نبود شفافیت در اقتصاد

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۸۹
نبود شفافیت در اقتصاد

پیمان مولوی

مچینگ در اصل به معانی بهینه شدن است، بهینه شدن میان عرضه و تقاضای محصولات در بازار سهام. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین مشکل مچینگ به حواشی موجود در بازار و عدم شفافیت در کلیت اقتصاد، همچنین حرکت قوی ذینفعان در بازار سرمایه باز می‌گردد. تا زمانی که این اوضاع سامانی به خود نگیرد شاهد این وضعیت و حرف و حدیث‌ها در حوزه مچینگ فولاد و امثال این موارد خواهیم بود. برخی بسیار ساده گمان می‌کنند که با راه‌اندازی یک سامانه می‌توانند کار خود را انجام و وضعیت خرید و فروش را تغییر دهند اما؛ مساله مهم اینجاست که در مرحله نخست باید اقتصاد شفافی داشته باشیم و درشرایط حال حاضر و بحث تحریم‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد که اظهارنظر کمی سخت است.

به‌طور کلی مهم‌ترین اصل بورس شفافیت است، این بدان معناست که تمامی خرید و فروش‌های بازار باید با شفافیت صورت گیرد ولی با وضعیت سامانه‌های اخیر این اتفاق در بازار رخ نمی‌دهند و بسیاری از این مساله سوءاستفاده کرده‌اند. شفافیت در بازار بسیار مهم است اما؛ مهم‌تر از شفافیت و سامانه تغییر رویکرد در بورس است و باید رویکردستوری جای خود را به رویکرد غیردستوری دهد و این تغییر رویکرد می‌تواند وضعیت را بطور کلی تغییر دهد . کشور ما، کشور سامانه‌هاست و با تخصص موجود می‌توان سامانه‌های جدیدی ایجاد کرد و درحال حاضر مشکل این است که محصولات مازادی که در سامانه مچینگ موجبات سوءاستفاده یک عده را فراهم ساخته است. 

درنهایت باید گفت مشکل اصلی از اقتصاد غیرشفاف است و این اقتصاد می‌تواند تمامی بازارها را آلوده کند چراکه؛ محدودیت قانونی برای برخی از افراد وجود ندارد و این موضوع می‌تواند یک خلأ محسوب شود.

 

ارسال نظر