استیضاح هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۱۹
استیضاح هیچ مشکلی را 
حل نمی‌کند

رضا سلامی

نگاهی به وضعیت اقتصاد امروز ایران به خوبی نشان می‌دهد که مشکلات و معضلات به وجود آمده نه به یک فرد که حتی دیگر به یک گروه و جناح نیز ارتباطی نداردو مشکلات ساختاری و بسیار پیچیده است و اینکه بر استیضاح یک وزیر اصرار کنیم، به نظر می‌رسد بیش از آنکه کمک به حل مشکلات باشد، نوعی دعوای جناحی و غیر کارشناسی است. اقتصاد ایران در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد. از سویی تحریم‌های طولانی مدت امریکا، دسترسی به بسیاری از درآمدهای ارزی به‌شدت محدود کرده و تامین منابع مالی برای اداره کشور را سخت کرده است و از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا، فشار بر اقشار مختلف مردم و کسب و کارها بالا رفته و شرایط را سخت‌تر از گذشته نیز کرده است. در این بین استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، تلاش برای هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف دولتی و تعامل میان قوا اصلی‌ترین اولویت‌های کشور است. در چنین شرایطی صحبت از استیضاح چه معنی دارد؟

مگر صرفا مشکلات و محدودیت‌ها بر عهده یک وزارتخانه یا یک وزیر است بخواهیم با جابه‌جایی مشکلی را حل کنیم؟ بسیاری از محدودیت‌ها و معضلات به دلیل تحریم و کرونا به وجود آمده که از دسترس مسوولان خارج است و حتی در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز ما مشابه آن را می‌بینیم. در چنین بستری حتی دیگر ماجرا با جابه‌جایی یک تیم و جناح نیز حل نمی‌شود و باید به شکل ملی به مسائل نگاه کرد. متاسفانه آنچه که در ماه‌های گذشته از عملکرد مجلس دیده‌ایم، به نظر می‌رسد توان کارشناسی موجود در حوزه اقتصاد بسیار پایین است. ما در گذشته نیز با این معضل مواجه بودیم و در مجلس فعلی این موضوع با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد. اقتصاد یک علم بسیار پیچیده و تخصصی است و برای حل مشکلات اقتصادی باید از توان کارشناسی استفاده کرد و پس از نظرخواهی از کارشناسان کار را پیش برد. طرح‌هایی که مجلس در هفته‌های گذشته دنبال کرده، در واقع بیش از آنکه توان کارشناسی داشته، طرح‌هایی است که بیشتر شعاری هستند و در عرصه عمل یا کمکی به بهبود مشکلات نخواهد کرد یا حتی احتمال افزایش دغدغه‌ها نیز وجود دارد.

به نظر می‌رسد در شرایطی که به ماه‌های پایانی کار دولت فعلی نزدیک می‌شویم، ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری اهمیت فراوانی دارد و اگر مجلس نیز می‌خواهد در این بین به مسائل ورود کند، باید شرایط را طوری رقم بزند که با استفاده از نظرات کارشناسان، به سمت اصلاحات زیرساختی در اقتصادی حرکت کنیم، چیزی که متاسفانه آن را در ماه‌های گذشته ندیده‌ایم و این موضوع با توجه به شرایط خطیر کنونی، قطعا به نفع کشور نخواهد بود.

 

ارسال نظر