حمایت از بورس به قیمت خرید اعتماد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۳۴
حمایت از بورس
به قیمت خرید اعتماد

رقیه ندایی

چند روزی می‌شود که خبر تزریق یک هزار میلیارد تومان به بورس اعلام شده اما؛ واقعیت این است که بازار سرمایه با تزریق مبلغ‌های ناچیز سرپا نمی‌شود بلکه بورس و بازار سهام با افزایش اعتماد به تعادل می‌رسد. ولی مساله مهم‌تر این است که باتوجه به حجم معاملات بازار سرمایه که در روزهای معاملاتی به بیش از 18 الی 20 هزارمیلیارد تومان می‌رسد این مبلغ تزریق شده دیده نمی‌شود و اغلب می‌تواند به عنوان یک مسکن بسیار کوتاه‌مدت عمل کند. بنابراین صرف این تصمیم حتی زمانی که بازار با اوج ریزش سهام مواجه باشد اثر چندانی نخواهد داشت چراکه میزان و حجم این مبلغ درمقایسه با میران معاملات بازار سرمایه بسیارکم است. برای مثال در زمان شیوع کرونا در بازارهای مالی دنیا منابعی مثل 800 تا 2500 میلیارد یورو برای حمایت از بازارها در نظر گرفته شد.  در اینجا یک نکته نیز وجود دارد که دولتی‌ها و مسوولان نخست به دنبال جلب اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه هستند و پس از  صرف این هزینه در ابتدا برای جلب اعتماد سهامداران و پس از آن  نیز برای تزریق تعادل به بازار است اما؛ باید توجه داشت که این مبلغ باتوجه به معاملات روزانه بازار رقم بسیار کمی است. همچنین قرار است این مبلغ در روزهای نزولی بازار و طی چند روز مشخص شده تزریق شود که می‌توان گفت عملا هیچ تاثیری بر روی بورس ندارد و تنها می‌تواند به صورت روانی وضعیت بورس و بازار سهام را تغییر دهد.

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه سال آینده باتوجه به بودجه کمی دشوار است و اگر دولت به فکر تامین سرمایه کوتاه‌مدت از بورس وضعیت این بازار بدتر از گذشته می‌شود و می‌توان گفت بورس در بی اعتمادی مطلق فرو می‌رود اما؛ اگر دولت به بازارسهام به صورت بلندمدت نگاه کند شاهد رشد این بازار خواهیم بود اگر بسیاری از عوامل را باید ثابت درنظربگیریم همانند، جمله نرخ ارز، سیاست‌های پولی، بودجه و امثال این موارد روند روبه رشد بازار سرمایه مشروط به اینکه زیرساخت‌های لازم در همین برهه از زمان باتوجه به فراز و نشیب‌های که در سال 1399 می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و این موفق‌آمیز بودن به معنای رشد شارپی و جهشی شاخص و قیمت‌ها نیست، به دلیل اینکه درحال حاضر بازار وضعیت خوبی دارد و عوامل خوش‌بینی زیادی در بازار دیده شده است. 

اما؛ به‌طور کلی وضعیت بورس کمی عجیب است و اگر دولت حمایت‌های لازم را درخصوص سهام خود و همچنین وضعیت بازار انجام دهد و دیگر شاهد دخالت‌های روزمره در بورس نباشیم شاهد رشد این بازار خواهیم بود.

 

ارسال نظر