا چه میزان می‌توان اینگونه تصمیم‌گیری کرد؛ تصمیماتی غیر کارشناسی و بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده یا تولید‌کنندگان. با وجود اینگونه مصوبات در بازار نمی‌توان خوش‌بین بود که بازار پویا و شفاف داشت، هر چه زمان بیشتری در گذر باشد بر کوه مشکلات بازار فولاد و نوردکاران افزوده خواهد شد.

بلاتکلیفی نوردکاران در این برهه از زمان بسیار مشهود است، آنگونه که نوردکاران خود را در برزخ می‌بینند برای تصمیم برای بقا و تولیدات خود با این تصمیم‌گیری جدید که در پیش روی خود می‌بینند، نمی‌دانند که چه تصمیم کاری را باید اتخاذ کنند تا به نفع مجموعه و پویا شدن باشد. عملکرد نوردکاران را در سردرگمی خود را باید به انتظار نشست و مشاهده کرد آیا می‌توانند خود را با چنین تصمیماتی وفق و ادامه دهند یا باید  راهکاری غیرقانونی یا دور زدن برخی قوانین را در دستور کار خود ‌نهند.

راهکارهای موجود برای مشکلات نوردکاران را برخی تحلیلگران اینچنین می‌گویند که با افزایش میزان عرضه در بازار کالا و با قیمت‌هایی که دستوری نباشد و کشف قیمت به صورت حقیقی رخ دهد بر روند رو به مثبت و حل مشکلات نوردکاران خواهد بود. 

اگر همین مشکلات در بازار کالا و بازاری موازی به روند خود ادامه دهد باید انتظار داشت که وعده‌هایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده به بازارهای کالا و سرمایه کشانده خواهد شد و برای جمع‌آوری آرای منتخب خود دست به پیشنهاد دستورالعمل جدید برای بازار کالا ارایه خواهند داد.

 

 

ارسال نظر