جذابیت بیش از پیش بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۴۲
جذابیت بیش از پیش 
بازار سرمایه

سعید کرداری

از نیمه‌های مردادماه بود که ریزش بازار سهام شروع شد و باتوجه به روی کارآمدن جوبایدن تالار شیشه‌ای این وضعیت را پیشخور کرد. طی چندماه گذشته که قیمت سهام بورسی کاهشی بود، بازارهای موازی از جمله ارز و طلا رشد خوبی داشتند. یکی از مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار در بورس ایران نرخ دلار است که باتوجه به اینکه زمانی که نرخ ارز در محدود32 هزارتومان بود، بورس روند ریزشی داشت و حال با کاهش نرخ ارز به 25 هزار روند صعودی متعادل به خود گرفته می‌توان گفت که بازار شرایط گذشته خود را جبران می‌کند. شاخص بورس وضعیت خود را تا محدود یک میلیون و 200 هزار واحد جبران کرد که این سطح حمایت قوی محسوب می‌شد و باعث شد قیمت سهام موجب شد تا قمیت سهام تا حد زیادی برای سهامداران جبران شود و باتوجه به این موضوع که نرخ دلار 25 هزارتومان است نباید انتظار داشت که شاخص تا مرز دومیلیون واحد افزایش داشته باشد چراکه؛ P/E اغلب شرکت‌ها بیش از عدد 10 بوده و باتوجه به این موضوع زمانی که Forward P/E به عدد به 5 الی 6 رسیده بازار سهام بسیار جذاب بوده است و این موضوع باعث شد بورس مدتی کوتاه روند صعودی به خود بگیرد. درحال حاضر میزان P/E بازار اغلب به بیش از عدد 10 می‌رسد و این موضوع موجبات حرکت بازار در محدودشاخصی خاصی را فراهم آورده است. یکی دیگر از عواملی که باعث شد بازار روند صعودی به خود بگیرد نتیجه انتخابات امریکا بود که با پیروزی بایدن یک آرامش نسبی در بازار ظاهر شد و بورس ریزش سه ماه اخیر را تا حدودی جبران کرد. 

همچنین باافزایش نرخ سود بانکی، انتظارP/E از بازار کمی تغییر می‌کند و این عاملمی تواند عدم جذابیت بازار سرمایه در پی داشته باشد. در اینجا بسیار مهم است که نرخ سود بانکی در یک محدوده متعدلی قرار گیرد که بازار سرمایه جایگاه واقعی خود را پیدا کند؛ این اتفاق در ماه‌های نخست سال جاری رخ داد وموجبات رونق و جذابیت بازار سهام را فراهم آورد اما؛ درحال حاضر با توجه به میزان سود بانکی و اوراق دولتی میزان انگیزه و جذابیت بورس را کاهش یافته است.

درحال حاضر برخی از تک سهم‌ها موجود در بازار شرایط بسیار ایده‌آل و مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند و حتی اگر بایدن با بازگشت به برجام شرایط اقتصادی موجود را تغییر دهد بازهم این شرکت‌ها می‌توانند میزان فروش و سود بسیار خوب و مناسبی داشته باشند و در نتیجه جز سهام متناسب و سوده بازار باشند. بازار سهام در محدوده روانی شاخص یک میلیون و 300 الی یک میلیون 400 هزار واحد قرار گرفته است که در این محدوده تا شکستن مقاومت‌های بعدی با نوسان همراه خواهد بود. همچنین سهامداران باید با دید میان مدت و بلندمدت وارد بازار سهام شوند واغلب سرمایه‌گذاران بازدهی بورس را به نرخ سپرده ترجیح می‌دهند در نتیجه آینده خوبی برای بازار سرمایه متصور هستیم. بازارهای موازی همانند ارز، خودرو و... صعود چندانی نداشته‌اند و در این روزها روند نزولی نیز به خود گرفته و بطور کلی می‌توان گفت که بورس در مقایسه با سایر بازارهای مالی بیشترین جذابیت و سوددهی را خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر