طلای جهانی 100 دلار افت کرد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۸۲
طلای جهانی 100 دلار افت کرد

طی روزهای گذشته خبرهای مثبتی از واکسن کرونا مخابره شده است و مدیر اجرایی شرکت آلمانی «بایونتک» ادعا می‌کند که واکسن کرونای ساخت این شرکت با همکاری شرکت امریکایی «فایزر» ویروس کووید١٩ را نابود کرده و به این همه‌گیری پایان می‌دهد پس از اعلام این خبر یک شرکت دارویی امریکایی نیز مدعی شد که واکسنی با ایمنی 94 درصد کشف کرده است. این واکسن که موفقیت آن خوش‌بینی فراوانی در جهان به وجود آورده اکنون در فاز سوم آزمایشی است و به ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب شرکت در این مرحله تززیق می‌شود. شرکت فایزر نیز پیش‌بینی می‌کند تحویل این سفارش از اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و تا پایان سال 2021 بیشتر از یک میلیارد دوز از این واکسن را به سراسر جهان می‌فروشد. حالا اتحادیه اروپا اعلام کرده که 300 میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید می‌کند. درست است که این واکسن‌ها به مرحله اجرای عمومی و همگانی به صورت رسمی نرسیده اما؛ تاییدیه آن توسط سازمان بهداشت جهانی باعث شده است جو مثبتی در تمامی دنیا ظاهر شود این جو مثبت بر روی اقتصاد و بورس تاثیر مثبت داشته و باعث شدکه این بازارها روندی مثبت به خود بگیرند. در حالی که آمار میزان تولیدات کارخانه‌ای چین نشان از بهبود اوضاع اقتصادی این کشور می‌داد، قیمت کالاهای اساسی جان دوباره‌ای گرفت. همچنین انتظار سرمایه‌گذاران برای اعلام پیشرفت مذاکرات تجاری پسابرگزیت با اتحادیه اروپا، موجب شد، شاخص‌های اروپایی با رشد چشمگیری همراه شوند.

براین اساس شاخص فوتسی لندن با رشد ۰.۶ درصدی رو به رو شد و قیمت سهام وودافون نیز افزایش ۲.۴ درصدی را از خود به جای گذاشت. صنایع انرژی و معدنی در بازار اروپا در مدار صعودی معامله شدند در حالی که قیمت نفت خام و فلزات اساسی نیز در محدوده مثبت داد و ستد شد.

با خبر کشف واکسن کرونا شاهد رشد اقتصادی در ژاپن و افزایش میزان تولیدات صنعتی در چین بوده‌ایم که این موضوع را می‌توان خبر خوشی برای اقتصاد جهانی دانست. با این نوع از وضعیت اقتصادی پیش آمده بریتانیا طی روزهای گذشته اعلام نمود که: خط قرمزهای تجاری ما پس از برگزیت تغییر نکرده است اما امیدواریم اتحادیه اروپا حاضر به همکاری بیشتر در زمینه تجاری و اقتصادی شود.

در این میان شاخص یورواستاکس نیز با رشد ۰.۵ درصدی رو به رو شد و شاخص اس‌اند پی نیز ۱.۳ درصد مثبت شد در حالی که در بازار آسیا، نیکی ژاپن رشد ۲.۰۵ درصدی داشت و شانگهای چین نیز رشد ۰.۶ درصدی را از آن خود کرد.

با این حال به‌طور قطع می‌توان گفت که خبر کشف واکسن کرونا تمامی اقتصادهای جهانی را به سمت و سوی سود پیش برده است اما؛ در میان طلای جهانی وضعیت ناگواری دارد و با خبر این کشف بهای طلای جهانی در حدود 100 دلار کاهش را تجربه کرد و در معاملات روزهای گذشته حتی به رقم 1940 دلار نیز رسید این نکته نیز مهم است که در کنار کاهش نرخ طلای جهانی دلار نیز روند نزولی به خود گرفت و این مورد را می‌توان کمی مرتبط با اتفاقات اخیر امریکا درخصوص انتخابات دانست. پیش بینی می‌شود که بهای طلای جهانی و ارز سقوط چندانی نداشته باشد و به صورت کوتاه‌مدت شامل این نزول باشیم چراکه؛ از زمان شیوع ویروس کرونا بهانی طلای جهانی نزول عمده‌ای نداشته و به صورت نامحسوس کوتاه‌مدت نزول و صعود در کارنامه خود داشته است.

