جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۴۸
جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا

ترامپ  یک رییس جمهوری  تک دوره‌ای

تیم حقوقی ترامپ  همچنان  مدعی تقلب در انتخابات

رهبران جهان پیروزی بایدن را تبریک گفتند 

توییت مشاور روحانی:  ایرانیان مردانه ایستادند تا آن  نامرد هم رفتنی شد


با تایید تمام رسانه‌های معتبر امریکایی، جو بایدن نامزد حزب دموکرات توانست با شکست دونالد ترامپ، چهل و ششمین رییس‌جمهور امریکا لقب بگیرد. بر اساس قوانین انتخاباتی امریکا، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری فردی است که از میان 538 رای الکترال به حد نصاب 270 رای برسد و در شرایطی که در روزهای گذشته تقریبا قطعی به نظر می‌رسید، سرانجام با معلوم شدن نتیجه شمارش آرا در چند ایالت تاثیرگذار، مردم امریکا حکم به خروج ترامپ از کاخ سفید دادند. تا پیش از اعلام نتایج روز گذشته، بایدن 253 رای الکترال به دست آورده بود و برای پیروزی 17 رای دیگر نیاز داشت. بایدن برای به دست آوردن این آرا چند سناریو پیش روی خود می‌دید تا راه پیروزی را طی کند اما با مشخص شدن نتیجه آرا در چند ایالت، بایدن با قدرت به پیروزی رسید. روز گذشته ابتدا سی‌ان‌ان و آسوشیتدپرس در خبری فوری اعلام کردند که بایدن پیروز انتخابات امریکا شده است. این خبر به دنبال آن منتشر شد که سرانجام ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد که او پیروز انتخابات در این ایالت شده است و با اختصاص 20 رای این ایالت سرنوشت ساز به عدد 273 الکترال رسید و پیروز شد. پس از آن دیگر رسانه‌های امریکایی نیز اعلام کردند که پیروزی بایدن قطعی شده است. فاکس‌نیوز - رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان و ترامپ - نیز با تاخیری محسوس، سرانجام پذیرفت که بایدن پیروز شده و حتی آرای دو ایالت نوادا و آریزونا را نیز به او اختصاص داد. بر اساس اعلام فاکس نیوز، 290 الکترال بایدن قطعی شده است. در صورتی که آرای نهایی این دو ایالت نیز تایید شود، بایدن حتی می‌تواند برای ایالت جورجیا نیز که 16 رای الکترال دارد، مدعی باشد و به این ترتیب شانس عبور آرای الکترال او از مرز 300 رای نیز وجود دارد. دو ایالت باقی مانده کارولینای شمالی و آلاسکا نیز احتمالا به ترامپ اختصاص خواهد یافت که تاثیری بر نتیجه نهایی ندارد. پس از اعلام این خبر، جو بایدن در بیانیه‌ای به پیروزی‌اش واکنش نشان داد. او گفت: این افتخار بزرگی است که شما مرا به عنوان ریاست‌جمهوری ایالات متحده انتخاب کرده‌اید. من قول می‌دهم رییس‌جمهور تمام ملت امریکا باشم چه به من رای داده باشید یا نه. در پی پیروزی بایدن وی عنوان «رییس‌جمهوری منتخب» را به بیوگرافی خود در اکانت توییتر اضافه کرده است. ستاد بایدن اعلام کرد که او، در ساعات پایانی شب به وقت امریکا با مردم این کشور سخنرانی خواهد کرد. در پی پیروزی بایدن، همانطور که انتظار می‌رفت، ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرفت و در اظهارنظری عجیب خود را پیروز انتخابات نامید. ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: من در انتخابات با اختلاف زیاد پیروز شدم. 

همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، ترامپ برای اولین‌بار از زمان روز انتخابات کاخ سفید را ترک کرد و به باشگاه گلف خود در حومه ویرجینیا رفت.

ترامپ پس از آن در بیانیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد. رییس‌جمهور امریکا نوشت: همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز به‌شدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند. آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسما برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی که به بازشماری آرای رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع ارایه داده که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند. برای نمونه در پنسیلوانیا، ناظران قانونی ما اجازه دسترسی معنادار برای نظارت بر روند شمارش آرای را پیدا نکردند. آرای  قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی رییس‌جمهور است، نه رسانه‌های خبری. ستاد ما از روز دوشنبه پیگیرد قانونی پرونده ما در دادگاه را آغاز می‌کند تا مطمئن شود قوانین انتخاباتی کاملا رعایت شوند و پیروز حقیقی مشخص شود. مردم امریکا شایسته انتخابات صادقانه هستند، این یعنی که شمارش تمام آرا قانونی و نه شمارش آراء غیرقانونی. این تنها راه برای مطمئن شدن از این است که افکار عمومی به انتخابات ما اعتماد کامل دارند. هنوز هم مبهوت‌کننده است که ستاد بایدن با اصول بنیادین مخالفت می‌کند و می‌خواهد رأی‌هایی شمرده شود که جعلی و ساختگی هستند یا توسط رأی‌دهندگان غیرواجد شرایط یا مُردگان انداخته شده‌اند. فقط حزبی که مشغول اقدام نادرست است، به صورت غیرقانونی ناظران را از اتاق شمارش آراء بیرون می‌کند و در دادگاه می‌جنگد تا مانع دسترسی آنها شود. پس بایدن در حال مخفی کردن چه چیزی است؟ من تا زمانی که مردم امریکا آرائ درستی را که لایق آن هستند شمارش شود و تا زمانی که دموکراسی بطلبد، توقف نمی‌کنم.

در ایران نخستین فردی که به این اخبار واکنش نشان داد، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری بود. حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا و شکست دونالد ترامپ در این رقابت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌با همت ملی و غیرت اسلامی در برابر امریکای ترامپ ایستادیم و سر خم نکردیم. اگر بایدن بیاید به او هم می‌گوییم «آزموده را آزمودن خطاست».

مقامات ایران در روزهای گذشته نیز بارها اعلام کرده‌اند که اهمیتی به انتخابات امریکا و پیروز احتمالی آن نمی‌دهند و رفتار دولت امریکا باید تغییر کند. 

با نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ احتمالا او در روزهای آینده شکایت‌هایی را از روند شمارش آرا کلید می‌زند که بررسی آنها چند ماه زمان خواهد برد. با این وجود در صورتی که تغییری رخ ندهد، احتمالا در روز 20 ژانویه 2021، جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید امریکا کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

ارسال نظر