آپارتاید کرونایی را متوقف کنید

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۲۶
آپارتاید کرونایی
 را  متوقف کنید

با وجود مخالفت، طرح مجلس را اجرا می‌کنیم

به گزارش  فارس، «جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توییتر به اظهارات برجامی «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان واکنش نشان داد.

ظریف در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: 

اینها کارهایی است که هایکو ماس و تروییکای اروپا باید قبل از صحبت کردن درباره کارهایی که ایران باید انجام دهد، انجام دهند: 

️سیاست مذموم #کوویدآپارتاید را متوقف کنید

️به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید

️به رفتارهای مخربتان در منطقه ما- اعم از ۱۰۰ میلیارد دلار فروش سلاح به خلیج فارس و حمایت کورکورانه از تروریسم اسراییل- پایان دهید.

آقای ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرده که می‌گوید آلمان قصد دارد اسراییل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگامش به واکسن کرونا را مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان ساعاتی قبل‌تر گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. 

او در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از «فرابرجام» نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

درخواست برلین به عنوان یکی از اعضای اروپایی برجام برای محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همسو با امریکا در حالی است که بارها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که برجام بار دیگر قابل مذاکره نیست.

«جو بایدن» که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند.

دولت امریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروییکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج امریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رییس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

   با وجود مخالفت، طرح مجلس را اجرا می‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در نشست مجازی «مدیترانه رم» شرکت کرده بود، تاکید کرد که علی‌رغم مخالفت با طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، دولت ناگزیر است مصوبه مجلس را اجرا کند.

البته وزیر خارجه ایران در سخنان خود تاکید کرد که: «اگر امریکا و اروپا به برجام پایبند باشند، مصوبه مجلس اجرا نمی‌شود.» وزیر خارجه دولت حسن روحانی درباره مصوبه مجلس برای مقابله با تحریم‌ها گفت: «مانند هر دموکراسی دیگری وقتی این طرح تمام روندهای قانونی‌اش را طی کند، به قانون تبدیل می‌شود و وظیفه‌ای برای دولت می‌شود که آن را اجرا کند و ما آن را اجرا خواهیم کرد چرا که قانون کشور است. این قانون بازگشت ناپذیراست. عنوان این مصوبه احیای حقوق ایران و اطمینان حاصل کردن از لغو تحریم‌هاست.»

محمد جواد ظریف خطاب به امریکا و اتحادیه اروپا گفت: «چاره کار بسیار آسان است و در برجام مقرر شده است. به پایبندی کامل بازگردید. روابط اقتصادی ایران را با بقیه جهان عادی سازی کنید و شرایط جدید اعمال نکنید و درخواست‌های غیرمعقول نداشته باشید و به محض اینکه اینکار را انجام دهید، ما هم به پایبندی کامل برجام بازخواهیم گشت.» وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه جو بایدن تا بیستم ژانویه، کمتر از ۴۵ روز دیگر، به قدرت می‌رسد و امکان بازگشت به برجام با توجه به گفته‌های پیشین او به برجام هست گفت: «امریکا باید بدون پیش‌شرط به تعهدات برجامی‌اش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند. حتما نباید عضو برجام باشند، تا به تعهداتش در بند ۲۵ منشور سازمان ملل عمل کند.» آقای ظریف با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: «نوبت آنهاست که حسن نیت نشان دهد.» ظریف درباره شرط‌های جدید دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات برجام، از جمله توقف برنامه موشکی ایران گفت: «این موضوع دوسال پیش از برجام مورد مذاکره بود و دیگر درباره آن مذاکره نخواهد شد و تمام. موضوع موشک‌ها و امنیت منطقه کاملا از طرف همه کنارگذاشته شدند نه به خاطر اینکه آنها امتیازی انحصاری به ایران دادند، بلکه به خاطراینکه حاضر نشدند رفتار مخرب خود را در این زمینه کنار بگذارند.» وزیر خارجه ایران برای تایید گفته‌های خود به میزان بالای صادرات تسلیحات فوق مدرن از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد. محمد جواد ظریف با اشاره به ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، در هفته گذشته، گفت: «ما همچنان منتظر هستیم، آلمان و فرانسه و بریتانیا به عنوان امضاکنندگان برجام، این ترور را محکوم کنند. تروئیکا هنوز این اقدام تروریستی واضح را محکوم نکرده است.»

   واکنش بایدن به ترور شهید فخری زاده

رییس‌جمهور منتخب امریکا گفت که سخت است بگوید ترور محسن فخری‌زاده، چه میزان تعاملات او با ایران را پیچیده خواهد کرد. این اولین اظهارنظر جو بایدن در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران است . بر اساس گزارش العالم، رییس‌جمهور منتخب امریکا روز جمعه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: سخت است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد.

بایدن با انتقاد از سیاست‌های ترامپ، رییس‌جمهور فعلی امریکا در قبال ایران از جمله خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، گفت: نقطه پایانی این است که ما به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی ندهیم. او (ترامپ)  (از توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به دست بیاورد، [ولی] چه کاری انجام دادند؟ آنها (دولت ترامپ) توانمندی (ایران) برای داشتن مواد اتمی را افزایش دادند. آنها (ایران) در حال حرکت به سمت توانایی داشتن میزان کافی مواد برای ساخت سلاح اتمی هستند و البته مساله موشکی هم که هست. رییس‌جمهور منتخب امریکا در ادامه افزود: با تمام این چیزها، به‌نظرم بسیار سخت خواهد بود. اما یک چیز را می‌دانم. ما نمی‌توانیم این کار را تنها انجام دهیم. به همین دلیل است که باید بخشی از گروه بزرگ‌تری باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه و چین و بسیاری از مسائل دیگر مقابله کنیم. جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب امریکا گفت: حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری کنونی امریکا در مراسم تحلیف از آن جهت مهم است که ما می‌توانیم پایان آشوبی را که او ایجاد کرده، نشان دهیم و یک انتقال صلح آمیز قدرت را از حزب رقیب داشته باشیم. بایدن ادامه داد: آنچه من برای آن نگران هستم بیش از تاثیر بر سیاست داخلی است. من به‌شدت نگران وجهه‌ای هستم که ما برای جهان ارایه می‌کنیم و نمایش می‌گذاریم.

   ترور دانشمند هسته‌ای ایران احیای برجام را سخت می‌کند 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که ترور دانشمند ایرانی  «سختی‌هایی»  را در مسیر احیای توافق هسته‌ای با ایران ایجاد می‌کند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با یورونیوز در خصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: واضح است که این کار کمکی نمی‌کند. هرکس این کار را انجام داده به دنبال تشدید تنش‌ها بوده است. همچنین سی‌ان‌ان به نقل از بایدن نوشت «سخت است بگوییم که تا چه حد» ترور محسن فخری‌زاده تعاملات وی با ایران را سخت‌تر خواهد کرد.

بایدن افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام گفت: او (ترامپ)  (از توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به دست بیاورد، [ولی] چه کاری انجام دادند؟ آنها (دولت ترامپ) توانمندی (ایران) برای داشتن مواد اتمی را افزایش دادند. آنها (ایران) در حال حرکت به سمت توانایی داشتن میزان کافی مواد برای ساخت سلاح اتمی هستند و البته مساله موشکی هم که هست.

 

ارسال نظر