براساس پیش بینی اغلب کارشناسان اقتصادی، کشف واکسن کرونا جوی مثبت در اقتصاد جهانی، خصوصا بورس تزریق می‌کند و بورس‌های جهانی نیز روزهای روشنی خواهند شد اما؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که ممکن است با توجه اخبار و حواشی کشف این واکسن و زمان توزیع آن در کشورهای مختلف اقتصاد و بازارهای مالی هر کشور کمی با نوسان روبه رو شود و اغلب این نوسان شامل بورس و بهای طلای جهانی خواهد بود.

این اتفاقات تنها پس از اعلام خبر واکسن شرکت فایزر بود و روز گذشته شرکت داروسازی مُدرنا در ایالات متحده اظهار کرده، داده‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن این شرکت علیه ویروس کرونا «۹۴.۵ درصد» موثر است. این واکسن مدرنا که با همکاری موسسه ملی بهداشت امریکا ایجاد شده است، در حال کارآزمایی بر روی ۳۰ هزار داوطلب است. یک هیات نظارت مستقل اکنون می‌گوید دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن مدرنا به داوطلبان، این واکسن در مورد تنها حدود ۵ درصدشان بی‌تاثیر بوده است. برای تاثیرگذاری بهتر واکسن مدرنا باید دو دوز از آن، با فاصله چهار هفته از هم، به افراد تزریق شود. شرکت مدرنا ماه گذشته اظهار اطمینان کرد که می‌تواند تصویب اضطراری واکسن خود را از مقامات ایالات متحده در ماه دسامبر دریافت کند. به گفته مسوولان این شرکت انتظار می‌رود بزودی ۲۰ میلیون دوز از این واکسن در ایالات متحده در دسترس باشد. کمیسیون اروپا نیز در حال مذاکره با مدرنا برای تأمین حداکثر ۱۶۰ میلیون دوز واکسن است. عوارض جانبی تزریق واکسن مدرنا نیز خستگی، درد عضلانی و درد در محل تزریق بعد از دوز دوم واکسن اعلام شده است.یکی از واکسن‌هایی که تاکنون توانسته مرحله آزمایش بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد، واکسن فایزر است. شرکت داروسازی امریکایی فایزر روز دوشنبه، ۱۹ آبان، اعلام کرد که با همکاری شرکت آلمانی «بایون‌تِک» واکسنی تولید کرده است که افراد را تا ۹۰ درصد در مقابل ویروس کرونا مصون می‌کند. شرکت فایزر برای ساخت این واکسن آزمایش‌های گسترده‌ای در شش کشور روی چهل‌هزار نفر انجام داده است. در حالی که واکسن فایزر برای جابه‌جایی نیاز به محیطی با دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد دارد، گزارش‌ها حاکی است که واکسن مدرنا را می‌توان در دمای منفی ۲۰ درجه نقل و انتقال داد.

با این حال پیش‌بینی می‌شود که هرچه زودتر شاهد رونق در اقتصاد کشورها خصوصا آلمان و امریکا باشیم چراکه؛ فروش حجم انبودهی از این واکسن‌ها می‌تواند نقدینگی هنگفتی در این کشورها تزریق کند ولی به‌طور کلی خبر کشف دومین واکسن باعث می‌شود که بازارهای مالی روند مثبت‌تری به خود بگیرند و هرچه زودتر به رونق دوباره برسند. براین اساس اغلب کشورهای جهان تا زمستان سال آینده با خرید واکسن کرونا و شروع مجدد زندگی دوباره روند صعودی خود را آغاز کنند.

 

ارسال نظر