ادعای دریافت پول از سازمان بهداشت جهانی کذب محض است

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۹۰
ادعای دریافت پول از سازمان بهداشت جهانی کذب محض است

مهدی بیک| بعد از طرح ادعای محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران در خصوص هزاران آزمایش خطرناک کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی از ایرانیان، سخنگوی دولت دوازدهم این ادعاها را شایعات بی‌اساس، بدون سند و در راستای برهم زدن نظم عمومی جامعه ارزیابی کرد که قبلا از سوی این فرد و جریان حامی وی به دفعات تکرار شده است. ربیعی همچنین از علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی برای حضور در اقتصاد و بازارهای کشور خبر داد.  اما جنجالی‌ترین بخش سخنان احمدی‌نژاد آنجااست که درباره واکسن و دارو و کرونا حرف می‌زند. او مدعی است داروهایی که هنوز آزمایش خود را پس نداده‌اند روی مردم ایران آزمایش می‌شود.

 علی ربیعی در پاسخ به پرسش «تعادل» در این خصوص که اخیرا رییس‌جمهور سابق مدعی شده است که یک مقام وزارت بهداشت در قبال دریافت پول برخی از داروها را روی بیماران کرونایی آزمایش کرده است، چه نظری دارید؟گفت: متاسفانه عده‌ای با دامن زدن به شایعات بی‌اساس آرامش مردم ایران و کشور را نشانه گرفته‌اند. این افراد که اتفاقا تجربه بهم زدن روان جامعه را نیز داشته‌اند با اتکا به اظهارات غیرکارشناسی مبتنی بر شایعات نکاتی را به غلط در این شرایط کرونایی بیان می‌کنند. سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: ظاهرا تا انتخابات 1400 باید شاهد موارد بیشتری از اینگونه اظهارات باشیم. از سویی دیگر سابقه پژوهشی، علمی و نوع دوستی چهره‌های برجسته حوزه سلامت کشور که عمر خود را در راه سلامت این جامعه گذرانده‌اند بر کسی پوشیده نیست. ربیعی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر ضرورت انتشار اخبار مرتبط با کرونا از طریق ساختارهای قانونی گفت: نباید با شایعه پراکنی محققان و پژوهشگران خودمان را زیر سوال ببریم. اینها سرمایه‌های انسانی کشورمان هستند که عمدتا مورد احترام جامعه علمی ایران و جهان قرار دارند. او همچنین تاکید کرد: از روزهای آغازین بیماری کمیته‌ای متشکل از 45 نفر از متخصصین و صاحبنظران به عنوان کمیته علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و بر همه ابعاد و پروتکل‌های درمانی نظارت کرد. از آنجا که این بیماری داروی تاثیرگذار صددرصد تایید شده نداشت لذا وزارت بهداشت تلاش کرد هر دارویی که در هر کجای جهان تاثیرگذاری نسبی آن اعلام می‌شود را علی‌رغم فشار سنگین تحریم‌ها وارد کشور نموده و استفاده کند و بلافاصله تولید داخل آن را نیز به همت تولیدکنندگان داخلی آغاز شد. ربیعی در خصوص برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا برای عبور از چالش گفت: آقای دکتر نمکی نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت شایعه دریافت پول از خارج در این زمینه را کذب خواندند و گفتند ایران را آزمایشگاه هیچ داروی پیشنهادی از خارج نکردیم. آنچه که در این پژوهش‌ها صورت گرفته استفاده از داروهای رایج و تجویز شده در تمام دنیا بوده و اتفاقا این مشارکت باعث ساخت و تولید این داروها توسط متخصصان و داروسازان داخلی شده است.

احمدی‌نژاد هفته قبل در ادعایی بدون ارایه هیچ سند و مدرکی گفته بود: «در یک پروژه تحقیقات بهداشت جهانی که می‌خواستند دارویی را روی یازده‌هزار نفر در کل دنیا آزمایش کنند، آن مقدار که من اطلاعات گرفتم متأسفانه 3500 مورد آن در ایران اتفاق افتاده است و من شنیدم یک فرد مسوول، قرارداد بسته و پول گرفته است. انسان چگونه می‌تواند این را هضم کند؟ دارند جان مردم ما را به خطر می‌اندازند؟ یک چیزی که خودشان می‌گویند اثری ندارد و باید آن را آزمایش کنند، آن وقت اجازه دهند تا آن را در ایران آزمایش کنند! بعد هم به عنوان کار تحقیقاتی قرارداد ببندند و پول بگیرند! اطلاعات مردم ما را بگیرند و به آنها بدهند؟ یک دارویی را تجویز بکنند و بابت آن پول بگیرند! حتی من شنیدم افرادی مسوول بودند و نمی‌خواستند در آن پروژه آزمایش دارو، این اطلاعات به سازمان بهداشت جهانی داده شود که عزلشان کردند، این کارها غلط است و باید درستش کنند.»

   علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به حضور در اقتصاد ایران

ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی در خصوص آیا نشانه‌ای از علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب آقای بایدن می‌بینید، گفت:  ایران برای سرمایه‌گذاری دارای ظرفیت‌های مهمی برای شرکت‌های خارجی است. بازار ۶۰۰ میلیون همسایگان، ۶۷ نوع ماده معدنی که این نوع تنوع در دنیا بی‌نظیر است، دومین کشور به لحاظ همسایگان، موقعیت خاص اجتماعی دارای نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی ارزان، بی‌شک این زمینه‌های جذابی هست برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها خارجی در ایران. قطعا با کاهش فشار حداکثری و رفع تحریم‌های ظالمانه و عدم حضور ترامپ حضور شرکت‌های خارجی و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر خواهد شد. سخنگوی دولت در ادامه گفت: اخیرا تماس‌ها جهت گشایش دفاتر و حضور شرکت‌های خارجی در ایران افزایش یافته است. برخی بازگشایی دفاتر را بررسی می‌کنند، که البته برخی از شرکت‌های قبلا حضور داشتند هیچگاه شرکت‌ها را کاملا تعطیل نکردند قطعا این شرکت‌ها با توجه به حضورشان امکان بیشتری برای فعالیت پیدا خواهند کرد.

 

ارسال نظر